Vee luis poeder, werkt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Vee luis poeder, werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:43

Ik heb een hengstje van 1 jaar oud met een mega wintervacht en hij schuurt zich kapot. Hij heeft overal kale plekken van het schuren en op sommige plekken ook schaafwonden.

Tijdje terug heb ik met een kammetje al gecontroleerd op luis maar niks gevonden. Ik moet zeggen dat het ook bijna geen doen is om met zo'n dun kammetje door zijn vacht te gaan.

Toch vermoed ik wel luis..
Ik kwam dit product tegen op internet en ik vroeg me af, werkt het echt? Ik wil namelijk echt niet gaan wassen, teveel gedoe en grote kans dat mn hengstje dan ziek wordt (staat 24/7 buiten).

Het gaat om de Vee luis poeder van 500 gram. Als ik het goed begrijp deze poeder op de houd aanbrengen en het "in borstelen"? Lijkt me erg makkelijk en ook nog te doen!

Afbeelding

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:49

Ik gebruik zo iets elk jaar voor mijn geitjes (die krijgen bijna ieder voorjaar jeuk) en voor hen werkt het prima.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:55

Komt die jeuk niet gewoon door de dikke wintervacht en zweet? Ik weet niet hoe hij gestald is en hoe heftig dit spul is voor een jong dier, maar persoonlijk zou ik overwegen te scheren en dan eens te zien hoe het met de jeuk staat (kun je meteen makkelijker kammen ook).

Edit: oeps fout gelezen, hij staat buiten! Dan wil je z'n vacht natuurlijk zo veel mogelijk behouden...

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:59

Voor zover ik altijd zie zweet hij niet. Hij kan op stal als het zou moeten maar dat is hij niet gewend. Scheren is dus niet ideaal.. daarnaast als hij geschoren zou zijn en met deken op staat kun je ook weer luis krijgen..

Het perfecte zou zijn als er een middel is wat werkt en ik dus niet hoef te scheren en te wassen. Dan kan hij zijn "natuurlijke deken" mooi behouden met dit koude en natte weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:06

Nee, werkt niet :(

Ik heb een tinker die elk jaar wel wat luis heeft en vorig najaar een bus hier van gekocht.om te kijken of dat zou helpen
Haar behandeld volgens de voorschriften en heb een tijd terug toch heel veel luizen gezien en alsnog behandeld met sebacil om ze weg te krijgen.
Na 3x daar mee was ze schoon :j

Sebacil verdun je gewoon met lauw water en je brengt het aan met een sponsje.
Je hele dier gewoon goed nat maken , ze zijn snel droog en dan kunnen ze zo weer naar buiten toe hoor.
Bij ons alles 24/7 buiten en de luizen paarden zijn gewoon behandeld.

Beter vandaag nog je veearts vragen om spul,zondag word het prima weer en kun je hem behandelen :j

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:50

Nee, plaatselijk gaan ze dood. Ze kunnen overal zitten en krijg je weer eitjes, dus volledig behandelen. Sebacil inderdaad in verleden ook gebruikt, werkt goed, maar nadeel dat je pony compleet nat moet met dat spul.
Afrader: DA raadt ook wel een middel aan dat over de rug wordt gegoten, gebruiken ze ook bij koeien (tegen luis en gelijk ontwormmiddel, Cydectin). Dit komt in de bloedbanen, wanneer de luizen bijten, krijgen ze middel binnen en gaan ze dood. Voor de luizen een uitstekend middel, maar voor paarden minder. Vrij agressief. Haaruitval op plek waar het spul wordt gegoten.

Sebacil dus! En wachten op iets warmer weer, tot die tijd de poeder op de erge plekken (hals/manen meestal).
De luizen zijn inderdaad vrij lastig te vinden.

Had je pony een verminderde weerstand? Dan speelt het meestal op (bij mijn pony 3 jaar geleden na 2 keer zandkoliek verminderde weerstand->luizen)

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:53

Bij ons werkte het wel, de luizen zijn helemaal weggegaan.
We hebben het wel een paar keer herhaalt.