ik sta op het punt om een paard te kopen maar nu zijn we er achter gekomen dat hij heel lichte cornage heeft. Nou hebben we ons hier al wat over ingelezen maar nu vragen we ons af of dit met de jaren ook kan verergeren. iemand die hier ervaring mee heeft of meer verstand van?
Alvast bedankt!
Celiien
Geplaatst: 28-04-16 09:18
Er staat zat te koop wat wel gezond is.. ik zou het iet doen!
Hoe weet je of het lichte cornage is? Kan in principe alleen aan de hand van een scopie. Kijk wil je niet intensief aan de slag met je paard en vind je het oke als over een paar jaar misschien het erger is geworden zodanig dat je niet meer kan rijden, doen. Of de prijs moet zodanig laag zijn dat je het paard wilt laten opereren?
nou volgens die mensen is er niks aan de hand. maar wij vonden een oude advertentie van het paard en daarin stond ie te koop met licht cornage. nou willen wij eerst ons dierenarts er naar laten kijken of hij het nu wel of niet zo is
Ik heb er eentje met licht cornage. Bij haar komt het door een inwendige beschadiging door een luchtzuigband die ze ooit om heeft gehad. Vroeger hoorde je haar in galop een beetje zwaar ademen, raar geluid. Sinds ze conditie heeft heb ik het nooit meer gehoord. Het is niet erger geworden in ieder geval. Het hangt er erg vanaf wat je van plan bent met je paard en hoe erg je je eraan ergert. Wil je stevig de sport in, niet doen. Wil je wel op wedstrijd maar ook recreatief aan de gang. Dan kun je hem rustig kopen. Je kunt ook bij een kliniek vooraf laten nakijken hoe erg het is. Dat zal de wereld niet kosten en je hebt een beter beeld. Cornage moet je overigens net als bijvoorbeeld luchtzuigen melden bij de verkoop.
noekiee18
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-16 13:20
nog even een update. Hij is voor onderzoek geweest en daar kwam uit dat hij zware cornage had..