Verschil tussen hoefzweer en een peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mh538

Verschil tussen hoefzweer en een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 02:23

Hoe kan je het herkennen? En wat zijn de verschillen?

kleinvosje

Re: Verschil tussen hoefzweer en een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 03:02

Net antwoord gegeven in je andere topic, en nu lees ik dit. Het is dus niet duidelijk of het paard een peesblessure of een hoefzweer heeft?

Bij een hoefzweer is de gehele hoef meestal beduidend warmer in vergelijking met de andere hoeven. Als je met een hard voorwerp (hoevenkrabber) op de bovenkant van de hoef tikt, kan het paard er gevoelig op reageren en kan er klankverschil zijn t.o.v. de andere hoeven.
Bij een peesblessure is het been meestal warmer, en afhankelijk van de locatie van de blessure vaak ook dikker.

In beide gevallen zal het dier er onregelmatig op lopen, en in erge gevallen goed kreupel. Als ik het goed begrijp is je paard dus niet goed, en weet je niet waar het vandaan komt. Dan zou ik toch een keer een dierenarts ernaar laten kijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:19

Bij een hoefzweer zijn ze vaak echt heel erg kreupel. Bij een peesblessure meestal niet (tenzij echt een acute of een peesklap).
Bij een hoefzweer is de hoef heel warm en wordt echt de voet ontlast. Een peesblessure geeft vaak een bewegingskreupelheid en dan is er meestal ook een zwelling van de pees zelf te voelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Verschil tussen hoefzweer en een peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:38