Paard aankomen. Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotOt

Paard aankomen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:03

Hey Bokkers,

Momenteel zit mijn verzorg Fries aan maïsmeel dit omdat ze aardig slank is.
Het probleem is nu dus dat ik er al 6 weken mee bezig ben en er nog vrij weinig resultaat is.
De eigenaar vind dit ook en vroeg zich af aan mij of ik kon kijken naar wat beters, maar ik weet niet wat. Zouden jullie me kunnen helpen? Wat gebruiken jullie daarvoor?

Ze staat nu in een wei met onbeperkt gras. Als het heel slecht is staat ze binnen met hooi maar daar zit niks in. Hooi vervangen voor kuil is geen optie omdat ze samen met nog een paard staat in 1 stal.

Begin aub niet over dat de eigenaar het zelf maar moet uitzoeken want, ik mag in ruil voor verzorging van zijn paard er alles mee doen.

Alvast bedankt!

melanie0906

Re: Paard aankomen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:08

Heb je al slobber geprobeerd? Vinden ze erg lekker en is een goede vetmaker!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:09

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:10

Wat heb je allemaal gedaan om te weten of het niet medisch is? Eerst dat uitzoeken dan voer uitzoeken.
Succes

CharlotOt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 19:12

Ufurio4e schreef:
Wat heb je allemaal gedaan om te weten of het niet medisch is? Eerst dat uitzoeken dan voer uitzoeken.
Succes

De dierenarts heeft laatst alles gecontroleerd. Tandarts is ook langs geweest voor haar gebit en zelfs daar is niks mis mee.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:15

Ik heb voor m'n Fries agrobs grun mash, hij was ook te dun en kreeg dit in combinatie met onbeperkt hooi en vitamine brok + lucerne van metazoa. Dit heeft bij Jesse heel goed geholpen :o Is online te bestellen, bij renewielensdiervoeders.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:19

CharlotOt schreef:
Ufurio4e schreef:
Succes

De dierenarts heeft laatst alles gecontroleerd. Tandarts is ook langs geweest voor haar gebit en zelfs daar is niks mis mee.

En ook een bloedonderzoek en wormen onderzoek gehad?
Wat is je training schema? Wat is de leeftijd van de Fries?

CharlotOt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:33

Ufurio4e schreef:

Bloedonderzoek nog niet, wormen heb ik niet na gevraagd maar ik weet wel dat ze netjes haar wormenkuur krijgt.

Ze is nu 5, echt een trainings schema hebben we niet. Dat verschil nogal van week tot week aangezien we geen binnenbak hebben.
Ik rij sws 1 keer in de week op haar en daarbij longeer ik haar met pessoa en die eigenaar gaat er eens in de twee weken op uit met de menwagen (2-span)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:36

Bietenpulp is een goeie aanrader als dikmaker, wel moet je goed weten hoe je het maakt/gebruikt, anders kan het heel gevaarlijk zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:05

Krijgt ze alleen dan gras hooi en maismeel?
Ik zou kijken voor een vitamine supplement of brokje.
Kan zijn dat er net daar in wat mist :j

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:22

CharlotOt schreef:
Ufurio4e schreef:

Bloedonderzoek nog niet, wormen heb ik niet na gevraagd maar ik weet wel dat ze netjes haar wormenkuur krijgt.

Ze is nu 5, echt een trainings schema hebben we niet. Dat verschil nogal van week tot week aangezien we geen binnenbak hebben.
Ik rij sws 1 keer in de week op haar en daarbij longeer ik haar met pessoa en die eigenaar gaat er eens in de twee weken op uit met de menwagen (2-span)

Zou toch eens een wormen onderzoek doen. Is niet duur maar sluit het wel uit.

Heb je een foto van haar toestand nu? Is zij al een lange tijd dun of altijd al dun geweest? 5 jaar is nog jong vooral voor een fries.
Ga nog niet beginnen met supplementen voordat je weet wat je mist. Geef voer de tijd om aan te zetten. Zeker tot 3 maand.En kijk even in het centrale topic die hier boven is genoemt.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:23

Bietenpulp inderdaad!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:25

Is het weiland ook correct bemest? Misschien zit in het gras zelf niet genoeg voeding?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:29

Hoe is haar mest??

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:31

Zemelen en slobber samen met olie en een handje muesli, dat is wat ik mijn magere maatje heb gegeven.
Afgewisseld met bietenpulp (vond hij niet erg lekker) Pulp altijd al heel goed laten wellen in meer dan voldoende water.

CharlotOt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:32

Het gras zelf is wel goed bemest. Ze krijgt naast het maïsmeel, gras en hooi ook nog van die normale pavo bix.

Ik zal de eigennaar even vragen voor zo'n wormen test. Mischien dat dat nog meer verteld. Foto van nu heb ik niet echt. Teminste niet een goede ik zal kijken of ik vanmiddag er 1 kan maken.
Eigenlijk toen ze kwam was ze al dun. Je kon nog net de ribben niet zien en ze was wat ingevallen bij de flanken en schoft. Het begin er wel iets beter uit te zien nu.

CharlotOt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:35

Kentaro schreef:
Hoe is haar mest??

Haar mest is gewoon normaal, daar is niks aan op of aan te merken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:38

Kan je aan Seniores Prioris komen van Subli? Dat is een mooie dikmaker zonder dat het direct overmatig energie geeft. Ik voer het in de wintermaanden aan onze ruin omdat hij dan moeite heeft om op gewicht te blijven, hij heeft van zichzelf weinig wintervacht en ondanks een deken op valt hij dan snel in, met dit 1 schep per dat blijft hij mooi op gewicht.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:38

En hoe lang hebben jullie haar al? Bij flinke vermagering duurt het gewoon heel lang voordat jullie verschil zien

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:40

Eerst uitsluiten of het iets medisch is zo niet
Dan heb je verschillende opties
Bietenpulp ( geweekt) met luzerne
Slobber kan maar pas op. De havens slobber kan wel maar veel slobbers werken laxerend.
Gerst voeren. Niet meer dan een kilo per dag.
Grasbrok is een optie

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:59

Ik heb hetzelfde probleem met m`n 4-jarige merrie. Is medisch helemaal gecheckt, bloedwaardes alles prima in orde. Heb zelf tijdje op advies van instructeur Seniores Prioris gevoerd naast onbeperkt ruwvoer, ze wordt er wel wat dikker van, maar het houdt niet over. Mijn DA heeft nu geadviseerd om merriebrok te gaan voeren (met eventueel daarnaast nog wat maïsmeel), dus daar ga ik dit weekend mee beginnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:46

Omdat hier een centraal topic over is, komt op dit topic een slotje.