Ruwvoer als verwarmer = temperatuurstijging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruwvoer als verwarmer = temperatuurstijging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:10

Denk dat het wel algemeen gekend is dat paarden zich warm houden dmv ruwvoer en dat ze meer eten als het kouder is. Maar ik vraag me af: kan je dan ook echt temperatuursverschil merken bij je paard? Iemand dit al getest? :P

Reden dat ik dit vraag is omdat ik momenteel een erg zieke pony heb die dus regelmatig getemperatuurd wordt. Zelf doe ik dit in de namiddag/avond (staleigenaar op de andere momenten) en hij zit 's avonds altijd hoger, wat op zich wel kan, maar nu zit ik mij af te vragen of het (ook) niet te maken heeft met het naar binnen werken van een verse portie hooi. Zeker de laatste dagen gaat die vlotjes binnen (gelukkig) en vraag me af of het niet gewoon daardoor is dat het kacheltje gaat branden.. Meet je een paar uur later (hooi is dan zo goed als op, heeft wel nog stro) zit hij namelijk weer lager.

Het gaat niet om grote verschillen, iets van rond de 0.5 graden. Maar zit er wel over te denken of het door die reden kan zijn, en het dus gewoon een normale lichaamsreactie is of niet...

Ben benieuwd :)

Ninx

Re: Ruwvoer als verwarmer = temperatuurstijging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:16

Ja, wel degelijk. Bij warm weer gaat mijn merrie bijvoorbeeld zweten bij het avondhooi. Toen vond ik dat ook vreemd en heb het destijds opgezocht.
Is dus redelijk normaal

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:17

Ik denk dat je moet kijken/waarde aan de temperatuur kan hechten als er een significant verschil is??
Dit staat dan weer ff los van je vraag of de temp echt verhoogd met ruwvoer. Daarvoor zou je verschillende paarden moeten temp. In zelfde omstandigheden en kijken wat dit met de temp doet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:21

temp is wel sowieso altijd 's avonds hoger, daarom moet je ook altijd 's avonds nog een keer temperaturen en niet alleen 's morgens, maar of het na het eten van ruwvoer ook hoger is durf ik niet te zeggen...

Anoniem

Re: Ruwvoer als verwarmer = temperatuurstijging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:33

Hij wordt een keer of 5 per dag getemperatuurd. Is eigenlijk altijd stabiel behalve rond 20u zit hij hoger (rond 18u krijgen ze nieuw hooi). Gisteren had ik met voeren gemeten, ben daarna zijn antibiotica gaan halen bij de DA thuis, nog wat op stal gerommeld en toen ik naar huis wilde zat hij weer hoger. Nog geen koorts maar je denkt dan wel van "als die maar niet weer gaat doortrekken" en dat is dus niet (gelukkig). En toen dacht ik ineens aan dat ruwvoerverhaal dus wilde even checken :+