Scheef paard, achterkant ongelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

060606

Scheef paard, achterkant ongelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 21:50

Hey,

Ik heb een paar jaar geleden een jong paard zadelmak gekocht. Met rijden had ik direct problemen met links aanspringen. Achja wat wil je tijdens het beleren... Dit moest ik gewoon veel trainen van instructrices omdat hij het gewoon moeilijk vond. Ze zijn er zelf ook opgekropen en hebben het na een tijdje wat minder lief gevraagd, vooral als hij oversprong, want hij moest het maar is leren! Tijdens lessen veel overgangen, achterhand sterker maken bla bla bla. Ook zeiden ze dat ik te lief ben van voren, dat hij wat trekt en dat ik hem meer opgericht moest vragen.. Dit moest ik uiteibdelijk ook afdwingen tegen mijn gevoel in, niet gedaan hoor! Ik ga niet met kneepjes en rukjes een paard in de oprichting trekken die er duidelijk moeite mee heeft.

Allemaal logisch als je het mij vraagt nu ik achter het volgende ben gekomen (snap niet dat professionele instructrices dat niet kunnen bedenken):

Ik ben hem steeds beter gaan aanvoelen en heb een paar keer geroepen dat het lijkt alsof hij het niet kan en het echt niet aan mij ligt. Maar als vraag aan iemand of ze wat kunnen zien dan zien ze niks kwa onregelmatig lopen en zeggen ze dat hij gewoon moet aansterken.

Maar ik hoop dat iemand ervaringen heeft nu ik het volgende heb gezien. Het lijkt namelijk alsof zijn linker achterbeen "langer" is dan rechts, dus ergens scheef in de achterhand. Hierdoor voel je met rijden soms een lichte hink rechtsom, zeker als ik wil verruimen. Linkergalop heeft hij moeite mee en als ik daarmee een tandje harder wil springt hij om, is natuurlijk ook lastig als je linkerbeen "langer" is! Vierkant staan heeft hij moeite mee, benen naast elkaar zetten zonder op rust te staan. Überhaupt naast elkaar zetten, en als ze naast elkaar staan en ik sta achter hem zie ik nu duidelijk dat links hoger staat. Linksom wijken, no go.

Morgen komt er een ostheopaat/ dierenarts. Ik wil weten wat ik eventueel moet vragen... Niet dat ik een behandel periode in ga terwijl er weinig aan zo een probleem veranderd kan worden. Of dat ik belazerd word, aangezien er veel verhalen zijn van osteopaten die de boel rechttrekken en ik daar niet ik geloof. Ik rijd hem al ruim een jaar in totaal dus ook de bespiering zal er naar zijn.

Hoop zo dat dit niks ernstig is :(

mala26

Re: Scheef paard, achterkant ongelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:03

Tja geen osteopaat of dierenarts kan er door heen kijken, hoewel het bekken zeer moeilijk is(lijkt mij een bekken probleem, hoewel de rest van de rug natuurlijk niet uit te sluiten is) om op de foto te zetten is het wel mogelijk, dus ik zou er foto's/echo's/thermografie van laten maken en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen.
Welke DA/osteo komt er??

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:05

mala26 schreef:
Tja geen osteopaat of dierenarts kan er door heen kijken, hoewel het bekken zeer moeilijk is(lijkt mij een bekken probleem, hoewel de rest van de rug natuurlijk niet uit te sluiten is) om op de foto te zetten is het wel mogelijk, dus ik zou er foto's/echo's/thermografie van laten maken en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen.
Welke DA/osteo komt er??

Sandra van Leeuwen. Ik hoop zo dat het te behandel valt maar ik heb er weinig vertrouwen in aangezien het betekend dat ik er dus al even mee rijd.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:09

Ik heb namelijk zoveel getraind om die achterhand sterker/ recht te maken. Balkjes, springen, oefeningen (voordat ik zelf erachter ben gekomen dat het anders zit) Maar het heeft weinig geholpen... Wat voor optie blijft er dan nog over? Is er eventueel een behandeling voor? Of kan ik beter mijn ambities met hem aan de kant zetten als het blijkt dat er iets aan de bekken scheef staat?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:10

Kan zeer zeker zijn dat hij scheef is in het bekken.
Bij mij zijn zelfs bijna alle paarden rechtgezet.Ze vallen een x op de wei sn het kan al gebeurd zijn.
Wanneer je er dan mee gaat werken komen de problemen en uiteindelijk de blessures.
Wees voorzichtig met wie je er naar laat kijken.
Ik zelf ga altijd naar Ellen Kral,die zet het lijf recht en ondersteunt met acupunctuur.
Dan heb je nog de spieren,deze zijn uiteraard ook scheef ontwikkeld en meestal lukt het met de rijerij alleen niet.
Daar heb ik dan weer een fysio voor die behandeld dmv dryneedling.
Zo hou ik ze gezond en krijg ik geen last van overbelasting.
Succes en volg je gevoel.Zegt vaak meer dan het beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:13

Goed dat je er een osteopaat+dierenarts bijhaalt. Als je paard ook kreupel is op de volte op het harde/zachte dan zal een osteopaat je toch ook doorverwijzen naar een dierenarts. Zij kunnen namelijk ook niet alles loskneden.

060606 schreef:
Morgen komt er een ostheopaat/ dierenarts. Ik wil weten wat ik eventueel moet vragen... Niet dat ik een behandel periode in ga terwijl er weinig aan zo een probleem veranderd kan worden. Of dat ik belazerd word, aangezien er veel verhalen zijn van osteopaten die de boel rechttrekken en ik daar niet ik geloof. Ik rijd hem al ruim een jaar in totaal dus ook de bespiering zal er naar zijn.

Als ik afga op wat je hierboven aan rijpraktijken beschrijft dan zal die bespiering dus volledig verkeerd zijn omdat er met druk (zowel qua tempo als qua teugeldruk) door een onregelmatig lopend paard heengereden lijkt te zijn omdat men het idee had dat het een rijkundig probleem is. Hoe zwaarder je paard bespierd is geworden door het verkeerd rijden/belasten/trainen, hoe groter en langduriger dus het probleem qua behandeling zal zijn.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:14

Ik heb ook een dergelijk probleem gehad met mijn paard. Ik ben er achter gekomen via een thermografie en later heb ik een inwendige echo laten maken en toen bleek dat haar SI gewricht scheef stond, links stond hoger dan rechts, Dit was een langer bestaand probleem en alle banden, spieren, pezen etc. hadden zich al aan de scheve stand aangepast. Helaas was zij hierdoor niet meer geschikt voor de sport en is de fokkerij in gegaan. Ik ben uiteraard met haar ook de hele medische mallemolen doorgeweest en ben er pas achter gekomen via de thermografie

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:26

ambre schreef:
Kan zeer zeker zijn dat hij scheef is in het bekken.
Bij mij zijn zelfs bijna alle paarden rechtgezet.Ze vallen een x op de wei sn het kan al gebeurd zijn.
Wanneer je er dan mee gaat werken komen de problemen en uiteindelijk de blessures.
Wees voorzichtig met wie je er naar laat kijken.
Ik zelf ga altijd naar Ellen Kral,die zet het lijf recht en ondersteunt met acupunctuur.
Dan heb je nog de spieren,deze zijn uiteraard ook scheef ontwikkeld en meestal lukt het met de rijerij alleen niet.
Daar heb ik dan weer een fysio voor die behandeld dmv dryneedling.
Zo hou ik ze gezond en krijg ik geen last van overbelasting.
Succes en volg je gevoel.Zegt vaak meer dan het beeld.

Wat stond er bij jou paarden scheef dat het weer recht gekregen is? Geeft mij wel weer een beetje hoop. Integenstelling tot het onderste bericht. Ben daar zo bang voor maar ik ben bang dat het zoiets is en dat ze er van wisten bij de verkoop. Het is namelijk een ontzettend goed paard verder maar ik heb hem bij een handelstal vandaan die hem als inruil had. Zo een goed paard doe je ook niet zomaar weg. Ondanks dat ik hem heb laten nakijken bij de verkoop hebben ze het misschien over het hoofd gezien. Twijfel ook of dat stuk is meegenomen toen. Ik zie het helemaal negatief in!

jansenjap schreef:
Ik heb ook een dergelijk probleem gehad met mijn paard. Ik ben er achter gekomen via een thermografie en later heb ik een inwendige echo laten maken en toen bleek dat haar SI gewricht scheef stond, links stond hoger dan rechts, Dit was een langer bestaand probleem en alle banden, spieren, pezen etc. hadden zich al aan de scheve stand aangepast. Helaas was zij hierdoor niet meer geschikt voor de sport en is de fokkerij in gegaan. Ik ben uiteraard met haar ook de hele medische mallemolen doorgeweest en ben er pas achter gekomen via de thermografie

Verder bedankt voor jullie reacties. Ben ook blij dat ik na morgen wat meer antwoord krijg en dat mijn gevoel toch juist was en ik niet gemeen oefeningen heb afgedwongen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:00

Heup aan 1 kant hoger of meer naar voren.Ergens in de hals scheef.
Alles prima opgelost.Moet natuurlijk niet enorm scheef staan,niet alles is op te lossen en helaas heb ik ook veel slechte ervaringen met therapeuten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:55

Vertel gewoon aan Sandra wat je voelt etc. Zij zal de vertaling maken en mee nemen in haar diagnose. Succes vandaag.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:36

Een van mijn vorige pony's had dit ook. Zij bleek een scheef bekken te hebben. Vermoedelijk als veulen opgelopen bij de zware bevalling. De dierenarts heeft het geprobeerd om recht te zetten. Dit is iets gelukt, maar bij haar helaas niet voldoende om de sport nog in te gaan. Hopelijk lukt het bij jou wel. Ik zou zelf wel naar een dierenarts/kliniek gaan, omdat het al wat langer speelt bij jou :-)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:05

Is Sandra langs geweest? Hoe is het gegaan?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 15:22

Inderdaad wat ik dacht best veel blokkades in de rug en achterhand. 1 en ander gecorrigeerd maar ik zag vandaag gelijk dat het niet veel heeft geholpen bij hem. Weet zeker dat het dieper ligt dus ga morgen een afspraak maken voor een foto of echo bij een kliniek!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:36

Ik vind het toch wel klinken als een zeer ernstig probleem.. Dusdanig groot verschil heb ik eens meegemaakt en dat paard had zijn bekken gebroken. Was al op leeftijd en daarmee dus einde verhaal.
Maar ken 'gelukkig' ook jonge dieren die dit hebben gehad en goed zijn gerevalideerd. Als ik dit zo lees klinkt het bijna alsof hij wellicht als jong dier dit opgelopen heeften het nooit helemaal goed is bijgetrokken.

Groot probleem met de bekken is dat het moeilijk is om op beeld te krijgen. Goed dat je voor een uitgebreider onderzoek gaat, wat het ook is, lichamelijk zit er nog iets mis.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:44

Stomme vraag, maar zijn de hoeven wel gelijk bekapt? Ken een soort gelijk verhaal waarbij het paard scheve hoeven bleek te hebben. De (nieuwe) hoefsmid heeft het nagemeten en bleek het paard één hoef te hebben die 3 cm hoger stond..
Dus laat je hoefsmid ook even kritisch naar kijken!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:50

Ik vind wel ts, dat je het even de tijd moet geven. Een lijf kan een behandeling van een osteopaat of ander therapeut maar zelden in 1x direct verwerken.. Succes in ieder geval met je paard !

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:52

060606 schreef:
Inderdaad wat ik dacht best veel blokkades in de rug en achterhand. 1 en ander gecorrigeerd maar ik zag vandaag gelijk dat het niet veel heeft geholpen bij hem. Weet zeker dat het dieper ligt dus ga morgen een afspraak maken voor een foto of echo bij een kliniek!

Bedenk even dat je paard waarschijnlijk al langer dan een jaar zo rond loopt. Verwacht niet gelijk in 1 dag resultaat; vaak zijn er meerdere behandelingen nodig, zeker als het zo'n groot probleem is dat al langer speelt. De kans dat het weer terugschiet richting de oude situatie is ook aanwezig; misschien dan niet op 100% van wat het was, maar bijv. 75%.
Bedenk ook dat alle spieren, banden en pezen nu moeten gaan wennen aan de nieuwe situatie, dat is niet in een dagje gebeurd.
Ik denk dat op de foto zetten (voor zover ze dat op de foto kunnen krijgen, lijkt me een onhandige plek) geen kwaad kan, maar schrijf de behandeling van Sandra niet gelijk af.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:10

Heeft Sandra nog iets aangegeven over verdere voortgang? Mijn paard is 2x behandeld geweest door een andere DA/osteo na een verschoven rib. Paard was een week goed van de kaart na de behandeling. Terwijl de behandeling er echt heel simpel uitzag voor een leek als ik. Na paar weken herstel is het weer helemaal goed gekomen. Afijn, iets ander verhaal maar gun je paard de tijd om te herstellen. Was SI gewricht goed? Kan je paard bij het achterwaarts gaan goed bekken kantelen?

Edit:
Je paard is nog jong en heeft nog veel herstellend vermogen. Mocht er geen ontwikkeling zijn lijkt mij verder onderzoek een verstandige keus.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:17

jorretje schreef:
Stomme vraag, maar zijn de hoeven wel gelijk bekapt? Ken een soort gelijk verhaal waarbij het paard scheve hoeven bleek te hebben. De (nieuwe) hoefsmid heeft het nagemeten en bleek het paard één hoef te hebben die 3 cm hoger stond..
Dus laat je hoefsmid ook even kritisch naar kijken!

Dit is een heel goede opmerking juist! Begin eens te kijken bij het fundament. Als dat niet goed in evenwicht is, kan de rest ook uit evenwicht zijn.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:22

Ik heb het topic verder niet echt doorgelezen maar bij mij is Sandra paar jaar terug ook geweest voor hetzelfde probleem. Mijn paard had 5 cm verschil in haar heupen, dit heeft ze in 1 keer behandelen weten recht te zetten. En is ook nooit meer terug gegaan, waar ze in eerste instantie wel bang voor was. Bij mijn paard is het uiteindelijk veroorzaakt door een trap die ze op de wei heeft gehad. Achteraf heel logisch waarom alles steeds moeilijker ging en ze uiteindelijk in protest kwam. Sandra komt nu nog 1x per jaar voor controle, erg blij met haar. Hoop dat het voor jou ook zo goed afloopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 05:55

Bij mijn paard zijn de heupen ook iets ongelijk als gevolg van verkeerde belasting door een peesblessure. Ik ben nu het rijden weer aan het opbouwen onder leiding van een fysio. Dmv dry needling is het al veel beter. Ik heb de afgelopen 3 maanden alleen maar rechtgericht want ze is scheef natuurlijk. Ook heeft ze baat gehad bij een cranio sacraal behandeling (vond ik te zweverig, maar resultaat was er!) Heel langzaam gaat het beter, maar het is zeker niet snel opgelost.