Ik heb een paar jaar geleden een jong paard zadelmak gekocht. Met rijden had ik direct problemen met links aanspringen. Achja wat wil je tijdens het beleren... Dit moest ik gewoon veel trainen van instructrices omdat hij het gewoon moeilijk vond. Ze zijn er zelf ook opgekropen en hebben het na een tijdje wat minder lief gevraagd, vooral als hij oversprong, want hij moest het maar is leren! Tijdens lessen veel overgangen, achterhand sterker maken bla bla bla. Ook zeiden ze dat ik te lief ben van voren, dat hij wat trekt en dat ik hem meer opgericht moest vragen.. Dit moest ik uiteibdelijk ook afdwingen tegen mijn gevoel in, niet gedaan hoor! Ik ga niet met kneepjes en rukjes een paard in de oprichting trekken die er duidelijk moeite mee heeft.
Allemaal logisch als je het mij vraagt nu ik achter het volgende ben gekomen (snap niet dat professionele instructrices dat niet kunnen bedenken):
Ik ben hem steeds beter gaan aanvoelen en heb een paar keer geroepen dat het lijkt alsof hij het niet kan en het echt niet aan mij ligt. Maar als vraag aan iemand of ze wat kunnen zien dan zien ze niks kwa onregelmatig lopen en zeggen ze dat hij gewoon moet aansterken.
Maar ik hoop dat iemand ervaringen heeft nu ik het volgende heb gezien. Het lijkt namelijk alsof zijn linker achterbeen "langer" is dan rechts, dus ergens scheef in de achterhand. Hierdoor voel je met rijden soms een lichte hink rechtsom, zeker als ik wil verruimen. Linkergalop heeft hij moeite mee en als ik daarmee een tandje harder wil springt hij om, is natuurlijk ook lastig als je linkerbeen "langer" is! Vierkant staan heeft hij moeite mee, benen naast elkaar zetten zonder op rust te staan. Überhaupt naast elkaar zetten, en als ze naast elkaar staan en ik sta achter hem zie ik nu duidelijk dat links hoger staat. Linksom wijken, no go.
Morgen komt er een ostheopaat/ dierenarts. Ik wil weten wat ik eventueel moet vragen... Niet dat ik een behandel periode in ga terwijl er weinig aan zo een probleem veranderd kan worden. Of dat ik belazerd word, aangezien er veel verhalen zijn van osteopaten die de boel rechttrekken en ik daar niet ik geloof. Ik rijd hem al ruim een jaar in totaal dus ook de bespiering zal er naar zijn.
Hoop zo dat dit niks ernstig is