Op een ongeopende bus van een bepaald voedingssupplement staat een houdbaarheidsdatum, aangeduid met 'tenMINSTE houdbaar tot...' Wat is de uiterste houdbaarheid van een supplement in poedervorm?
Ik vond namelijk een pot van het supplement dat ik net wilde aanschaffen in een kast bij mijn vader in de schuur. Blijkt dat ik die ooit gewonnen had bij een wedstrijd, x aantal jaar geleden. De houdbaarheidsdatum is echter al even verstreken en die potten zijn vrij prijzig in aanschaf. Ik vroeg mij af of zoiets echt bederft of verminderde werking heeft als de datum verstreken is, of dat ze gewoon verplicht zijn er iets op te zetten en denken dat iemand zoiets wel opmaakt binnen 2 jaar.
Ik gloof dat de werking daarna niet meer gegarandeerd kan worden. Afhankelijk van de bewaarcondities en hoe het product er uit ziet/ruikt gebruik ik het zelf eventueel daana nog wel
Een tht datum is een door de fabrikant gegarandeerde houdbaarheidsdatum. Tot die datum garanderen zij dus dat het product voldoet aan de wettelijke eisen van het product. Daarna vervalt deze garantie. Echter kan het zo zijn dat het product na de THT datum nog 2 jaar of langer goed is zolang het luchtdicht verpakt is gebleven.
hangt wat vh supplement af, bv Vitamine E degradeerd makkelijk, dus het gehalte zal niet meer kloppen. Maar in veel gevallen geldt gewoon, als het er nog goed uitziet en ruikt, dan kan je het nog geven, al zal de werking minder zijn of moet je hoger doseren.
Unseen
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-16 08:27
Bedankt allen! Dan hoop ik in dit geval maar op een 'baat het niet dan schaadt het niet'