Graag had ik geweten wat jullie hiermee zouden doen.
Paard trok 2.5 weken terug plots haar rug in wanneer ik haar roskamde, tijdens het rijden merkten we niets en het was echt puur wanneer ik met de harde borstel langsging. Ze heeft een lichte karperrug, maar daar heeft ze geen last van. Da moest toevallig ook komen voor inentingen, dus liet hem ook naar haar rug kijken. Die stelde dat het was omdat ze hengstig stond (begin hengstigheid) en dat als het echt pijn zou doen ze wel meer zou aangeven (bijten/slaan,...).
Ik vertrouwde het niet dus heb de osteo laten komen, die stelde wat blokkages vast en stijve spieren, maar niets ernstig, ik moest een week traumeel smeren en afwachten. Nu het leek beter te gaan, maar gisteren haalde ik ze uit de wei en trok ze weer weg en begon weg te stappen als ik eraan kwam met de roskam... Nu het regende wel en ze staat 24/7 buiten (met schuilhok en hooi/gras) en denk ik dat het misschien daardoor zou komen dat ze zich weer wat spant in haar rug. Spieren zaten wel vrij los (veerden mee).
De pijnplek verschuift wel, voor de osteo kwam was het vooral voor het heiligenbeen, nu zit het ergens in het midden van haar rug... Bij het wandelen en draven aan de longe/hand heeft ze nergens last van en het lijkt zelfs wat te beteren wanneer haar spieren opgewarmd zijn. Maar zelfs na een wandelingetje aan de hand drukt ze nog steeds weg.
Nu denk ik dat het beter is om haar terug in het werk te zetten en te focussen op lang en laag, ik heb ook warmtespray gehaald (koelt eerst af en straalt dan warmte uit) om dagelijks te sprayen. We stretchen haar wel dagelijks (oefeningen die we van de osteo hebben meegekregen)
Kan ik nog iets doen? - supplement - regendeken -...
Ik denk altijd dat mijn paard van suiker is, maar ik vind een goede rug zo belangrijk...
Gezien de huidige temperatuur en hoeveelheid regen zou ik er zeker een regendeken op doen.
Verder vind ik het lastig omdat je aangeeft dat de plek verschuift. Mocht het met wat warmer weer niet verbeteren kan je mischien een thermografie overwegen.
Ik heb precies hetzelfde probleem! Mijn pony is ook ineens gevoelig op de rug met borstelen met de harde borstel. Zadel is gecontroleerd en osteopaat is ook geweest afgelopen week. Was niks mis met de rug alleen dat hij op het borstelen reageert. Ik begin te denken dat het gewoon irritatie is van de té harde borstel..
Irritatie door een te harde borstel kan ook hoor. Mijn ruin vindt de furminator en harde borstel prima als ik er niet te hard mee druk; in de zomer gebruik ik een zachte roskam met grote noppen en een zachte borstel. Zijn rug is niets mis mee; hij wordt regelmatig gecontroleerd door de osteo/holistisch DA. Met dit type weer (koud, guur, regen) en paarden die al (deels) door de verharing zijn, kan ik me voorstellen dat hij wat kou op zijn spieren heeft gekregen. Het is logisch dat het dan beter wordt als hij even aan het werk is. Een regendeken kun je rustig uitproberen; misschien is het net voldoende om de natte kou er even af te halen.
Bedankt voor de antwoorden! Ik hoop inderdaad dat het door het slecht weer en de harde borstel komt... Gisterenavond haar afgedroogd , gesprayed en haar lichtste winterdeken op, regendeken is niet gevoerd. Deze ochtend eens rap gevoeld aan haar rug -lekker warm- ze gaf een rilling maar trok niet echt weg. Ben benieuwd vanavond
Kan idd komen door de temperatuur wisselingen en regen. Mijn paardje is ook gevoelig voor weer types. Als zij van de zomer zinder deken staat met veel regen Zijn haar spieren ook strakker en gevoeliger. Ze is wel al gevoelig van zichzelf hoor maar met regen helemaal. Word regelmatig nagekeken en desnoods behandelt maar gewoon gevoelig. Lekker dekentje op doen dus
Hmm, toch even het topic omhoog schoppen... Ik had tijdens de slechte dagen -regen, koud wind- een winterdeken opgelegd en telkens met traumeel/warmtespray gewerkt. De gevoeligheid is veel beter geworden en nu het warm is loopt ze zonder deken buiten, ik spray voor en na het werk wel nog steeds warmte spray. Op aanraking reageert ze vrij goed, ook met de rosborstel, maar helemaal gevoelloos is ze niet... Ze trekt nog steeds een klein beetje weg op haar linkerkant, richting heiligenbeen. -net iets ervoor-.
Tijdens het werken is ze duidelijk zwakker in haar lendenen dan anders en ze heeft het nog steeds lasti g om haar rugspieren goed te gebruiken. Nu het gaat na verloop van tijd wel weg, aan het einde van een les zit ze duidelijk losser en beweegt ze beter. Maar in het begin loopt ze heel kort op haar achterhand en wil ze haar rug niet ontspannen.
Osteo zegt dat de blokkage volledig weg moet zijn.. Iemand ideen of tips ?
Sterker maken aan de dubbele lange lijnen, dus zonder ruitergewicht. Mijn ruin doet het daar goed op. Na behandeling van de osteo houd ik een week staprondjes aan (wandelen in het bos), daarna een week lange lijnen en daarna pas weer rijden.
Wanneer mijn merrie dit doet en het trekt niet helemaal weg na andere genomen acties (Bijv. warm houden, los en sterk maken door longe werk enz) Komt er meestal een chiropractor. Dat helpt voor ons nog altijd het beste.
Bij mijn paard is dit ook plots begonnen. Hele weg afgevaard met osteopaten, fysiotherapeuten en dierenartsen. Niemand wist het. Hij is bekend met allergie, als hij daar last van heeft gaat hij headshaken. Dan krijgt hij propolis. Hij begon weer te schudden, propolis gegeven, en de rugklachten ook weg!! Wellicht dus toch gevoelig op de huid geweest van allergie; dat was de conclusie van de DA....
moorcats
Geplaatst: 10-05-16 20:11
Ik zou, ook gezien ze een karperrug heeft, foto's van haar rug laten maken. De symptomen komen nl overeen met kissing spines.
Poeh, artrose/kissing spines. Eerlijk , ik heb er ook al aan zitten denken. Maar DA vond dat nogal onwaarschijnlijk, we lessen nu om de week, specifiek voor haar ruggebruik onder begleiding goed te krijgen. Als het niet betert ga ik nogmaals de osteo laten komen of een chiropractor (heb ik geen ervaring mee) en als er dan nog geen verbetering is gaat ze op de foto.
Gisteren was ze kletsnat door de regenbuien, maar haar gevoeligheid viel goed mee! -hoopvol-
Die van mij heeft het ook gehad, echter was het bij hem over zodra ik vit e-selenium bij ging voeren. Zn spierwaardes zaten nog net op het randje van normaal naar hoog.
Ja je kan het proberen, dan heb je dat in ieder geval al uitgesloten. Die van mij wordt ook altijd gevoelig van kuilgras en te rijk voer, neem je dat weg is het ook zo weer over. Het kan zoveel oorzaken hebben. Kwestie van puzzelen en uitsluiten.