vit. E gehalte bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

vit. E gehalte bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:15

Ik ben benieuwd naar vit.E uitslagen van jullie paarden.
Ik heb zelf 2 x vit.E laten bepalen via bloedonderzoek en het zat binnen de marge.
1e keer was het 4.4 en de 2e keer was het 4.9 Het moet minimaal 4 zijn en er zat maanden tussen de onderzoeken.
Ik heb toen voordat ik de tweede uitslag kreeg een tijdje chevivit E-selenium bijgegeven ivm spierproblemen.

Zijn die uitslagen nou goed of toch iets aan de lage kant?
Hoe hoog was de vit E bij jullie paarden? :)

Dancyy

Re: vit. E gehalte bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:24

vit e gaat volgens onze da vaak samen met selenium.
Toen onze merrie 2 weken geleden gaskoliek had is na heel veel onderzoeken uiteindelijk gebleken dat ze seleniumtekort had en waarschijnlijk dus ook vit e.

Bij onze andere merrie was alles wel gewoon goed en ze staan 24/7 samen en krijgen ook hetzelfde eten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:47

Uitslag weet ik niet, maar hier ook ooit specifiek vit e bijgevoerd zonder selenium.

Vit e tekort gaat niet altijd gepaard met selenium, als dat niet geval is is een gecombineerd supplement af te raden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:57

Bienotje schreef:
Uitslag weet ik niet, maar hier ook ooit specifiek vit e bijgevoerd zonder selenium.

Vit e tekort gaat niet altijd gepaard met selenium, als dat niet geval is is een gecombineerd supplement af te raden.

Merrie heeft toen spuiten gehad, geen supplement. Over een tijdje gaan we weer laten testen en als het dan nog niet goed is supplement bijvoeren. Het lijkt nu wel een stuk beter!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 08:28

Wat waren dan de vit e gehaltes?
Omdat het bij mijn merrie net binnen de grens was en ze toch met spierproblemen kampt zou het misschien kunnen dat het toch nog laag was.
De eerste uitslag was 4.4 en de tweede was 4.9 en de minimumwaarde voor een paard is 4 volgens de GD.

Daarom wil ik eens weten hoeveel paarden die waarden hebben en wat ze aan symptomen hebben?
Stel nou dat de meeste paarden waarden boven 5 hebben dan zou de mijne dus iets aan de lage kant zitten.
Selenium zat wel mooi in het midden zeg maar.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:40

funnyhorses schreef:
Omdat het bij mijn merrie net binnen de grens was en ze toch met spierproblemen kampt zou het misschien kunnen dat het toch nog laag was.
De eerste uitslag was 4.4 en de tweede was 4.9 en de minimumwaarde voor een paard is 4 volgens de GD.

Daarom wil ik eens weten hoeveel paarden die waarden hebben en wat ze aan symptomen hebben?
Stel nou dat de meeste paarden waarden boven 5 hebben dan zou de mijne dus iets aan de lage kant zitten.

Ze zat rond de 3 volgens mij. Maar toen at ze helemaal niet, haar spieren werkten nauwelijks, en haar vertering lag compleet stil. Selenium was ook veel te laag en veel lager had het niet meer moeten worden, want dit was de boosdoener. Dag na de spuiten was het zo goed als over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:44

Hier er bij toeval tijdens een bloedonderzoek achter gekomen dat de spierwaardes verhoogt waren. Toen vit e en selenium bij gaan voeren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 09:52

TerraHowrse schreef:
funnyhorses schreef:

Ze zat rond de 3 volgens mij. Maar toen at ze helemaal niet, haar spieren werkten nauwelijks, en haar vertering lag compleet stil. Selenium was ook veel te laag en veel lager had het niet meer moeten worden, want dit was de boosdoener. Dag na de spuiten was het zo goed als over.

Oei dat was idd erg laag, gelukkig dat je paard er snel van opknapte.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 09:52

Gypsy schreef:
Hier er bij toeval tijdens een bloedonderzoek achter gekomen dat de spierwaardes verhoogt waren. Toen vit e en selenium bij gaan voeren.

Hoe was het magnesium bij jouw paard dan? Ook te laag?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:55

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:59

Hier een aangetoonde Selenium probleem.

Paard had altijd schilvers, veel ontstekingen, ruwe huid, heel gevoelig, spieren heel gevoelig.
Laten testen op bloed. Vit E wel normaal, selenium te laag. (Niet super extreem, maar wel te laag).
Omdat Vit E een ruime index heeft qua toxines, op aanraden een supplement gevoerd met Selenium en E.

Twee maanden later.
Heel ander paard.
Bijna geen schilvers meer, geen ontstekingen meer, soepele huid. Veel beter in haar velletje.
Duidelijke verbetering.

Op deze dosering van nu, zit de selenium goed, echter wel iets naar de lage kant van het midden, zegmaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:01

En hoe hoog was de vit e weet je dat nog?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:03

Nee, dat durf ik je niet te zeggen eigenlijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:40

funnyhorses schreef:
Gypsy schreef:

Hoe was het magnesium bij jouw paard dan? Ook te laag?

Dat weet ik niet nee, maar over 4 weken moet ik toch nogmaals de waardes laten controleren dus misschien pak ik dat dan ook wel mee.