Groei van het gebit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Groei van het gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:09

Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen hoe bij een veulen het gebit ontwikkeld. Wanneer komen de tanden en kiezen door, wanneer wordt er gewisseld, komen er tussentijds nog nieuwe tanden of kiezen bij (zoals bij ons de verstandskiezen op latere leeftijd komen) en wanneer is het gebit 'compleet'

Waarom ik dit vraag? Iedereen roept altijd dat je een paard niet voor 3 jaar moet gaan beleren en liever nog later ivm groeischijven die nog moeten dichten, maar ik vroeg me dus af wat een bit doet en vanaf welke leeftijd er dus verantwoord een bit in kan. Is dat met mss 1 jaar al of juist pas met 8 jaar ofzo.

Alvast bedankt!

Eline_S_S

Re: Groei van het gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:14

Ik zou het niet weten, maar ben ook wel benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:17

14 dagen oud. :j
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:22

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:39

idylle schreef:
Waarom ik dit vraag? Iedereen roept altijd dat je een paard niet voor 3 jaar moet gaan beleren en liever nog later ivm groeischijven die nog moeten dichten, maar ik vroeg me dus af wat een bit doet en vanaf welke leeftijd er dus verantwoord een bit in kan. Is dat met mss 1 jaar al of juist pas met 8 jaar ofzo.

Het lijkt mij dat dit niet uitmaakt, aangezien het bit als het goed is niet bij de tanden en kiezen in de buurt komt. Eventueel zouden de wolfskiezen problemen kunnen geven, maar die kunnen desnoods worden verwijderd. Als een paard die krijgt zijn die er als het goed is al (lang) door voordat je aan rijden gaat denken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 08:25

Daar zit wat in Goeroe....
Thanks KBK
Bedankt voor je link tamary, daar staat alles duidelijk in beschreven.

Nu de volgende vraag:
Waarom krijgt een paard met gemiddeld 3 jaar pas een bit in en niet eerder? Als het dan toch niet uitmaakt omdat de lagen idd altijd al vrij zijn, waarom dan niet met bv 1,5 a 2 jaar al af en toe het bit eens in? Zo kun je een mooie rustige aanloop maken naar het beleren (ohz of voor de kar) en heeft het paard zodra hij beleerd mag worden, niet ineens allemaal nieuwe en mss wel 'enge' dingen. Zoals hoofdstel, zadel of ander tuig en een ruiter of kar erachter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:21

Hoewel tanden ook afslijten, groeien ze zeker de eerste jaren meer dan ze slijten, er komt dus meer ruimte in de mond voor een bit.

Tuig is trouwens het makkelijkste van alles, zeker met geur van een paardenvriendje er aan. En iets op rug of om hoofd/lijf hoeft geen zadel oid te zijn. Je jas, een lege voerzak, hooinet, wat je ook maar tegen komt dat veilig is kan je gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:24

Een paard hoeft nou eenmaal geen jaar te wennen aan een bit. Dus waarom zou je dat zo vroeg willen?
Dan groeit daarnaast zijn hoofd nog een stuk en past je mooie hoofdstel een jaar later niet meer. Beetje zinloos dus.
Bovendien halen veel mensen pas met 3 jaar de wolfstandjes eruit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:55