Luis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:30

Ik hoor regelmatig dat paarden alleen luis krijgen als ze weinig weerstand hebben.
Maar.....hoe wapent een paard zich er dan tegen?

Is geen praktijkprobleem maar gewoon een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop.

Wie weet raad?

geerke

Re: Luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:36

zorgen dat ze voldoende vitamines en mineralen krijgen en goed ontwormd worden.Ik heb al 35 jaar paarden...nog nooit luis gehad.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:39

Dat is een goede vraag, TS :D

Hoe weet een luis dat het paard onvoldoende weerstand heeft? :o?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:49

geerke schreef:
zorgen dat ze voldoende vitamines en mineralen krijgen en goed ontwormd worden.Ik heb al 35 jaar paarden...nog nooit luis gehad.

Mijn paarden ook niet, maar dat is de vraag niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:50

Wij hebben ook nog nooit luis gehad, maar ik hoor het hier in de buurt regelmatig de laatste weken, ook van stallen die de boel goed voor elkaar hebben. Dus behalve wat Geerke zegt, is het ook een beetje een kwestie van pech of geluk - het is besmettelijk en met dit natte koude voorjaar waarin de paarden lang hun winterhaar houden, kan het je ook gewoon overkomen doordat je paard in contact komt met een beest dat het heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:51

Kendra schreef:
Wij hebben ook nog nooit luis gehad, maar ik hoor het hier in de buurt regelmatig de laatste weken, ook van stallen die de boel goed voor elkaar hebben. Dus behalve wat Geerke zegt, is het ook een beetje een kwestie van pech of geluk - het is besmettelijk en met dit natte koude voorjaar waarin de paarden lang hun winterhaar houden, kan het je ook gewoon overkomen doordat je paard in contact komt met een beest dat het heeft.

dat is dus niet zo,ik heb het redelijk vaak meegemaakt dat een paard het had en de rest die er bij in de wei stond niet.Die anderen hebben dus een betere weerstand.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:56

Goeie vraag, hier een shetlander met luis, staat samen met mn welsh die nergens last van heeft.
Shetlander is overigens 2 jaar.

Ik snap de logica niet tussen weerstand en luis :')

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:21

Mijn pony heeft ooit luis gehad, maar zeker geen slechte weerstand.. Snap de logica ook niet zo goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:33

Ik denk dat het gewoon toeval is, hoor, en een luis kijkt heus niet of een paard goed doorvoed is of niet :+
Net als dat een hond of een kat wel eens een vlo heeft en sommige dieren er heel veel.

Ik heb luizen gezien bij jonge paarden en bij oude, bij goed doorvoede en bij de wat schralere.
Wat wel zo is is dat luizen bloed zuigen, bij veel luis veel bloed en daardoor kan een paard weerstandsproblemen krijgen.
Voeding heeft naar mijn idee weinig invloed.

Voorbeeld.
Groep van 5
2 stuks zonder luis,krijgen heel weinig krachtvoer.
Merrie van 22 wel luis, krijg dagekijks goede kwaliteit kuil, een halve kilo grasbrok, slobber van cavalor en een schepje multivitamine.
Pony van 24 krijgt bijna hetzelfde, geen luis.
Jonge tinker, bijna geen krachtvoer ,een paar luizen.

De 2 met luis hebben een erg dikke vacht enlange manen ik denk dat het daar in zit.
Luizen houden van warm, in zo een dikke vacht gaat dat lekker.
Anders kan ik het niet bedenken. Heb ze in elk geval nog nooit gezien in paarden met kort haar