slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:05

Ik heb mijn merrie een week of meer alleen op sp gehad. Maar zij ging zelfs het vieze vlas in haar stal eten. Ze had echt behoefte aan kauwen...
dat leek voor haar dus niet te werken.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:25

myrnaV schreef:
Blij dat ik jullie gevonden heb! Ik voelde mij al eenzaam in deze slopende aandoening..

Hier helaas ook bekent met slokdarmverlamming en slokdarmvernauwing bij een Arabisch volbloed. Na in 1,5 jaar 5 verstoppingen te hebben gehad vorig jaar augustus laten scopen (met sedatie) maar ze konden niks zien omdat hij eigenlijk al een kleine verstopping had. Mee naar huis genomen, nacht laten vasten en volgende ochtend weer naar kliniek daar was de verlamming en vernauwing duidelijk te zien. Nu nog met regelmaat last er van als hij iets eet wat niet mag. Op trainingskamp had hij per ongeluk stro met vlas gegeten (staat op vlas maar daar lag nog een plukje stro) dik 2 uur bezig geweest om het eruit te krijgen. Nu vorige maand riet gegeten op het land en daarvan verstopt. Stalgenoten netjes al het voer uit zijn stal gehaald maar heeft toen waarschijnlijk zaagsel gegeten (vlas was op dus wilde wel zaagsel proberen). Toen ik om 22.45 aankwam zat hij net in het begin van zijn 2e zware verstopping. Om 2.30 buscopan gegeven (stalgenoot had dat voor de zekerheid gehaald). De hele nacht erbij gebleven en in mijn auto geslapen omdat hij het zo zwaar had. Is nog echt een paar dagen van de leg geweest.

Net een kleine verstopping (ging zich af zonderen van de rest, strakke slokdarm, gekke houding).

Heeft iemand zijn paard volledig op sp? Ik geeft slobber mash in de ochtend en 's avonds geweekte muesli in een lage voerbak. Hooi uit slowfeeder en luzerne in een bak met stenen erbij.


Jeetje joh, heftig!
Goed dat je ons gevonden hebt.


Mijn paard was van een happy fit energiek paard naar een zielig sloom niet vooruit te krijgen afwezig paard gegaan, voordat ik wist wat er aan de hand was.

Na een scopie erachter dat hij dus slokdarmverlammingen en daarbij maagzweren.

Het enige wat hij nu nog krijgt is seniore priores 2 kg verdeeld ( ruwvoer in slobbervorm ivm slokdarmverlamming ) met gastroplus ( speciaal ontwikkeld voer voor de maag ) 1 kg erdoor gemengt. Veel hooi in slowfeeder en snachts rust op stal.

Mijn paard is na behandeling van maagzweren en nu op dit dieet weer helemaal de oude een happy energiek paard!

Ps omdat je paardje veel verstoppingen heeft gehad zou ik hem ook in de gaten houden op verdenking van maagzweren dit komt nl veel voor in combinatie met slokdarmverstoppingen en de stress ervan.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:42

Van de zomer werd er dor de da even gedacht aan maagzweren omdat hij door verhuizing veel was afgevallen. Maar na hem verder onderzocht te hebben is het van ons lijstje af geschrapt. (waarschijnlijk stress en te weinig voeding in het gras).

Bedankt voor de info en tips!

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:17

Maar myrnaV zeker weet je het niet de DA gaat af op jou verhaal, hij heeft geen scopie gedaan? Maagzweren kan je alleen door scopie constateren en anders op de gok maagmedicatie geven om te zien of je paard daar positief op reageerd.
Ik zou het toch in je achterhoofd houden en als je twijfelt niet te lang wachten...

Maar iig er is een topic over maagzweren daar zou je meer info kunnen vinden hierover...dit topic is meer bedoelt voor slokdarmverlammingen/ aandoeningen om ervaringen tips en adviezen uitwisselen ;-)

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 15:19

Vandaag begonnen met bijvoeren van gastro+ het lost goed op in water en ze at het goed op.
Altijd weer even spannend of er geen aanval achteraan komt. Als het lekker is gaat het ook snel naar binnen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 09:28

Wiske2 ik ben heel benieuwd hoe jou paardje er op reageerd.

Mijne doet het er echt super op, en geweekt door slobber gaat goed, geen verstopping meer. Hoop dat het voor jou paardje ook werkt :-)

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:09

Ja ik hoop het ook want het was drama deze week. Haar beste vriendin en vriend zijn na twaalf jaar verhuisd. En dit gaf veel stress. Ze missen elkaar enorm. Het resultaat was maagproblemen helaas.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:12

Zielig he hoeveel stress er dan weer bij komt kijken bij een afscheid.

Gister een eigen paddock gemaakt met eigen slowfeeder. Het gaat niet in de groep vrijdag toch weer een flinke verstopping gehad.Wel sneu want hij had echt vriendjes en was de leider.

Maandag da gebeld met de vraag of het verstandig is nog een keer te scopen om te zien hoe ver de verlamming is. Ze wilde dit liever niet omdat dit geen meer waarde heeft.
Ik heb zelf jaren met haar gewerkt, ik als dierenarts assistente.
Nu heb ik het woord euthanasie meerdere keren laten vallen afgelopen weekend omdat ik geen paard waardig leven voor hem zag. Nu valt dat mee want in de zomer kan hij op het gras. Het is alleen de winter elke keer overbruggen.

Ik ben wel benieuwd wat voor slowfeeders jullie hebben? Ik wil graag hooi blijven geven zo lang als dat kan maar mijn netten in de paddock zijn niet fijn om bij te vullen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:19

Ik heb een fijnmazig net van ik geloof vier cm gaatjes en een zwart net van band , dit is een hooi zak met kleine gaten die je aan banden ophangt van qhp het je ze en ik dacht van Harry horse.

Ik moet zeggen dat mijn paard het tweede snee hooi ( lekker zacht) veel beter eet dan grofstengelig hooi.
Vorig jaar stond ze elke avond te flemen en schrapen na het eten en nu bijna nooit meer.
Ik geef ook onbeperkt hooi zodat ze niet zo snel wil eten, want er is toch genoeg.
Ze was levendig vandaag en loopt te bedelen. Dat is bij haar een goed teken.
Vorig jaar moest ik ook elke keer van slobber wisselen omdat ze bij pijn niet meer wilde eten. Nu heb ik de 18 + gewoon elke dag.
Duimen voor de rest van de winter. Vorig jaar dacht ik dat inslapen de enige optie was maar nu heb ik enigzinds vertrouwen in de toekomst.
Volgens Utrecht zou ze de week niet halen. 14 jan vorig jaar.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 11:39

Van mij heeft ook fijn mazig de afmeting weet ik zo niet maar gok op 3 bij 3.
Als ik eraan denk zal ik een foto maken en plaatsen.
Hij krijgt ook veel hooi bijna de hele dag zodat ze niet "aanvallen" op het hooi maar beetje bij beetje eten.
Oja en hij hangt heel hoog, onderkant net op borsthoogte.
Hij krijgt ook meedere malen per dag slobber om de slokdarm te "smeren" doorspoelen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:42

Afbeelding

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:43

Afbeelding

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:44

Afbeelding

Dit is trouwens wat hij krijgt over de dag aan slobber ☺

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:46

Bedankt voor jullie reacties!

Vandaag iemand gesproken die al jaren friezen heeft (en bekend is met slokdarm verlamming)en zij rade mij aan om te stoppen met hooi en over te gaan op seniores priores en gras eten. Nu is hier weinig gras (ze lopen alles kapot) en die van mij verveelt zich snel.
Ik heb ook zo'n hooi tas en een fijn mazig net en ik hoop dat dat goed blijft gaan. Nog 1 verstoping en hij gaat van het hooi af (elke keer beschadigd toch de slokdarm een beetje).

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:21

Ik wil hem liever ook alleen gras geven, maar in de winter heb ik geen keus en moet ik het zo doen en dat gaat gelukkig goed.
Op alleen senior priores gaat mijn paard het niet redden en valt dan sterk af in gewicht.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:23

Verschil met eerste of tweede snee hooi is enorm. Van elke keer last naar bijna nooit last.
Dan bedoel ik flemen of schrapen na het eten.

Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:24

Met hooi uit een net voeren is het soms ook even puzzelen of je juist van hoog of van laag moet voeren voor jouw paard.
Bij die van mij merk ik al verschil als ik haar iets langer in de trailer heb gehad. Daar heeft ze het hooinet op borst hoogte hangen, dat is voor haar eigenlijk al te hoog.
Op Seniores werd die van mij heel erg nijdig met voeren. Ondanks dat ik 5x per dag voerde. En ze begon echt alles te eten. Zelfs het natte vieze vlas.
Misschien is Hartog Grasmix een optie voor je?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:38

Sanet in de trailer kunnen ze hun hals vaak niet helemaal naar voren strekken omdat daar de ruimte vaak niet is in de trailer, kan me voorstellen dat het daarom misschien niet helemaal goed kan gaan.
Gebeurd dit ook op stal als het net op die hoogte hangt?

Sp is natuurlijk slobber maar de meeste maken het te waterig, het moet nat/papperig zijn wel goed geweekt natuurlijk. Als het te waterig is geeft het nauwlijks vulling in de maag dan is het net water.
Dan kunnen ze door het hongergevoel idd nijdig worden

Het gaat zo nog goed met het hooi voor mijn paard.
Hoe ziet die hartog grasmix eruit?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 11:39

Wiske2 schreef:
Verschil met eerste of tweede snee hooi is enorm. Van elke keer last naar bijna nooit last.
Dan bedoel ik flemen of schrapen na het eten.



Waar zit het verschil dan in?
Kleur? Stengeligheid? Lengte?

Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:53

Ik heb op stal eerder het hooinet wel hoger gehad (oog hoogte zeg maar). Maar dat was sowieso niet handig. Ook niet met hoe woest ze deed. En nu voeren we voor de stal. En dat gaat perfect.
Geen hooi op de trailer is overigens geen optie volgens Sybrich, want dan verbouwd ze de boel :/

Afbeelding

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:22

Het eerste gras dat in april gaat groeien gaat als het lang word zaad schieten en de onderste stengels zijn dan wat harder. Als dit gemaaid word is het eerste snee hooi.

De boer laat het weer groeien en na twee maanden word het weer gemaaid. Dit is wat zachter gras en niet zo stengelig. Dit is tweede snee hooi ( van die zomer)
Meestal maakt hij er kuilgras van maar nu voor mij ook hooi.

Ik ben die gastro+ aan het bijvoeren maar mijn paard krijgt er enorme drollen van. Echt grote harde bonken, dus dat vind ik ook iets te gevaarlijk worden. Dan heeft ze straks weer verstopping. Verder is ze wel rustiger dan normaal in gedrag. Ik zit elke keer te kijken of ze niet ziek is. Normaal is ze veel drukker.
Dus plus en min tegen elkaar afwegen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:19

Sanet wat een mooie stallen :) , dat hooi zo op de grond in het net is ook een goed idee zeg. Heb je de hoeken van het net aan de stal bevestigd ( kan het niet zo goed zien ) hoe heb je dat gedaan?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:28

Wiske bedankt voor de uitleg, top!
Dus als ik het nu goed begrijp is tweede snee makkelijker te eten omdat het wat zachter is.

De foto met slobber hierboven daar zit de gastro+ ook door ik geef het wel zo samen aangemaakt dat het papperig is. Dus NIET eerst de SP aangemaakt en dan later gastro+ erbij en dan gelijk voeren. Want ik merk dat het veel water opneemt.
Samen aanmaken, laten staan, evt water erbij doen en dan geven.
Zo doe ik het.

Mijn paard poept sws erg veel maargoed hij eet dan ook veel, ik schep 5a6 grote hopen poep uit zijn stal elke dag.
De drollen zijn soms wat harder dan anders maar over het algemeen goed.

Hoeveel geef je v d gastro+? En is dat samen met slobber? Of nog iets?

Sanet

Berichten: 7969
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:50

Elias7 schreef:
Sanet wat een mooie stallen :) , dat hooi zo op de grond in het net is ook een goed idee zeg. Heb je de hoeken van het net aan de stal bevestigd ( kan het niet zo goed zien ) hoe heb je dat gedaan?


De netten zitten met karabijnhaken aan ogen op de stal.

Afbeelding

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 21:13

Sanet schreef:
Elias7 schreef:
Sanet wat een mooie stallen :) , dat hooi zo op de grond in het net is ook een goed idee zeg. Heb je de hoeken van het net aan de stal bevestigd ( kan het niet zo goed zien ) hoe heb je dat gedaan?


De netten zitten met karabijnhaken aan ogen op de stal.

[ [url=m/OhMwIN.jpg]Afbeelding[/url] ]



Slim bedacht! :j