slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:54

Ik heb 1/4 schep door de slobber gedaan, eerst een beetje opgebouwd en 1/4 geweekt gegeven met haar medicijnen. ( ik geef uit voorzorg Abprozole ivm maagzweren die ze door vuurwerk en stress daarvan altijd krijgt). Maar ik ga het afbouwen naar hooguit 1/4 totaal per twee voerbeurten.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 19:35

Op de verpakking staat als advies dat je 3 kg gastro+ Per dag moet geven, ik doe dit niet maar wel 1 gele voerschep door de slobber.
Ik meng 1 volle gele voerschep SP met 1 volle gele voerschep gastro+ en dit geweekt met 4,5 litter water. Dit een dag laten staan dan verdeeld over 3 voerbeurten geven.
Ik kan me voorstellen dat jou paardje niet genoeg energie haalt uit 1/4 schep, maar 3kg is zeker te veel denk ik, voor mijn paard zeker want deze heeft zeker genoeg aan 1volle schep.

Abprozole van de abler?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 09:42

Ja de Abler.
Ik had gehoopt op iets van rust in de maag door de gastro maar ik wil het niet als hoofdvoer geven.
Ik geef een schep per smorgens met wat gastro erdoor. En s,avonds ook.
Tussen de middag geef ik gastro of 18 + met Abler.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:47

Ik begrijp wat je bedoeld wiske maar denk dat de stoffen die eraan toegevoegd zijn niet zijn werking kunnen doen door 1/4 schep te geven denk ik.

Ik heb gekeken naar de pavo 18+ maar dit is meuslie dit kan mijn paard niet verwerken hij moet echt slobber hebben. Ik ben er ook achter dat brok en meuslie te zwaar vallen in de maag, de maag maakt dan maagzuur aan om het te verteren en dat wil ik niet als zijn maag al gevoelig is, met de slobber valt het beter minder zuur nodig om te verteren.

De Abler is een goeie om in mijn achterhoofd te houden, thanks!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:53

De 18+ geef ik als slobber, het kan als muesli en als slobber gevoerd worden. Een schep met twee liter water. Mijn paard vind het lekkerder als senior priores.
En het heeft meer voedingswaarde als bijv. Slobber mash

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:01

Abprozole van de abler waar halen jullie dat vandaan? Ze hebben hier onbeperkt te eten maar paard van stal genoot en die van mij liepen vorige week toch met iets op getrokken buik (waarschijnlijk stress van het vuurwerk).
Ik wil eigenlijk gastro+ gaan geven door de sp maar ga zo havens mailen met de vraag als ik minder geef dan aangegeven of de stoffen nog wel goed hun werk doen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:00

We bestellen het bij Abler en soms worden zakjes op bokt aangeboden.
Ja dat vuurwerk is echt vreselijk, ieder jaar zit ik weer te tobben in de weken erna.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:30

Dank voor je reactie.

Ja hier was van de week nog vuurwerk te horen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 22:48

Ik ben benieuwd naar wat havens zegt over de gastro+ zou je dat ook aan mij willen laten weten? Ik voer nl ook minder dan wat ze aanbevelen ;-)
Verder is het superfijn voer vind ik zelf

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:46

Mag ik mij melden om wat vragen te stellen?

Dit ivm angstig veel overeenkomsten met mijn paard.
Via een tip van een mede bokker op dit topic gewezen want zelf had ik dit niet kunnen bedenken.

Mijn paard is bijna 6 jaar en ik heb haar een jaar.
ZE was mager toen ik dr kocht en behoorlijk nerveus.
Inmiddels is ze aardig op gewicht en een stuk relaxter.

De dierenarts heeft zand in de darmen, evt een maagzweer de revreu laten passeren.
De klachten:
- traag eten pulp, redelijk vlot eten brokjes.
- halverwege dr maaltijd steeds langzamer eten
- soort bulten net achter dr kaak, dierenarts dacht aan lymfe.
- schrapen tijdens eten pulp, niet bij brokjes.
- na maaltijd kwijlen aan 1 mondhoek.
- suf en sloom na maaltijd, vaak apathisch zichzelf afzonderen. Dit duurt 30-45 min dan wordt ze weer wat actiever.
- gapen en geeuwen na maaltijd.
- soms wat klammig na maaltijd bij borst en achter voorbeen. Niet altijd.
- bijzonder aanhalerig na maaltijd , wil niet dat je weg gaat en steekt het liefst dr hoofd onder je arm om te doezelen.
- drinkt altijd behoorlijk wat water na maaltijd.

Ik heb gewoon alles genoemd wat zo in me opkwam.

Weet iemand of de lingehoeve bekend en kundig is met een diagnose?

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:45

Het diagnoseren van een deels verlamde slokdarm is niet erg lastig middels een scopie. Normaal sluit de slokdarm zichzelf namelijk af, hetzelfde als je van je hand een vuist maakt en hoe het er dan uitziet bij je duim en wijsvinger. Wanneer er een deel verlamd is, dan staat dit open. Dus dat is erg snel te zien en beoordelen. Bij mijn merrie kon dat gewoon met de praam op en de scope via de neus naar binnen. Erg snel en makkelijk eigenlijk. Al is het wel wat een akelig gezicht, maar zodra ze langs het strotteklepje zijn, dan is het ergste geweest.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:17

Dank je Sanet voor je uitleg hierover.

Heb geen makkelijk paard wbt onderzoeken..meestal is een lichte sedatie de enige optie om haar grondig te kunnen bekijken met dergelijke dingen.
Maar ik begreep van de da dat sedatie niet wenselijk is bij een scopie.
Mijn huidige da wil het onderzoek dan ook liever niet doen omdat deze geen opvoelbox heeft.
Daarom doorverwezen naar de lingehoeve, mede omdat ze nuchter moet zijn en ik geen box heb.
Kortom ze zou een nachtje voor het onderzoek moeten blijven....
Ik heb nog geen contact gehad met de lingehoeve maar ga dit straks ff doen om het uit te leggen.

Wat ik me tegelijkertijd afvraag is, stel ik ga dit ondernemen met haar...wat dr heel veel stress gaat bezorgen....en de uitslag zou een slokdarmverlamming zijn al dan niet deels.
Wat is dan het advies? Als ik internet erop na lees komt het veelal op voerbeleid neer.
Maar dat is iets wat ik nu ook zou kunnen aanpassen voor dr....dus een slobber met geweekte brokjes erdoorheen of een compleet slobber.
Het hooi zit al in een slowfeeder bak met een rooster erop en daar kan ik niet veel aan veranderen omdat ze met een hele kudde in de weide staat en dit het voerbeleid is.

Ik zit gewoon ff hardop te denken hoor..

Komt deze aandoening alleen bij Friese paarden voor of in de meesten gevallen? Ik heb namelijk geen fries maar een tuigpaard.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:29

Dit advies is voor paarden die in de (top) sport lopen. Minder voeren heeft dezelfde werking zolang je de eerste 2 maanden alleen de Gastro+ voert zodat de maagwand kan herstellen.

Hier boven de reactie van Havens.

Ik heb ook geen Fries maar een Arabier.Bij veel Frieze paarden is het aangeboren (erfelijk)bij mijn paard is het waarschijnlijk door trauma gebeurd (is niet meer te achter halen door wat).

Ik heb bij mijn paard wel scopie laten uitvoeren. De eerste keer met sedatie, toen had hij een kleine verstopping terwijl hij 2 uur daarvoor voor het laatste had gegeten. Mee naar huis genomen en toen vanaf 21.00 laten vasten en de volgende dag (nuchter) mee genomen naar de praktijk. Daar zonder verdoving gescoopt. Daar kwam uit dat een gedeelte van de slokdarm verlamt is.
Hij is ook heel gevoelig maar nu weet ik wel precies hoe of wat. Je moet namelijk je hele omgeving omgooien als je paard slokdarmVERLAMMING heeft (geen stro, krachtvoer weken, kan je paard hooi/ kuil nog wel eten, geen wortels meer).

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 22:52

In de Lingehoeve is een deskundige voor deze aandoening ze heet Esmee Smiet.

Onderzoek idd zonder sedatie anders is de evt aandoening niet zichtbaar.

Voer: idd slobber, slowfeeder, geen appels, wortels, brood enz.

Er staan veel tips in het topic misschien goed om hem even door te lezen ;-)

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 22:53

MyrnaV dank je wel voor de uitleg van Havens.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:54

Ik heb voor de eerste scope niet laten vasten. Toen hadden we nog geen idee waar het probleem zou kunnen zitten. Mijn merrie is ook niet altijd makkelijk. Maar in de opvoelbox was het te doen (en ik had een vrouwelijke DA, dat scheelde ook onwijs).

Ik voer overigens nu wel weer wortel. Wel in normale stukken. En ik wacht met het geven van het volgende stuk tot ze haar mond echt leeg heeft. Maar echt niet veel. Haar twee vriendinnen krijgen een stuk of 5 grote wortels in totaal. Syb misschien krap aan 1.. maar ze heeft niets te klagen, vind ik :D Anders zet ze maar een advertentie op marktplaats. :p

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 20:45

Sanet schreef:
niks te klagen vind ik :D Anders zet ze maar een advertentie op marktplaats. :p

:D :D :D

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:35

:D

Wortels heel durf ik niet maar ga van de week geraspte wortel proberen! Ik heb op een kliniek gewerkt waar een shetland pony bijna een week stond met een stukje wortel dat vast zat en waar ze niet bij konden (is jaren geleden).

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:50

Je kunt de wortel ook pureren. Dat heb ik eerder wel gedaan.

myrnaV
Berichten: 335
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Nieuwveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 09:37

Ja dat is ook een goeie. Ga ik proberen!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:59

Na contact met de da was het ( logisch) advies om een endoscopie te maken aanvullend een scopie van de maag.
Omdat het een onderzoek is welke voor mijn paard stressvol is en niet zomaar even gedaan kan worden.
Ben ik begonnen met aangepast voer (slobber) en een supplement om dr maag wat rust te geven.
Als dit na verloop van tijd positief uitpakt het supplement af bouwen om te bekijken hoe het gaat.
Mocht het niet naar wens verlopen dan opnieuw contact opnemen met de da en een afspraak maken om een scopie in te plannen.

Momenteel staat ze vanaf donderdag op ander voer en ik ben verbaasd over de resultaten.
ZE eet de slobber erg smakelijk op, lijkt een verademing voor dr in vergelijking met de pulp.
En ik kan het zo blijkt in 1 keer voor dr neus zetten...de pulp moest ik altijd handje voor handje geven ( wachten totdat ze dr mond leeg had enz). Kortom dat was best een gedoe ook voor haar, want ze raakte er soms erg onrustig door.
De afgelopen dagen na haar maaltijd een normaal paard die weer de wei op gaat.
Niet staat te gapen, te schrapen of sloom en met dr hoofd naar de grond starend niet vooruit te porren is.
Vanmiddag zelfs direct na het eten al in voor een stoeipartij met een kuddegenoot.

Dit aan de da gemeld, waarop hij een maagzweer voorzichtig uit sluit.
Dat supplement werkt niet binnen een paar dagen dus daar valt de verbetering niet aan te wijten.
Hij vermoed dat de pulp de oorzaak is en dat ze de nattige slobber veel makkelijker weg krijgt.

Nu maar hopen dat ik niet tevroeg gejuicht heb en dat deze positieve ontwikkeling blijvend is.

Dank voor de adviezen en ervaringen.
Blijf het topic volgen....

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:47

Misschien dan toch slokdarmproblemen ,dat lijkt er wel op. Het advies van mijn dierenarts was ook zonnebloem olie door de slobber en vitamine E.
Hopelijk blijft je paard zo vrolijk.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:04

Zie dat er een 'foutje' staat in m'n laatste post....oorzaak ligt niet bij de pulp maar de pulp was een trigger voor dr klachten.

Dank Wiske voor je tips! Ze krijgt sinds kort omega 3,9 olie mix dus ik kijk even of dit een gewenst effect heeft bij de slobber.
De vitamine E ga ik naar kijken ....wil dr ook niet teveel aan poedertjes ect geven.
Mede omdat ze ook magnesium krijgt misschien kan ik iets vinden waar zowel magnesium als vit e in zit.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:51

Ik heb nu ook een folder van gastro en er staat inderdaad bij klachten drie keer per dag een kilo voeren samen met onbeperkt hooi. Als de klachten over zijn kun je terug naar je oude voer en word geadviseerd om dan in de middag nog een kilo gastro te geven zonder mengen.
Ik geef nu smorgens en savonds een klein beetje door de slobber en tussen de middag alleen de gastro.
Tot nu toe gaat het redelijk goed en komt ze de winter door.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:57

Super Wiske dat is fijn om te horen.

Bij ons gaat het ook prima, af en toe heeft ie wel nog kleine vastlopers in de slokdarm, dit kan ik nu met de ervaring sneller zien. Je kan het trouwens ook voelen in de hals dan is het harder dan anders.
Ik spoel het dan gelijk door met de slobber en dat gaat perfect.

Wij komen ook redelijk de winter door, maar het mag van mij nu al wel weer voorjaar worden :-)