Snelle ademhaling na kleine inspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Snelle ademhaling na kleine inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 23:39

Hallo,

Mijn verzorgshet van 15 jaar heeft een snelle ademhaling na een kleine inspanning. Hij zweet snel en zijn flanken gaan snel op en neer na bijv. een kort stulje draven. Kan dit een reden hebben? Of is dit gewoon een teken van een slechte conditie?
Hij staat de hele dag op de wei en krijgt alleen beweging wanneer ik er ben, dat is ongeveer 3x2 uur per week.
Hiervoor had ik een verzorgpony die, zelfs na een kwartier over een hindernisbaan geraced te hebben, amper zweette. Ook had zij helemaal niet zo'n snelle ademhaling. Als ik dat zo vergelijk met elkaar vindt ik het toch maar apart dat mijn tegenwoordige shet zo snel ademt.
Iemand ideeen?

Bedankt!

elenaMM77

Re: Snelle ademhaling na kleine inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:44

is dat dezelfde die lusteloos en kil lijkt en raar loopt met de achterbenen?
dan zou ik de eigenaar gewoon eens vragen of er al eens een dierenarts bij geweest is en wat die heeft gezegd?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:19

Hoi kan natuurlijk zijn dat hij veel te dik is , alleen maar eten kijk eens hoe hij staat zijn zn hoeven warm, hangt hij misschien naar achter want dan is er meer aan de hand maar het kan ook inderdaad een slechte conditie zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 02:17

2 uur aan een stuk werken is voor elk paard (te) lang en al zeker voor een ongetraind dier. Checkup door DA is altijd verstandig maar ik denk dat je te veel, te vlug wilt. Stilaan opbouwen, mensen gaan ook niet ineens van couch potato naar marathonloper.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 04:23

Geen conditie, ziek, iets met longen of hart, te vet, en nog wel meer dingen kunnen de oorzaak hebben. Van achter een pc niet tebeoordelen en daarbij mag ik geen diagnose stellen. Misschien toch eens dierenarts .

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 07:32

ElenaMM77: Nee, dat is een andere pony.

Dik is hij niet en zijn passen zijn prima als hij loopt. We zullen rustig met hem doorgaan tot hij zelf 'aangeeft' in galop te kunnen. Ik denk dat dat het beste is.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:42

@TS Je zegt dat hij niet te dik is, dus dat scheelt voor een aantal aandoeningen.
Mijn shet wordt niet vrolijk als haar vacht te lang is en het is te warm, vandaar dat zij mijn eerste paard is dat ik ben gaan scheren, zij wordt dan ook kortademig en krijgt zelfs diarree, alleen doordat ze de warmte niet kwijt kan en mijn shet is in superconditie.
Hij is je verzorgshet dus vraag aan de eigenaar wat er voor jouw tijd met hem gedaan is dan weet je al of hij enig conditie heeft of nul, want als het het laatste is dan is het meer als logisch dat hij het zwaar heeft.

Als je bovenstaand kan afstrepen dan is er natuurlijk ook een optie een bloedje trekken, in overleg eigenaar.
Je zegt dat hij op het land staat, maar staan daar ook schapen?
Ik vraag dit vanwege leverbot en leverbot, parasieten die veel bij schapen voorkomen, kunnen o.a. dit soort symptomen veroorzaken en is heel makkelijk te verhelpen.
Maar als je het niet weet kan je paard doodziek worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:45

lailapri schreef:
Geen conditie, ziek, iets met longen of hart, te vet, en nog wel meer dingen kunnen de oorzaak hebben. Van achter een pc niet tebeoordelen en daarbij mag ik geen diagnose stellen. Misschien toch eens dierenarts .

Dit allemaal inderdaad. Of gewoon warm. Mijn shet heeft nog best wat wintervacht zitten, die heeft het ook echt warm gehad de afgelopen tijd als het mooi weer was.

Wat voor beweging geef je die shet in die twee uur? Twee uur wandelen en wat langeteugelwerk of vrijheidsdressuur is natuurlijk wel even wat anders dan op tempo twee uur mennen.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 16:23

We hebben vandaag even met de eigenaresse gepraat en ze vertelde dat er met hem verder niet veel gedaan wordt.
Beweging die we hem geven is bijvoorbeeld een lekker stukje wandelen met af en toe een drafje, wat sprongetjes nemen, slalommen, ook het longeren zijn we hem nu aan het aanleren. Dit is zo ongeveer wat de beweging is die wij hem geven als we bij hem zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:33

Dan zou ik de beweging beperken op dagen dat het warm is zo lang hij nog in het winterhaar zit.

Mijn shet mag zelf weten hoe veel ze beweegt. Ze is dan ook 26. Meestal als we gaan wandelen sjeest ze in gestrekte draf de wereld in, maar afgelopen week lag het tempo een stuk lager. Ze loopt dan uit zichzelf minder hard. Dus als je niet kan/wil/mag scheren zou ik het tempo aanpassen. Wandelen is niks mis mee, maar wandel dan in stap. Longeren en andere dingetjes idem, tenzij de pony aangeeft dat hij een hoger tempo wil.

Als de pony 15 is en veel zweet zou je ook eens kunnen denken aan PPID (cushing). De veearts kan bloed afnemen om te laten onderzoeken. Op zich kan een pony prima leven met PPID maar je moet het wel managen. En hoe eerder je daarmee begint hoe beter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:37

Als ruiter moet je sommige paarden beschermen tegen hun eigen looplust.
Kijk goed naar de signalen die wijzen op belasting. Snel ademhalen en zweten horen daarbij.
Een dikke vacht kan, zeker in het voorjaar, een rol spelen. Dus rustig aan!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:23

Mijn 40-jarige heeft een énorme wintervacht, dus in de winter is zij ook veel sneller kortademig en zweterig dan in de zomer als ik er een stukje mee loop.. & als je niet zeker bent ; DA erbij halen!