Ervaring paard met beenproblemen na jaren zonder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Ervaring paard met beenproblemen na jaren zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:36

Hallo Bokkers,

mijn paard heeft zolang als ik haar ken, toen 9 jaar nu bijna 23 jaar, rondom op ijzers gestaan. Ze heeft toen ze niet van mij was één keer helemaal zonder ijzers op de wei gestaan. Dat resulteerde in brokkel hoeven, maar de smid kwam toen ook niet regelmatig. En ze heeft één keer achter zonder ijzers gestaan, waarna ze na een tijd gevoelig ging lopen.

Beschrijving klachten:
Ze werd alleen nog buiten gereden. Begin vorig jaar was ze af en toe niet zuiver in draf. Het achterbeen was ook wat dikker. Na een paar weken rust ging het niet over. Toen zijn we naar de kliniek gegaan voor een kreupelheidsonderzoek. Voorbenen negatief, achterbenen positief. Toen is ze uitverdoofd en hadden we de probleemgebieden snel gevonden. Rechtsachter de kogel en linksachter de sprong. Foto's gemaakt, maar daar was weinig op te zien wat deze klachten zou geven.

Echo's gemaakt met conclusie: zwakke/beschadigde (waarschijnlijk door verstapping/verdraaiing) van de banden rondom de kogel. Ze zakt ook meer door, waardoor de banden meer druk te verduren hebben. Dit been was ook dik, maar met stappen trekt dit weg. Rechtsachter een pees die bij de sprong iets te dicht tegen het bot aan lag, maar wel rustig oogde.

Ze is ook behandeld door een osteopaat en masseur, maar konden vrij weinig vinden.

Behandelplan:
wandelschema en 24/7 op de wei en 's winters 12 uur per dag op de paddock. Ze is namelijk geen paard om binnen te houden en hoe langer stil, hoe stijver ze werd. Dit doen we nog steeds. Ze is lekker met pensioen, wandelen (bijna) elke dag een stuk variërend van 15/35 minuten en verder staat ze zoveel mogelijk buiten. Ze mag dus lekker van haar pensioen genieten, meer hoeft ook niet.

Situatie nu:
We hebben een goede zomer gehad. In september een terugval, hoogstwaarschijnlijk door een verstapping. De banden zullen altijd blessuregevoelig blijven. Dit is weer weggetrokken en ging eigenlijk erg goed. In november een hoefzweer gehad linksachter. Daarna heeft ze in december in Utrecht gestaan vanwege koliek. Ze hebben toen haar benen nagekeken en liep toen in draf zuiver. Geeft altijd wel reactie op buigproeven door de druk die dan komt op de banden. Daarna ook een goede periode gehad. Lekker rennen en bokken in de wei/paddock. Totdat de hoefsmid twee weken geleden kwam. Het beslaan achter is zo'n drama. Ze kan niet meer op de driepoot achter. Als we dit wel doen, wilt ze er even niet meer op staan, waarschijnlijk door de druk op de banden (zelfde effect als buigproef), maar helaas blijft ze nu weer wat gevoelig. Ze wisselt net wat meer af met op rust staan, soms een verkorte pas bij het verstappen, maar stapt verder 100% zuiver.

Verder is ze erg vrolijk, actief (zeker voordat ze naar de hoefsmid ging), goed op gewicht (zelfs iets te, maar daar wordt aan gewerkt!), goed in haar vacht. Geen paard om in te laten slapen, want voordat de hoefsmid is geweest merken we niets aan haar.

Nu mijn vraag!
Doe ik er goed aan om te proberen zonder achter ijzers?

Voordelen:
- Geen gedoe meer bij de hoefsmid
- Niet beslaan geeft geen reactie op de pezen

Nadelen:
- Staat al jaren op ijzers
- IJzers zijn na 7 weken wel (schuin)afgesleten

Maar geeft het geen standsverandering van de hoeven/benen? Is het beter voor haar benen zonder ijzers? Geeft het minder klappen? Slijt ze niet teveel af?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en onderbouwing. Andere opties/ideeën zijn ook welkom.

Ik zal het uiteindelijk ook bespreken met dierenarts en hoefsmid

femke_harley

Re: Ervaring paard met beenproblemen na jaren zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:51

Niemand?

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:00

In de wei zal een hoef niet snel afslijten en is het normaal gezien prima te doen zonder ijzers. Maar waar ga je met haar wandelen? Als dit altijd op asfalt is dan zullen de hoeven wel mogelijk te snel of op een verkeerde manier kunnen slijten. Dit verschilt echter per paard, degenen die dit het beste kunnen beoordelen zijn je hoefsmid en jijzelf.

Of het paard ijzers nodig heeft ivm een betere stand van de hoeven/benen dat is ook weer per paard afhankelijk. Zonder het paard gezien te hebben is hier moeilijk over te oordelen. Mijn paard bijvoorbeeld kan qua hoefsterkte prima zonder ijzers. Echter rijd ik vaak buiten op de weg, waardoor het onvermijdelijk is ijzers te gebruiken. Daarnaast is de stand van zijn benen achter comfortabeler voor hem wanneer hij in elk geval daar op ijzers staat. Om in balans te blijven loopt hij nu rondom ;)

Kort gezegd, via internet is hier geen oordeel over te vellen. Vraag je dierenarts, je hoefsmid, desnoods een second opinion om raad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:01

En wat doet je paard als de hoefsmid het been zelf vast houd?

Hier een paard wat aan 1 been vergrote sesambeentjes heeft. En daardoor ook iets moeilijk te bekappen is aan dat been. Mijn hoefsmid gebruikt geen 3-poot. Heeft dat bij ons ook nooit gedaan, voor zover ik me dat kan herinneren. Maar hij zet dan regelmatig dat been weer eventjes op de grond, zodat de druk er wat afgaat die er bij het omhoog houden opkomt.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:12

Ik heb geen ervaring met een paard dat zolang op ijzers heeft gestaan en die leeftijd heeft. Maar om je vragen te beantwoorden: ja, ik denk dat je er goed aan doet om te proberen zonder. Zonder ijzers krijgen de benen inderdaad minder schokken. Ik denk wel dat je heel voorzichtig te werk moet gaan. Dus niet zeven weken wachten tot de hoeven daadwerkelijk scheef gaan groeien, maar goed in de gaten houden. Regelmatig bekppen. (Minimaal wekelijks goed bekijken). In het begin niet te lang op harde ondergrond, rustig opbouwen. Het paard in z'n geheel goed blijven controleren. Voordeel, je kunt altijd weer terug naar ijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:52

Een paard zonder ijzers is altijd beter :)

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:44

Maartje1990 schreef:

Onderbouw deze stelling eens? "Altijd" is wel erg generaliserend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 22:47

Schadelijke effecten van hoefijzers

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:06

Ik zou het gewoon proberen zonder, in overleg met de hoefsmid maar dat zei je zelf al.
Als het moet zitten de ijzers er zo weer onder.
Geen ervaring met een paard met beenproblemen van de ijzers af.
Maar we hebben wel een paard dat na zo'n 10 jaar van de ijzers af ging omdat ze met pensioen was.
Dat ging helaas niet zoals gehoopt en ik denk dat ze na 6 of 9 maanden weer terug ijzers onder kreeg.
Maar het probleem was dan ook direct met 75% verbeterd. En na een dag of 2 weer helemaal als vanouds. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij een paard met beenproblemen is. Maar in ons geval was het eigenlijk heel snel weer opgelost het is niet dat daar weer weken/maanden overheen gaan als ze van de ijzers af waren.

Zeker met de problemen met het beslaan van je paard lijkt het me zeker het proberen waard.
Eventueel zou de hoefsmid wat aanpassingen kunnen doen in z'n werk. Ooit een pony gehad die ook erg moeilijk was en toen de hoefsmid z'n werkwijze wat aanpaste was het ook verholpen.

En de brokkel hoeven dat kost gewoon wat tijd. Had mijn paard ook de een tijdje nadat de ijzers eraf gehaald waren.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:29

Heeft je smid een hoge driepoot of een verstelbare lagere zeg maar, misschien dat dat nog verschil zou kunnen maken eventueel?

Maartje1990 schreef:

Echt vermoeiend om dit iedere keer weer te moeten lezen als er een topic is wat met ijzers te maken heeft zeg...zo krijg je vanzelf een hekel aan dat hele NB gebeuren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:32

Je hoeft het niet te lezen ik beantwoord alleen ts haar vraag ;) verder zeg ik niet eens wat over NB daar begin je zelf over

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:46

je zou het zeker kunnen proberen, wel zorgen dat ze zo droog mogelijk staat voor de conditie van haar hoeven. Ik bedoel natuur is toch vaak niet voor niets zo ontwikkeld in het wild, daar gaat het vaak ook goed. en af en toe gewoon bekappen zo nodig. En in de gaten houden

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:17

@FriesWytske: ja, als hij haar zelf vasthoudt, gaat het wel beter. Enig nadeel ze is erg zwaar in de hand en aangezien mijn hoefsmid zijn gezondheid niet al te best meer is, wilt hij het liever niet. Al kan ik het hem toch nogmaals vragen. Een andere smid wil ik liever niet.

@ChevalNoir: het geven van minder schokken, zie ik ook echt wel als een voordeel. Mijn grootste zorg is alleen het teveel/scheef afslijten. Nu leggen we al veel minder km af dan toen we nog wel reden, gelukkig hebben we hier wel veel berm.

@Maartje1990: dit zijn inderdaad punten waar ik nu aan zit te denken en zonder ijzers misschien wel een positieve invloed heeft. Alleen ben ik bang voor teveel/scheef afslijten.

@Tigra_: ze kunnen er inderdaad ook zo weer onder, dus misschien dat ik het toch ga proberen. Als de DA en hoefsmid hier ook achterstaan uiteraard.

@flappie28: hij heeft zelf een hoge driepoot. Nu was ik zelf aan het kijken voor een verstelbare, alleen nu vind in de prijs erg hoog om het 'uit te proberen'. Als ik weet dat het werkt, maken de kosten mij niet uit.

@franka75: Ze staat altijd wel droog. Mits hele natte periode, dan staat ze in de paddock met wat plassen, maar wel droge stukken. Stal is altijd droog.

Ik twijfel gewoon erg over het teveel/scheef afslijten en het feit dat ze al jaren met ijzers staat. Moet je dat nog willen veranderen, denk ik dan. Verder staat ze niet op speciaal beslag o.i.d. Gewoon een standaard ijzer.

Wat betreft NB. Daar ben ik niet zo'n voorstander van, maar gelukkig is er ook een tussenweg in met ijzers of NB.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:23

Dat scheef slijten houdt op zodra het dier in zijn "natuurlijke' stand staat. Kijk naar je eigen schoenen, die slijten op dezelfde manier tot een bepaald punt en dan gaat het gelijk op. Mijn paard slijt ook scheef maar altijd gelijk, al ruim 18 jaar. Of hij nu met ijzers of hoefschoenen liep, altijd precies dezelfde schuine slijtage. Zelfs nu hij al ruim 10 jaren op blote voeten loopt. Nooit problemen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:24

moeilijk hoor een paard dat altijd op ijzers heft gestaan. blote voeten heeft zeker voordelen maar is niet in alle gevallen beter (ookal ben ik een voorstander)

met dat afslijten zou ik me niet te veel zorgen maken. de hoef slijt af en neemt de vorm aan van de been standen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:29

Ik zou zonder ijzers proberen en Een goede vijl kopen.
Na het rijden de hoeven weer wat bij vijlen zodat ze mooi recht blijft staan en ze maar een paar tellen de voeten moet optillen en niet eens de zoveel weken lang bij de hoefsmid.
Ik denk alleen dat je er wel rekening mee moet houden dat je paard zijn voeten weer zullen moeten wennen om zonder ijzers te staan.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:31

Als het alleen om het afslijten gaat, kun je misschien hoefschoenen overwegen? Dan heb je het beste van beide :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:01

En, TS, wat heb je uiteindelijk gedaan en hoe is het verlopen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:03

Michellette schreef:
Dat scheef slijten houdt op zodra het dier in zijn "natuurlijke' stand staat. Kijk naar je eigen schoenen, die slijten op dezelfde manier tot een bepaald punt en dan gaat het gelijk op. Mijn paard slijt ook scheef maar altijd gelijk, al ruim 18 jaar. Of hij nu met ijzers of hoefschoenen liep, altijd precies dezelfde schuine slijtage. Zelfs nu hij al ruim 10 jaren op blote voeten loopt. Nooit problemen.

Ja hoor.. Menig schoen van onder bekeken, maar dat gaat echt niet gelijk op.

Sommige paarden doe het nu eenmaal wel beter met ijzers.. Het is alleen een beetje jammer dat erkenning er totaal niet is in een bepaald kamp, terwijl dat andersom helemaal geen probleem is.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 06:40

Even een update:

Paard staat rondom op ijzers nog. We hebben haar uit de hand bekapt en beslagen en dat ging goed. Misschien van de winter zonder proberen, 's zomers kom ik nog meer buiten met haar. Dus voorlopig laat ik het even zo, zolang dat gewoon goed gaat.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 06:44

Maartje1990 schreef:

Ben ik het niet mee eens, zonder ijzers loopt die van mij goed kreupel. :n