Op 07-03-2015 hebben wij mijn paard gekocht van een handelsstal uit Brabant. Hij was toen 3 jaar oud en rond de 1.70m. Hij zag er niet heel goed uit.. Er zaten scheuren in zijn hoeven, hij was dun en hij was door hen geschoren aangezien hij door z'n vacht er nog slechter uit zag. Zij vertelden ons dat hij een moeizame jeugd heeft gehad. Het was zo'n lief paard dat hij vroeger in een koppel altijd weggeduwd is door andere paarden. Ondanks deze slechte jeugd is hij dus wel enorm groot geworden.
Hij kende het hoofdstel en longeren met bijzet. Röntgenologisch was hij goedgekeurd. We kochten hem, want hij was lief, had een cool karakter en ik vond het een plaatje om te zien. Ik heb altijd al geloofd dat paarden met een slechte jeugd super kunnen opknappen en ik ging er vanuit dat dit bij dit paard ook helemaal goed zou komen.
In Juli ben ik rustig aan begonnen om hem te beleren. Alles ging heel erg goed en hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.
Na 3 maanden rustig werk werd zijn spronggewricht overvuld. We zijn naar de kliniek gegaan en hebben zowel röntgenfoto's als een echo laten maken. Het bleek dat er bloedstolsels en fibrine in het gewricht zat. We hebben besloten om hem te laten opereren en ze hebben deze bloedstolsels en fibrine verwijderd uit het gewricht.
We zijn een revalidatietraject van een aantal maanden in gegaan. Ook hierbij hebben we hem langer rust gegeven dan op het protocol stond aangezien ik er zeker van wilde zijn dat we weer aan het werk gingen als alles goed hersteld was. We hebben het rijden opgepakt en alles ging hartstikke goed. We waren zelfs toe aan wedstrijden in april dus ik had een startpas aangevraagd en 2 april een onderlinge wedstrijd gereden op de manege.
Totdat ik hem vorige week woensdag uit het land haalde, kreupel... Ik had eerst het idee dat hij was uitgegleden in het land, maar we hebben toch besloten hem weer te laten onderzoeken in de kliniek. Ze hebben röntgenfoto's gemaakt en op deze foto's bleek dat er artrose en secundaire artrose is ontstaan. Foto's van 5 maanden geleden lieten zien dat het gewricht er super uit zag, maar foto's van vorige week lieten zien dat er genoeg mis was... Aantasting van zowel het bot als het kraakbeen.
Ik mag zijn goede achterbeen niet optillen, want dan moet hij op zijn slechte been staan. Hij loopt in stap onregelmatig, in draf en galop is hij kreupel. Zowel de dierenkliniek als de dierenarts hebben verklaard dat hij nooit meer geschikt zal zijn voor de sport. Aangezien zijn been in 5 maanden zo snel achteruit is gegaan zijn ze bang dat dit proces niet zal stoppen. Het is waarschijnlijk gebeurd door een trauma (waarschijnlijk is er iets in het land gebeurd waardoor zijn spronggewricht van binnen een grote opdonder heeft gehad). De DA adviseerde om hem naar de slager te brengen...
Ze zijn bang dat het zo snel achteruit gaat dat hij in een korte tijd veel pijn gaat krijgen, misschien niet meer wil eten en dus ook zijn gezondheid erg snel zal verslechteren..Ik ben er echt kapot van... Zo'n lief en talentvol paardje heeft dit toch niet verdiend....
Mijn vraag...
Zijn er mensen die zo'n zelfde ervaring hebben meegemaakt en deze met mij willen delen?
Wat hebben jullie toen gedaan en was dat een goede beslissing?

Een van de foto's die bij de advertentie stond

Tijdens het beleren
http://boktimg.nl/img/m/TLor9y.jpg
Na onze eerste onderlinge wedstrijd
4 maanden na aankoop.
Staan er nog behandelingen op de planning of hoe sta je er nu in....?
).