Hoe voordroog voeren (stofallergie): net/ los/ bak....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoe voordroog voeren (stofallergie): net/ los/ bak....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:32

Bij mijn merrie is een stofallergie vastgesteld. Ze heeft hiervoor 3 weken in de kliniek gestaan en is vandaag weer teruggekomen. Omdat ik uiteraard niet wil dat er weer het een en ander geprikkeld wordt, wil ik het allemaal zo goed mogelijk doen.

Ze krijgt voordroog en geen hooi meer (ik deel een baal van 400 kg met een stalgenoot).

Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit het beste kan voeren. Ze staat 24/7 in een zandpaddock, achterin heb ik rubberen tegels liggen, maar daar lopen ze ook steeds het zand op (ik veeg het wel schoon, maar het ligt er zo weer).

Het meest ideale is van de grond voeren. Echter, met het zand vind ik dat niet echt een fijne optie. Ik maak het hooi ook nog wat nat, dan blijft het zand al helemaal goed plakken en krijgt ze veelte veel zand binnen. Daarnaast is los op de grond ook niet praktisch met wind.

Ik heb haar altijd uit een grote palletbak gevoerd, die ik had verhoogd met een pallet eronder zodat mijn shet er niet bij kon. Echter, zit ze dan wel constant met haar hoofd in een grote bak wat ze niet echt fijn lijkt te vinden. Ik heb het altijd met hooinetten gedaan, dan eet ze minder snel, waait het niet weg etc. Maar de manier waarop zij daar uit eet vind ik niet ideaal als ik erover nadenk. Ze trekt er met kracht een pluk uit, om met haar hoofd hooi hem weg te kauwen. Ze eet niet op een grazende manier. Dat is ook wel een beetje karakter van het beestje, dat steeds kop hoog doen.

Ik heb nu een kleinere bak staan, lager, waar ik het ruwvoer los in gooi. Ze eet mooi rustig laag met haar hoofd. Echter zit ze zonder hooinet wel constant volledig met haar neus midden in het ruwvoer, wat mij ondanks dat ik voordroog voer (wel droger dan kuil) ook niet wenselijk lijkt met een stofallergie.

Mijn vraag hoe anderen het doen met een stofallergie patient? Misschien nog een lagere bak maken, om het meeste wegwaaien weg te voorkomen maar zodat ze nog wel goed laag kan eten? Maar daar stappen ze bv wel weer makkelijker in?
Iemand tips?

ImLucky

Re: Hoe voordroog voeren (stofallergie): net/ los/ bak....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:44

vraagje... zorgt die zandpadock zomers niet voor verschrikkelijk veel stof?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:46

Wij werken wel met hooinetten voor onze stofallergie patiënt. Samen met onze twee andere paarden hebben ze (buiten het weideseizoen om) samen 9 hooinetten die wij vullen, nat spuiten met de tuinslang en ophangen in stal en buiten stal. Bevalt ons prima en ze eten er ook normaal van. Het hangt redelijk laag maar niet te laag i.v.m erin staan met benen etc.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:15

Afbeelding
Afbeelding

3 kwart is opgehoogd met zand en dan een hooinet erin vast gemaakt. Af en toe gooit hij het hooi net eruit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:16

Hier ook hooinetten met een allergiepatiënt. En voordroog inderdaad. Sinds we dat voeren is het hoesten en schudden een stuk minder.
Wij hebben 3 netten vrij laag hangen. 2 ronde netten en 1 vierkante.
Dat is op zich goed te doen. Hij trekt er inderdaad wel met meer kracht aan. We hebben ook nog stro in de stal (niet opstrooien met paardlief in de buurt) waar ze van knabbelen en ze staan nu weer op de wei.
Bij ons is het deel bij de stal wel verhard, maar ook hier ligt vaak zand door het lopen uit de paddock.

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:20

Wij hebben ibc vaten door midden. Aan het ijzerwerk maken wij de netten vast. Het is laag, omdat wij normaal wel wilen dat de shet eruit kan eten. Netten omdat ze er lang mee moeten doen en de ruin niet teveel moet eten.
We doen er ook stro bij, maar het stro is wel mooie kwaliteit. Ze krijgen hooi, omdat ze veel last hadden van kuil/voordroog.

Als ik kijk wat op de bodem ligt, komt er nog wel wat stof uit en dat maak ik gewoon schoon.

Ik had wat stoffige balen en die heb ik buiten nat gemaakt. Er zitten gaten in de ibc vaten, dus water kan weglopen.

Zo een ibc vat zo laag is heel ruim. Ze zijn wit, groot en dus laag en niet eng voor een paard. Ze eten er normaal met 3 pony's uit en de ex hengst heeft er nu nog eentje alleen.

Ze morsen wel wat, maar ze eten alleen op wat los op het zand ligt op. De rest hark ik bij elkaar en gooi ik weg. Dat stukje verlies neem ik voor lief.

Ze krijgen wel elke maand een psyllium kuurtje en ze krijgen echt wel onbeperkt, dus gaan niet snel zoeken in het zand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:41

bettyvn schreef:
vraagje... zorgt die zandpadock zomers niet voor verschrikkelijk veel stof?

Wordt met droog weer idd stoffig. maarals het goed is is dat andere stof dan de stof/schimmeltjes die in hooi en stro zitten.
Hoe kijken andere stofallergie patient baasjes hier tegenover? Ik heb hier nog niet met de DA over gesproken, maar vroeg mij dat idd ook af.
Geukkig gaat ze 24/7 op het land straks.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 20:46

Magica schreef:
Wij werken wel met hooinetten voor onze stofallergie patiënt. Samen met onze twee andere paarden hebben ze (buiten het weideseizoen om) samen 9 hooinetten die wij vullen, nat spuiten met de tuinslang en ophangen in stal en buiten stal. Bevalt ons prima en ze eten er ook normaal van. Het hangt redelijk laag maar niet te laag i.v.m erin staan met benen etc.

Hoelang spuit je die nat? Door en door, of een beetje?

bedankt voor de antwoorden! Netten ophangen is niet echt mogelijk, het huisje dat ik heb gemaakt moet dan nog wat steviger (aangezien ze er enorm aan kunnen trekken) en rest is schrikdraad om de paddock.

Ik voer het nu half los in een bak en half in een hooi net. Ik week het voordroog nog, of ik gebruik wat hooispray. En idd wat ernaast valt, haal ik weg en elke dag de bak helemaal leeg maken en schoonmaken (stof en gruis eruit). Mijn shetje eet ook mee :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:37

ik heb het hooit in fijnmazige hooinetten aan een schot in de paddock hangen.
hooi maak ik nat door het gevulde net in een bak water te doen en later aan het hek uit te laten lekken, voordroog maak ik niet nat.

ik heb onder het hooinet een rubber mat liggen voor het hooi dat uit het net valt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:04

Bij ons valt het echt erg mee. De netten maken we vast aan het ibc vat. In 1 paddock staan een new forest ruin, quarter merrie en shet. Die trekken er wel aan en hij verplaatst soms wel iets, maar valt me reuze mee. Zij hebben deze al 1,5 jaar.
De jonge ruin staat na castratie nog even naast ze en heeft een eigen ibc vat met net. Hij verplaatst hem amper. Ze trekken altijd wel als ze een pluk pakken, maar ze hebben behoorlijk wat en gaan nooit met honger de paddock op, dus zijn er niet heel agressief op. OOk niet die met zn 3en 1 net in vat hebben.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 05:22

Ik doe het zo: ik zet een gevulde net rechtop en zorg er voor dat ik alles rondom nat maak en als eind bovenop nog nat en dan de volgende. Het wordt niet doorweekt maar wel nat genoeg zodat het niet stoft zodra ze het hooi uit de net plukt. Dit is voor ons stofallergie paard een goede oplossing.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 05:44

Hooi onderdompelen in een bad vol water( kan met een oud bad wat je een paar dagen kunt gebruiken) even er in laten en eruit halen en uit laten lekken en in een bak doen, zo deed ik het vroeger met 2 paarden met stofallergie. Wel om de paar dagen het water verversen zeker met warm weer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 06:23

Netten 3 cm grote gaten aan de pakken van alertheid. En ibc vat doorgezaagd en daarin of los hooi of ook netten. Heb zo'n zeil oog ring op de bodem geschroefd waar ik het net in vast kan Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:15

Ik gebruik bovenstaande bak alleen dan de buitenkant . Dus het metalen gedeelte. Laat altijd een laagjeout onderin liggen, hierin zakt het regenwater dan. Ik pluk het ruwvoer heel erg goed uit waardoor ze kleine plukjes per keer kunnen nemen en ze niet hoeven te sjorren voor hun voer. Ik heb nu wat natter voordroog. Maar ook droog hooi gaat er goed in ondanks zijn heftige gevoeligheid voor stof.

Maar ook een droge stoffige zandbak geeft hem een flink benauwd gevoel. Bij stoffige ondergrond loopt hij ook flink te hoesten. Een zandpaddock is voor hem een ongschikte manier van permanent op leven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:26

Wij hebben in de paddock een bak gemaakt van paaltjes en watervaste platen en daarin tegels gelegd, met een afvoertje naar buiten de paddock, waardoor het overtollige water in een greppel naast de paddock loopt. De bak zit dus vast aan de omheining van de paddock.

Onze paarden, waarvan 1 een stofallergie heeft, krijgen gewoon hooi, dat we even onderdompelen in een bak met water, waardoor het stof niet meer rond dwarrelt en dus niet ingeademd word. Werkt al jaren perfect, paard hoest alleen nog maar wanneer het enkele weken vriest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 19:58

Bedankt allemaal voor de antwoorden :)

Gewoon hooi ga ik nooit meer durven gok ik. 3 weken kliniek vind ik wel voldoende ;)
Voordroog ben ik ook nog bang dat het eigenlijk te droog is. Het is zulk mooi droog spul.... of maakt dat weinig uit?

De afgelopen week alleen maar netten gevoerd, omdat het zo waait en het losse hooi echt teveel rond vloog en troep gaf. Vind ik zonde als het zo verwaaid en vertrapt wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:00

Ik maak voordroog ook zeiknat :j

Wij doen het in de hooinetten, mikken het in de sloot, laten het uitlekken en hangen het op :) gegarandeerd stofvrij! ook gewoon hooi doen wij zo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:33

Tancreda4 schreef:
Bedankt allemaal voor de antwoorden :)

Gewoon hooi ga ik nooit meer durven gok ik. 3 weken kliniek vind ik wel voldoende ;)
Voordroog ben ik ook nog bang dat het eigenlijk te droog is. Het is zulk mooi droog spul.... of maakt dat weinig uit?

De afgelopen week alleen maar netten gevoerd, omdat het zo waait en het losse hooi echt teveel rond vloog en troep gaf. Vind ik zonde als het zo verwaaid en vertrapt wordt.

Gewoon hooi dat onder gedompeld wordt in water is dus kletsnat en waait dan ook niet weg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:36

Ik dompel fijnmazige netten in een ton water, laat ze uitlekken en hang ze in de paddock of in de stal, werkt prima!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:02

Hier ook een paard met allergie (nadat hij bronchitis heeft gehad). Staat op vlas, en ik voer voordroog, liefst uit mijn HayPillow netten (helaas niet meer te krijgen in NL en importeren vanuit Amerika is heel duur, of je moet daar kennissen hebben). Mijn paard staat zonder ijzers, en deze kan ik dus gewoon los op de grond geven. Trekt soms ook wel met kracht, maar osteo was tevreden laatste keer dus maak ik me niet zo zorgen om. Verder krijgt hij zijn ochtendportie gewoon van de grond (staltegels maar ligt wel vaak mest op, omdat meneer een smeerkees is). Verder een HH hooitas, die ik wel zo laag mogelijk heb hangen. Stof ligt altijd mooi onderin die zak nog. Natmaken gaat hier niet, want dan eet meneer het niet meer.
Afbeelding

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:33

Ik heb er ook één met allergie voor de schimmels die stof bevat. T'is een hele zoektocht voor je weet wat het is maar zo fijn als je weet waar je op kan focussen. Ik doe hooi in een hooinet en deze doe ik in een badkuip weken (halfuurtje ofzo) en dan goed uit laten lekken en dan ophangen.
Verder moet ie hij altijd naar buiten als één van mijn stal genoten gaat mesten en opstrooien. Maak ik het sto in zijn stal vochtig. Geef ik hem bij zijn voer fenegriek. Mocht hij dan toch wat zwaarder hoesten krijgt hij sputolysin en als het na zo'n kuur nog niet minder word moet de DA lang komen...
Oo ja en ten alle tijden zo veel mogelijk naar buiten :j
Het lijkt een heel goede, maar 't weer en het werkt.

Ps. Wel grappig om te lezen dat die van mij niet de enige is.. Ik dacht altijd dat het iets ongewoons was

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:48

Allerlei manieren om de voordroog te geven zijn al genoemd zo ondertussen.
Maar ik heb even een andere opmerking.
Je deelt een baal van 400 kilo met een stalgenoot zeg je.
Zijn er dan maar twee paarden die deze baal op moeten eten?
Het is een in plastic verpakte baal neem ik aan?
Let er dan wel op dat er geen broei en schimmel in komt.
Een geopende baal gaat hooguit 3 weken mee.
Wij zijn daarom overgestapt op kleine voorverpakte baaltjes van 120 kilo.