Heel snel slokdarmverstopping.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Heel snel slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 17:43

Mijn paard heeft erg snel last van slokdarmverstopping. Toen ik ze net had kreeg ze muesli, dat ging 3x mis. Daarna gewone brok van de pavo, maar hier deed ze het niet heel fijn op.

Nu krijgt ze metazoa, maar hier hoeft ze maar zo weinig van, dat zij het snel op heeft,en alle andere paarden nog aan het eten zijn.

Nu luzerne (zonder melasse e.d.) erbij door zodat ze langer wat heeft. Nu heb ik dat eerst geprobeerd waar ik zelf bij was, en bij de eerste hap lucerne ging het al bijna meteen mis. Kan toeval zijn. Maar ben nu weer bang dat ze weer een slokdarmverstopping gaat krijgen door de lucerne.

Haar gebit is prima in orde. In februari nog helemaal gedaan door een professionele paardentandarts.

Vraag me af hoe het kan dat zij er zo snel last van heeft? Heb dit nog nooit zo vaak gezien en meegemaakt. Bij de vorige eigenaresse heeft ze dit nog nooit gehad is mij verteld.

Iemand hier nog tips en/of ervaringen hiermee?

Otti1977

Re: Heel snel slokdarmverstopping.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:47

Ik had ook een paard die dit heel snel had. Advies van da was slobber en kuilgras en gewoon gras. Daar deed hij het super op. Je kan ze in Utrecht laten onderzoeken. Alleen werkte mijn paard niet mee. Dus onderzoek niet kunnen doen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:10

ik zou bij de kliniek een scope laten maken, dan sluit je echte narigheid uit.

succes

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:16

Wat sassefras zegt :j
Eerst een mogelijke afwijking uitsluiten!

Verder zorgen dat ze niet haar eten kan opslokken.
Een veulenvoerbak of een paar bakstenen tussen het voer kan al schelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:22

Haar voer altijd nat maken voorkomt vaak dat probleem. En verder idd een onderzoek van de slokdarm laten doen :j

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 19:51

Met gewone brok en hooi, zowel voordroog als normaal is er niets aan de hand. Muesli is vragen om problemen. En nu met de lucerne even aankijken. De eerste hap ging fout, gelukkig hoeste ze het meteen weer uit. De rest van de lucerne at ze zonder problemen op. Nu zag ik dat ze van de havens ook geperste blokken lucerne hebben, baksteen effect in de voerbak, en als ze de brokjes op heeft, heeft ze nog wat te knabbelen aan zo'n blok. De rest van de paarden van stal krijgen best veel brok /muesli. Dus als zij het dan eerder op heeft gaat ze tegen de deur slaan en snaaien bij de buren.