Ik vermoed dat mijn 6 jarige ruin problemen heeft met plassen of zijn blaas. Uiteraard ga ik proberen plas op te vangen en te laten controleren door de dierenarts maar ik ben benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben, iets herkennen en wellicht een oplossing hebben.
Het begon eigenlijk met dat hij af en toe veel minder lekker onder het zadel liep dan andere dagen. Als dat het geval was en ik zette hem na het rijden op stal ging hij direct plassen. Blijkbaar zat hem dat in de weg?
Nou reed ik hem meestal direct nadat ik hem uit de wei haalde rond 16 uur. Toen dacht ik, misschien vind hij plassen in de wei niet zo fijn dus ben ik voortaan eerst mijn andere paard gaan rijden en pakte ik hem als 2e, dan had hij dus 1,5 uur op stal gestaan. Wat me ook op viel is dat hij in de wei erg weinig water dronk. Nu met een andere waterbak op een andere plek drinkt hij buiten wat beter.
Door deze veranderingen ging het echt beter!
Maar jammer genoeg zit het plassen hem toch nog in de weg.... soms wil hij nog steeds niet lopen. Dan stop ik maar en zet hem op stal, meestal moet hij dan binnen een kwartier plassen. Laatst op wedstrijd ging het op de terugweg ook fout.... hij ging helemaal uit zijn dak op de vrachtwagen..... terwijl hij normaal de rust zelve is. Thuis aangekomen ging hij direct plassen op stal. 2 minuten nadat hij uit geplast was ging hij weer staan om te plassen maar kwam er niets. Ik was alleen met hem op stap dus we zijn nog geen 2 uur onderweg geweest.
Een paar dagen terug stond hij te plassen en dat duurde verschrikkelijk lang, daarbij maakte hij ook nog een kreunend geluid wat ik hem nog nooit eerder heb horen maken. Gister ging hij na het rijden eerst 5 minuten lang drinken daarna direct plassen en dat was maar een klein plasje en was naar mijn idee ook iets donkerder dan anders.
Wie herkent hier wat in of weet wat er aan de hand is? Wat zou ik kunnen doen om hem te helpen naast zijn urine laten controleren?