Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
marit1999 schreef:Zou het door haar rantsoen kunnen komen?
Wat ze nu krijgt:
7:30 Halve schep bix en halve schep muesli.
11:00 Hooi
13:00 Twee handen Lucerne, een schep muesli en ongeveer 4 wortels.
17:45 Halve schep bix, halve schep muesli en hooi.
We trainen op B/L niveau.
Over ongeveer 3 weken is mijn stal aan huis af en verhuist ze dus samen met haar maatje naar mij toe. Ik heb dan dus de mogelijkheid om haar rantsoen aan te passen. Net heb ik iemand gesproken die een explosieve pony heeft. Toen ze Bix, Muesli en Lucerne uit het dieet haalde en overging op hooi en vitaminekoek met lijnzaad is dat explosieve gedrag weg gegaan.
Zelf ben ik een leek op het gebied van voer dus ik ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden om te gaan voeren en hoe je die verandering van voeren aanpakt.
Als jullie nog informatie missen hoor ik het graag!
Groetjes Marit
Nicky1963 schreef:marit1999 schreef:Zou het door haar rantsoen kunnen komen?
Wat ze nu krijgt:
7:30 Halve schep bix en halve schep muesli.
11:00 Hooi
13:00 Twee handen Lucerne, een schep muesli en ongeveer 4 wortels.
17:45 Halve schep bix, halve schep muesli en hooi.
We trainen op B/L niveau.
Over ongeveer 3 weken is mijn stal aan huis af en verhuist ze dus samen met haar maatje naar mij toe. Ik heb dan dus de mogelijkheid om haar rantsoen aan te passen. Net heb ik iemand gesproken die een explosieve pony heeft. Toen ze Bix, Muesli en Lucerne uit het dieet haalde en overging op hooi en vitaminekoek met lijnzaad is dat explosieve gedrag weg gegaan.
Zelf ben ik een leek op het gebied van voer dus ik ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden om te gaan voeren en hoe je die verandering van voeren aanpakt.
Als jullie nog informatie missen hoor ik het graag!
Groetjes Marit
Gefeliciteerd met je eerste eigen paard. Wat mij opvalt is dat zij slechts 2x per dag hooi krijgt en dan ook eerst in de ochtend krachtvoer. Dit kan serieuze maagproblemen geven (denk aan maagzweer). Als je ooit maagpijn hebt gehad, weet je wat een vreselijke pijn het is en wat het met je doet. Overleg met de staleigenaren of ze vroeger op de ochtend hooi kan krijgen, daarna pas brok. En wellicht heeft ze helemaal geen brok nodig. Evt. vitaminen erbij geven. En vaak hooi, hooi en nog s hooi is erg belangrijk om je paard gezond te houden. Helemaal goed is met weidegang.
Succes!
EmmApollo schreef:Ik heb net hetzelfde met mijn pony. Hij staat in de zomer lekker op de weide bij ons thuis, waar we ook een piste hebben en dus ook kunnen rijden en wanneer er hier lawaai etc. is schrikt hij niet.
In de winter gaat hij naar een stal. Daar schrikt hij dan weer van elk klein, stom geluidje en loopt er heel gespannen..
Ik weet ook niet echt wat je er zou kunnen aan doen, maar het ligt alleszins niet bepaald aan jouw paard, want er zijn wel degelijk meerdere paarden met dat probleem.
Je zou misschien kunnen vragen of ze iets minder eten zou mogen en dan meer ruwvoer in de plaats geven.
je paard geeft duidelijk een signaal, en je erkent ook dat het aan de stalling ligt.. dan is het toch duidelijk? of begrijp ik het verkeerd?
Ik nam de leiding, hij kon volgen en begrijp het. Marjo89 schreef:^Mee eens, maar is van de grond voeren niet beter? Je hebt ook slowfeeder-bakken.Zou alle muesli en brok in de ijskast zetten, hooi in een hooinet aanbieden. Is ze lekker lang bezig. (24/7)