natuurlijke voeding paard met cushing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

natuurlijke voeding paard met cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 13:02

Hallo,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer en hoop daarom op wat advies.
Het gaat om het volgende;

Mijn paard is bijna 23, 1.60 hoog.
Hij heeft cushing en krijgt vanaf oktober 1 mg. Pergolide. Hij is enorm afgevallen en bespiering is arm. Sinds januari verhuist naar een wat rustiger plekje met 1 ander paard. Sindsdien komt hij weer redelijk aan en is het al beter dan het was. Hij staat hier 24/7 buiten met stal. Op dit moment krijgt hij het volgende qua voeding/supplementen;
* onbeperkt hooi
* 1 kilo ongeweekte senior priores
* 3/4 meusli pavo
* magnesium
* balancer je paard gezond en fit
* biergist

Ik ben nu opzoek naar een natuurlijke voeding zonder melasse/graan en laag in suiker/zetmeel. Het mooiste zou wezen dat in de voeding al veel zit waardoor hij niet de supplementen nodig heeft. Of dit mogelijk is geen id. Ik ben bij equiday geweest en heb veel folders meegenomen om me te verdiepen in de voeding...maar het is zoveel!

Arbeid verricht hij niet, alleen wat licht grondwerk en wandelingen aan de hand.

De vraag is dus of iemand ervaring heeft met natuurlijke voeding en mij wellicht wat advies voor mijn paard kan geven.
Alvast bedankt!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:23

Niet zo heel veel verstand van.Maar mijn oude dame van 33 met cushing doet het super op gerstemix van Mijten samen met een paar scheppen maisvlok.

geerke

Re: natuurlijke voeding paard met cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:47

ik maakte mijn eigen voer voor mijn 28 jarige cushing/IR paard.
Geweekte pulp,sojahullen(200 gram per dag),wat zemelen,gekookt lijnzaad,beetje olie,kokosmeel van coolstance(200 gram per dag)Vitamine en mineralen supplement met extra magnesium.
Daar hield ik hem goed mee op gewicht.
Biergist mag je maar 10 dagen geven,dan pas weer na een half jaar.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:59

Ik denk dat je de seniores priores nog wel kunt opschroeven. Dit is echt een heel mooi voer voor oudere paarden en zit laag in suiker/zetmeel. Je kunt proberen om hier 2 kg ongeweekt van te geven en kijken of hij hier van aankomt (uiteraard wel geweekt voeren). Zo niet geef je nog meer. Verder je balancer er bij en dan moet het voldoende zijn qua vitamines en mineralen.

Wat je eventueel kunt proberen voor zijn bespiering is luzerne zonder melasse. Hier zitten veel goede eiwitten in en komen ze ook wat van aan. Ik zelf gebruik de luzernebrok van metazoa, omdat die van mij de gewone luzerne niet meer at en hiervan is het eiwit gehalte nog hoger. Suiker/zetmeel is onder de 10%.

Lijnzaad is goed voor de omega's. Hiervan kun je 100 gr geven per dag. Je hoeft het niet te koken, maar wel in een aparte voerbak aanbieden en deze meteen schoonmaken als het op is. Als de zaadjes in contact komen met water komt er blauwzuur vrij.

Ochtend: 1 kg seniores + 250 gr metazoa luzernebrok en samen weken
Middag: ? gr balancer (die van mij krijgt 250 gr en is 1.70m groot) + 100 gr lijnzaad
Avond: 1 kg seniores + 250 gr metazoa luzernebrok en samen weken
Uiteraard onbeperkt hooi aanbieden.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:07

Lucerne zonder melasse?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:08

Sorry Kelly, zag dat je het al gezegd had! Nou zoals Kelly al zei :+ werkt echt goed, paard is hier 25 met cushing en is zeker opgeknapt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:10

Zou je niet beter de brok van voerjepaardgezondenfit kunnen voeren ? Dan hoef je en geen pavo , en geen magensium en de balancer niet meer te voeren.
En dan idd misschien nog wat meer seniores priores. Let er wel op dat je genoeg eiwitten voert. Alhoewel dat nu met het voorjaarsgras genoeg moet zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:42

Heeft ie de beschikking over wat gras ?
Meeste tips zijn al gegeven hierboven. Als het sinds januari al beter is dan het was, zou ik het nog even aankijken met het verse gras in aantocht. Grote kans dat hij binnen een maandje of 2 helemaal mooi bijgetrokken is :j
Hier eten de cushies de Fibre Force van Cavalor, geen granen en zeer laag in suikers en zetmeel. Maar is niet echt een maatstaf voor jou want ik moet mijn best doen om ze in de slanke lijn te houden :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:49

Hayster Healthy Herbs. Het puurste voer wat ik heb kunnen vinden in mijn zoektocht destijds en mijn paard doet het er goed op

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:59

Mijn 25 jarige cushingpatiënt is erg goed bijgekomen op (meer) seniores priores.

Ik voerde 2x per dag 2 scheppen (met 6 water)
Inmiddels gaat het zo goed dat hij nog maar om de dag 1 schep (met 3 scheppen water) krijgt als extra.

Wel voer ik magnesium er door en af en toe lijnzaad.

Zijn standaard voer is 1x per dag:
1/3 schep Dieetmix -omdat ze dat lekker vinden
1 hand DailyPlus -om de voerbak wat te vullen
40 gram Lexa Top Mineral -vitaminen en mineralen

Ben erg te spreken over de Dieetmix en Top Mineral. DailyPlus voer ik omdat er makkelijk aan te komen is en het makkelijk in mijn voerton opgeslagen kan worden. Je kunt hiervoor in de plaats ook melassevrije lucerne geven of wat CompactGras van Hartog. Maar de lucerne vond mijn paard te hard en het CompactGras kreeg ik zelf te moeilijk uit de verpakking.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:24

Ik voer vitalbix daily complete...ze doet het daar erg goed op en zetmeel/ suiker 5.9 bij elkaar...
Geef voor de bespiering (spierwaardes waren verhoogd) magnesium oxide en pure vitamine E (beide van de zingende smid) en daardoor heeft ze geen last meer van haar spieren..
En Glucobalance voor de Ir

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:11

even foto,s voor het id

Deze is van januari

Afbeelding

En deze van 2 weekjes terug. Hoe hij hier staat merk je niet echt dat hij nog wat aan de dunne kant is. Maar bij normale stand zie je zijn ribben wel duidelijk en dat hij bij zijn schouders/nek en bovenlijn arm bespierd is.

Afbeelding

Op het moment staat hij niet op gras, wanneer het weer wat stabiel is heeft hij hier wel toegang tot. Ik denk dat hij dan indd wel wat meer zal aankomen, alhoewel ik het wel goed in de gaten moet houden met de risico's.
Zal die bespiering nog wel wat terug komen gezien zijn leeftijd?

Maris: heeft jepaardgezondenfit wel brokken dan? Ik zie niks op hun site staan behalve vitamine/mineralen supplement.

Verder bedankt voor jullie reacties en ga alles even nakijken!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:55

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 14:02

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:16

De bodybuilder is bedoeld voor paarden arm in bespiering of voor paarden die aan moeten komen. Je voert er ongeveer 1 kg per dag van en dan hoef je geen extra magnesium, vitamine E , pavo of balancer te voeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:07

Ik vind 'm er op die 2e foto gewoon heel erg goed uitzien :o Liever een paar pondjes te weinig dan teveel zo net voor het graasseizoen :j

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:16

Pandora2 schreef:
Ik vind 'm er op die 2e foto gewoon heel erg goed uitzien :o Liever een paar pondjes te weinig dan teveel zo net voor het graasseizoen :j

Dat zou je indd zeggen van deze foto, ik zal zometeen even een betere plaatsen. En verder geef ik je gelijk, gezien het weideseizoen begint zie ik hem ook liever wat dunner dan te dik.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:26

Ik zie ook een paard dat juist zeer goed op gewicht is! Onthoud dat je bespiering er niet op kan voeren maar met de juiste training er op krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:37