Magnesium of nou toch wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshinee

Magnesium of nou toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:18

Hoi Bokkers,

Door alle supplementen van tegenwoordig zie ik door de bomen het bos niet meer.

Even een korte schets van de situatie:
Mijn paard moet enkele dagen (morgen overleg) tot enkele weken op boxrust. Na 4 dagen boxrust mag zij weer stappen aan de hand. Nu snap ik goed als ze goed fris is na die boxrust, maar ze mag absoluut niet draven of rare sprongen maken.

Nu wil ik haar daar iets voor voeren dat ze wat rustiger blijft.

Ik kwam uit op Magnesium, maar er zijn zoveel merken, duur, goedkoop, ik weet niet welke ik moet bestellen.
Of juist Pavo Nerv control (brokjes)?

Waar hebben jullie nu echt goede ervaringen mee?

Alvast bedankt :)

Edit:
Even bijgevoegd.
Ze staat helaas al 4,5 week stil eerst nog gewoon op de paddock, nu zelfs op stal.
dus al een tijdje verminderd in krachtvoer en nu alleen nog maar een handje als de rest wat krijgt icm een handje luzerne.
Laatst bijgewerkt door Sunshinee op 10-04-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Magnesium of nou toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:26

Ik zou dan er eeerst voor zorgen dat je het krachtvoer een heel stuk omlaag doet. Of zelfs helemaal weg laat, als je goede ruwvoer hebt. Dan haal je al een heel stuk van die frisheid weg. Want in de meeste gevallen komt de frisheid, doordat ze nog vol krachtvoer zitten. En daar de energie niet van kwijt kunnen. Merk je dan nog dat ze erg fris is, dan kun je altijd iets geven wat de ergste frisheid weg haalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:27

Ik zou krachtvoer beperken tot een handje als de andere paarden ook krijgen ,als die er zijn.
en de rest veel ruwvoer aanbieden.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:30

sorry, vergeten erbij te vermelden.

heb haar al afgebouwd met krachtvoer en krijgt alleen pavo luzerne met een handje brokjes erin voor als de rest wat krijgt, zodat zij zogenaamd ook wat krijgt.

Verder krijgt ze 4x verdeelt over de dag ruwvoer 06.00 11.00 17.00 en 22.00

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:34

Ik voer al een hele tijd magnesium omdat mijn paard het nodig heeft maar ik merk totaal geen verschil in gedrag ofzo.
Luzerne is miss niet zo handig, al die eiwitten

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:38

Het is heel "rot" omdat supplementen vaak niet meteen werken. En dan is het vrij lastig om te kijken of het echt resultaat heeft. Sowieso omdat nu ook de situatie voor je paard zo verandert.

Magnesium zou op langere termijn moeten werken.. Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad, merkte weinig verschil qua drukte. In mijn ogen heeft voer meer invloed dan een supplement. (iig op dat gebied)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:40

Dorine92 schreef:
Ik voer al een hele tijd magnesium omdat mijn paard het nodig heeft maar ik merk totaal geen verschil in gedrag ofzo.
Luzerne is miss niet zo handig, al die eiwitten

mij is verteld dat je wel 1kg ofzo moet geven wil je een teveel aan eiwitten krijgen bij luzerne,
kan je mij misschien vertellen of dit waar is?
ook van luzerne krijgt een handje voor het idee, zou dit al teveel zijn?
Ze krijgt het al een aantal maanden en had niet het idee dat ze er drukker van werd, alleen dat ze langer over haar krachtvoer deed. maar nu krijgt ze dus op wat brokjes na, geen krachtvoer meer.

Op advies van een stage begeleider ben ik dit gaan voeren :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:42

Liannetje86 schreef:
Het is heel "rot" omdat supplementen vaak niet meteen werken. En dan is het vrij lastig om te kijken of het echt resultaat heeft. Sowieso omdat nu ook de situatie voor je paard zo verandert.

Magnesium zou op langere termijn moeten werken.. Mijn paard heeft het ook een tijdje gehad, merkte weinig verschil qua drukte. In mijn ogen heeft voer meer invloed dan een supplement. (iig op dat gebied)

dankje voor je reactie!
Ik zal morgen eens met mijn dierenarts overleggen

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:47

Is het mogelijk om een ienie minie stukje weide af te zetten zodat ze wel buiten staat en niet haarzelf kan forceren? Mijn ervaring is dat ze daarmee rustiger worden dan van boxrust.

Magnesium heb ik ook bijgevoerd toen mijn paard boxrust moest en ik liep ook tegen verschillende prijzen aan.
Subli heb ik een tijd gevoerd en dat haalde de scherpe randjes er ook vanaf.

Bij 1 van mijn andere paarden merkte ik geen verschil met de magnesium.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:51

DeBuurvrouw schreef:
Is het mogelijk om een ienie minie stukje weide af te zetten zodat ze wel buiten staat en niet haarzelf kan forceren? Mijn ervaring is dat ze daarmee rustiger worden dan van boxrust.

Magnesium heb ik ook bijgevoerd toen mijn paard boxrust moest en ik liep ook tegen verschillende prijzen aan.
Subli heb ik een tijd gevoerd en dat haalde de scherpe randjes er ook vanaf.

Bij 1 van mijn andere paarden merkte ik geen verschil met de magnesium.

Helaas niet,
de paarden kunnen het land nog niet op. ze staan nog in de paddocks
gelukkig hebben we een ochtend groep en een middag groep.
Zij en haar buurvrouw horen bij de middag groep,
dus zodra de buurvrouw naar buiten gaat, gaat mijn paard in een stal naast een paard die sochtends naar buiten is geweest zodat ze niet alleen op stal staat.

dankjewel voor je reactie,
ik wist niet dat subli het ook nog had

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:56

Magnesium helpt eigenlijk alleen om rustiger te maken als je een paard hebt wat een magnesiumtekort heeft, het werkt op de zenuwoverdracht en spieren. Als daar tekorten op zijn krijgen paarden spierkrampen en worden ze vaak wat nerveus, het werkt niet als kalmeringsmiddel iig. Als je een goede 100% pure magnesium wil hebben die niet zo duur is kan ik je Pharmahorse echt aanraden.
Bij andere suplementen is vaak het merendeel vulstoffen en is het onwijs duur.
Als je echt iets wil wat haar rustig houdt zou ik je toch adviseren om wat 'muisjes' bij de dierenarts te halen. Dat werkt goed kalmerend en in de goede dosering kan je het prima gebruiken als je opbouwd aan de hand of onder het zadel in de eerste kritieke fase

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:58

Paddock is ook beter dan box. Buiten lopen ook al is het op een klein stukje is (geestelijk) zoveel beter voor een paard en uit eigen ervaring sprekend vind ik ze dan ook rustiger dan de hele dag in de box.
Al snap ik dat niet iedereen die luxe heeft. Je bent al goed bezig door haar niet alleen neer te zetten.
Wat heeft je paard?

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... kg_1157642

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:58

Als ze echt absoluut niet gek mag doen is heg misschien een idee om "muisjes" aan je dierenarts te vragen. Dat zijn korreltjes die licht sederen, haalt vaak net de scherpe kantjes er af.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:58

SuperZodiaX schreef:
Magnesium helpt eigenlijk alleen om rustiger te maken als je een paard hebt wat een magnesiumtekort heeft, het werkt op de zenuwoverdracht en spieren. Als daar tekorten op zijn krijgen paarden spierkrampen en worden ze vaak wat nerveus, het werkt niet als kalmeringsmiddel iig. Als je een goede 100% pure magnesium wil hebben die niet zo duur is kan ik je Pharmahorse echt aanraden.
Bij andere suplementen is vaak het merendeel vulstoffen en is het onwijs duur.
Als je echt iets wil wat haar rustig houdt zou ik je toch adviseren om wat 'muisjes' bij de dierenarts te halen. Dat werkt goed kalmerend en in de goede dosering kan je het prima gebruiken als je opbouwd aan de hand of onder het zadel in de eerste kritieke fase

dankjewel voor de info, hier heb ik wat aan! :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:09

Magnesium heeft 14 dagen inwerktijd nodig, heb die van de Divoza pharmahorse magnesium citraat.
En heb wel de gewenste verandering, :)) dat de scherpe randjes eraf zijn en we samen weer verder kunnen. Informatie daarover hier op Bokt gevonden, maar geen idee waar je het terug kunt vinden.... :?

In het verleden is mijn paard geopereerd aan koliek en hij mocht absoluut niet los in de wei, omdat er als hij "bokte"/stuiterde te veel spanning kwam waardoor de wond weer open kon gaan, alleen aan de hand laten grazen en rustig stappen terwijl ik er op zat omdat het dan gecontroleerd ging. Dit een aantal weken gedaan.... en het is helemaal goed gekomen :):)

Ook zijn er bij de dierenartsen wel pasta's te verkrijgen waar je ze licht mee kunt sederen, misschien dat in jouw situatie beter is...

Succes gewenst!

Groet Karin.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 12:11

Hoi Karin,
wat een vervelende situatie waar je in zat, gelukkig is alles goed gekomen,
ik lees inderdaad dat magnesium dus een redelijk lange inwerktijd nodig heeft, dus ik zal mogen eerst overleggen met mijn dierenarts en dinsdag eerst eens stappen, kijken hoe ze het doet.

dankjulliewel :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:02

Ik merkte na 2 keer (!!!) magnesium voeren al een gigantisch verschil. Maar dus niet in gedrag. Wel in soepelheid. Was echt bizar. Later bleek dat hij inderdaad een tekort had.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:11

Áls je magnesium gaat voeren, neem dan de goede soort. In veel (goedkopere) producten zit magnesiumoxide en dat is niet zo goed opneembaar. Magnesiumcitraat en magnesiumchelaat worden veel beter opgenomen. Maar inderdaad, volledige werking duurt even. Sterkte!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:22

jillaroo schreef:
Áls je magnesium gaat voeren, neem dan de goede soort. In veel (goedkopere) producten zit magnesiumoxide en dat is niet zo goed opneembaar. Magnesiumcitraat en magnesiumchelaat worden veel beter opgenomen. Maar inderdaad, volledige werking duurt even. Sterkte!

Ik voer zelf die van pharmahorse. Het poeder. Das pure magnesium in de goed opneembare vorm.
Heb wel regelmatig gehoord dat vloeibaar nog beter wordt opgenomen trouwens. Maar denk niet dat je het in magnesium moet gaan zoeken eigenlijk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:48

MD >> VS

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:37

ik zou der gewoon een paar streepjes tranqigel in gooien een uur voordat ze box weer uit mag .... goedkoop en makkelijk....