[Centraal] Meldingen van droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:20

Veulen84 schreef:
LovingTweety schreef:

Ja dat kan, maar niet iedereen heeft Facebook, daarom worden berichten hier altijd als foto gedeeld en niet als fb link. Ik ben nu bijvoorbeeld niet ingelogd op fb en kan het derhalve niet zien.


Niet iedereen heeft de mogelijkheid om afbeeldingen van berichten te maken ;)

Ja: dus is er nog steeds niets mis met gewoon even in een tekst te zetten zoals ik heb gedaan.... had deze nutteloze discussie niet gehoeven.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:40

op een stal in hardenberg is ook een geval van rhino..helaas 1 paard overleden las ik op Facebook...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:19

darkadia schreef:
nine1987 schreef:
Wauw.. Wat een eh.. Bijzondere aanpak hebben zij..


Hoezo dat?
Wat ik lees is dat de zieke pony in quarantaine staat en dat ze hebben geadviseerd om als ze bij andere stallen komen niet dezelfde kleding en schoenen te dragen. Dat wordt toch door veel stallen op die manier gehanteerd?
Veel stallen gaan niet volledig dicht. Sommige melden het zelfs niet eens. Dus wat dat betreft juich ik het toe dat ze er in ieder geval open over zijn.

Het is inderdaad wel opvallend dat het veel regio NH is laatste tijd...


mensen die van een andere manege komen waar droes is kunnen andere paarden besmetten heb ik wel eens gehoord

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:25

PanamaD schreef:
Antibiotica bij droes is dus heel erg niet slim!!! Hierdoor heeft mijn paard het 2 keer gehad als jong dier zijnde. Doordat het niet kan uitbreken, ab onderdrukt natuurlijk, blijft het in het lichaam zitten. Hierdoor kreeg ze het nog een keer, dood ziek paard!!

En janneke... droes is wél een ramp. Je paard kan er wel degelijk aan dood gaan en als je niet op let kan heel je stal besmet zijn en dan ben je maanden dan niet een jaar verder. Kijk naar vogelezang, wat een ramp was het daar.



Droes is een soort kinderziekte, als het eenmaal gehad hebben krijgen ze het niet meer.
Op de manege waar ik altijd heb gereden was er een droes gevallen bij div pensioen/manege paarden omdat de manege toendertijd 2 quarantaine boxen en waren al bezet door 2 paarden met droes.
De eigenaar van de manege was er ook niet blij mee. Het was niet anders ,dus paarden/ponies waren meestal jong,

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:39

knooopje schreef:
op een stal in hardenberg is ook een geval van rhino..helaas 1 paard overleden las ik op Facebook...

Dit is niet in Hardenberg. Maar in Slagharen

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:11


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:20


Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:00

Slagharen valt onder gemeente Hardenberg :)* teksten zijn niet eenduidig, maar er wordt vaak gemeente Hardenberg genoemd.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:06

Pippaa schreef:
Slagharen valt onder gemeente Hardenberg :)* teksten zijn niet eenduidig, maar er wordt vaak gemeente Hardenberg genoemd.

Inderdaad. Maar het is in Slagharen. En niet in Hardenberg.
Ik ken de eigenaar van deze stal.
Echt sneu voor hem en iedereen die er werkt. Afschuwelijke nachtmerrie.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:24

de paarden worden toch ingeent tegen Rhino

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:35

daantjuhhh schreef:
knooopje schreef:
op een stal in hardenberg is ook een geval van rhino..helaas 1 paard overleden las ik op Facebook...

Dit is niet in Hardenberg. Maar in Slagharen



toen ik dit plaatste was nog niet bekend gemaakt bij welke stal dit was

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:02

Volgens mij is er een apart topic voor rhino meldingen, om verwarring te voorkomen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:11

marley93 schreef:
Volgens mij is er een apart topic voor rhino meldingen, om verwarring te voorkomen.

Ik heb tot 2008 terug gezocht. Er is geen centraal topic voor meldingen

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:13


daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:15


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:32

Droes in Nieuwegein bij Galecopperpark Sublime. Bron is hun eigen Facebook: https://www.facebook.com/63204946352624 ... 051997801/
Citaat:
8 november 2018: #DROES

Beste dierenvrienden, paardenhouders, volgers van onze Facebook e.d.

Vandaag 8-11-2018 is er ondanks onze protocollen, officieel bij ons op de stichting droes vast gesteld.

Droes is een zeer besmettelijke ziekte onder paarden. Deze wordt veroorzaakt door een bacterie, welke een infectie aan de luchtwegen veroorzaakt. Hierbij kunnen abcessen aan de lymfeklieren ontstaan.

Zaterdag 3-11-2018 had een van onze shetlanders een snotneus en koorts. Deze is direct geïsoleerd en er is een dierenarts gebeld. Ondanks dat de dierenarts eerst uitging van een griep hebben we voor alle zekerheid direct het 'Droes protocol' laten ingaan.

Alle pony's (hij stond in een groepje van 4) die contact hebben gehad met deze 'besmette shet' mochten niet meer bij andere paarden of op bv de poetsplaats of rijbak komen. We hebben elke dag hun temperatuur gemeten. Verzorgers mochten -als zij in contact waren geweest met deze groep- niet meer bij andere paarden komen.

Helaas is er op dinsdag 6-11-2018 bij de 3 andere pony's ook koorts vastgesteld, deze zijn ook geïsoleerd. Direct daarna vonden wij bij de 'besmette shet' een abces onder haar keel. Wederom is de dierenarts gekomen om een swab af te nemen om te kijken of het droes is.

Vanaf dinsdag is dan ook ons protocol verhoogt, en is er 1 vast persoon aangesteld, die alle dieren verzorgt die in isolatie staan.

Vandaag is officieel vastgesteld dat het werkelijk gaat om droes. Wij hebben geluk, dat deze groep van 4 altijd 'afgezonderd' heeft gestaan en dus niet bij andere paarden lopen. De besmetting is daarom tot nu toe alleen bij deze pony groep van 4 gebleven. En wIj zullen er alles aan doen om het bij deze 4 te laten.

De maatregelen die wij als Stichting treffen om verspreiding naar onze andere paarden en omliggende paardenhouders te voorkomen zijn:

• onze paarden mogen het terrein niet meer verlaten.
• elke dag worden alle paarden getemperatuurd.
• paarden met koorts worden direct geïsoleerd.
• de verzorgsters van de paarden mogen het terrein niet meer op.
• pensionklanten mogen hun paard bezoeken volgens ons Hygiëne protocol.
• bezoek van mensen van buitenaf is niet meer mogelijk.
• de 'ziekenboeg' wordt door 2 vaste personen verzorgd, welke de kortste route naar en van de quarantaine nemen.
• het hele ziekteverloop wordt in onze dossiers opgenomen.
• we houden nauw contact met onze dierenarts en volgen de instructies op.
• de manege die op korte afstand van ons ligt is ingelicht.
• quarantaine gebied is afgezet met herkenbaar geel lint, zodat vrijwilligers zien waar zij niet mogen komen.
• er zijn aparte spullen beschikbaar gesteld om te gebruiken bij de ziekenboeg (kruiwagen, riek, halsters e.d.)
• alle halsters en borstels die bij de pony groepen gebruikt zijn in de afgelopen maand worden ontsmet in een halamid bad.
• de paddock waar de pony's in verbleven wordt de aankomende 6 weken, niet gebruikt om herbesmetting te voorkomen. Tevens wordt deze extra gereinigd.

We hopen hiermee verdere besmetting in de hand te houden.

#Galecopperpark-Sublime
#dierenopvang_sublime

(Foto’s zijn geleend van rontgenbus.nl en startlijsten.nl)


En de update:
Citaat:
11 november 2018: #UPDATE DROES

Wat een wirwar van emoties! Eerst de ‘Droes’ situatie, en de dag erna winnen we een Droomcheque!

Eerst maar eens een update van de droes.

Tot nu toe hebben we gelukkig geen verdere besmettingen gevonden.

Het blijft dus bij deze vier pony’s. Hiervan zijn de eerste twee alweer koortsvrij, inclusief doorgebroken abcessen. Deze worden behandeld en zien er schoon uit.

Alle maatregelen blijven natuurlijk onveranderd van kracht!

Onze paarden kijken ons wel verdrietig aan, ze begrijpen niet waarom ze niet naar ‘buiten’ (buiten het terrein) mogen voor een ritje of een wandeling....

#droes
#Galecopperpark-Sublime
#dierenopvang_sublime

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:41

Fijn dat jullie er eerlijk en duidelijk over zijn. Beterschap verder met de paardjes!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:52

Is mijn stal / zijn mijn paarden niet, maar ik kwam ‘m tegen en vond het wel het delen waard. Zit oa een grote manege in de buurt.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:53

Op stal Capriole in Haaksbergen heerst droes. Openbaar gemaakt via Facebook.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:57

suffie schreef:
Op stal Capriole in Haaksbergen heerst droes. Openbaar gemaakt via Facebook.


Deze wilde ik net melden, is bij ons in het dorp en behoorlijk dichtbij waar wij ons paard hebben staan.


Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:51

Manege Hoogenweg in Hardenberg ook Droes.

Afbeelding

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:43

Droes in Markenesse. Stal Kleiweg.
Staat op Facebook. Op het enige meldpunt van Nederland.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:22

Ik kreeg dit vandaag doorgestuurd.
Ook al ligt het topic al een tijdje stil dacht ik meld het toch maar even.
Ik moet zo toch naar de dierenarts bellen voor een afspraak kan ik gelijk checken of dit klopt, de dierenarts bevindt zich in dezelfde plaats.

Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:33

pompadour schreef:
PanamaD schreef:
Antibiotica bij droes is dus heel erg niet slim!!! Hierdoor heeft mijn paard het 2 keer gehad als jong dier zijnde. Doordat het niet kan uitbreken, ab onderdrukt natuurlijk, blijft het in het lichaam zitten. Hierdoor kreeg ze het nog een keer, dood ziek paard!!



Droes is een soort kinderziekte, als het eenmaal gehad hebben krijgen ze het niet meer.
Op de manege waar ik altijd heb gereden was er een droes gevallen bij div pensioen/manege paarden omdat de manege toendertijd 2 quarantaine boxen en waren al bezet door 2 paarden met droes.
De eigenaar van de manege was er ook niet blij mee. Het was niet anders ,dus paarden/ponies waren meestal jong,


Dit is pertinent NIET WAAR ik heb meerdere paarden meegemaakt in mijn omgeving die zeker twee keer droes hebben gehad, en ook op oudere leeftijd .

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: [Centraal] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:39

Inderdaad, droes is geen kinderziekte. Ik heb hier een paardjes lopen dat op 3 en 10 jarige leeftijd droes heeft gehad. Dierenartsen zijn daar allang van terug gekomen dat ze het maar 1x krijgen.