Wondje in de mondhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Wondje in de mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:42

Een paar weken geleden is het haakje van mijn stang/kinketting vast komen te zitten in de mondhoek van mijn paard en dat heeft een wondje in de binnenkant van z'n mondhoek opgeleverd.
Meteen opzoek gegaan naar een ander haakje, deze zit perfect en steekt niet meer in z'n mond, opgelost dus.
Nou blijft het wondje echter steeds opengaan met het rijden. Hij lijkt er geen last van te hebben, maar ik wil hem na het weekend (wedstrijd) wel even een paar dagen vrij geven, zodat er een paar dagen geen bit in zijn mond hoeft en het wondje goed kan genezen.
Nou is alleen de vraag of ik buiten de rust van het bit dat ik hem geef, ik ook nog iets anders kan doen, bijv. uierzalf opsmeren. Sommige mensen zeggen dat dat het beste is, andere zeggen dat je het helemaal met rust moet laten. Of is er misschien een ander middeltje dat je erop kunt smeren wat het genezingsproces versnelt?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:46

Waarom eerst een wedstrijd? Misschien domme vraag hoor maar als er bloed uit de mond komt word je dan niet gediskwalificeerd ?
En waarom laat je het niet gewoon eerst genezen en daarna weer rijden?

Arielle_

Re: Wondje in de mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:49

Als hij er last van zou hebben en er bloed uit zou komen zou ik echt niet rijden. En de mijne laat het wel weten als hij ergens last van heeft, stopt gewoon met lopen.
Het geneest ook wel een beetje met doorrijden, het is al een stuk minder geworden, maar als ik 'm een paar dagen geen bit in kan doen, zal het sneller genezen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:53

geen bit erin tot het wondje genezen is, jeetje dat andere jou zoiets moeten vertellen.
Ik vind het eigenlijk wel triest dat je gaat starten terwijl je paard zijn mond kapot heeft omdat jij zo graag een wedstrijdje wil rijden?!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:55

Inderdaad geen bit meer erin tot het genezen is
lekker met rust laten :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:55

Dat is inderdaad een vervelende plek voor een wondje. Wij smeren thuis levertraanzalf op wondjes om ze sneller te laten genezen. Blijft de huid soepel van en het stimuleert blijkbaar ook de heling van de huid.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:04

Oke, dankje Jumpingrider. Ik neem aan dat dat gewoon verkrijgbaar is bij de kruidvat/etos e.d.?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:06

Ik heb op internet iets gezien laatst, potje met crème/vet speciaal voor de mond van paard. Je kan wellicht even Googlen misschien vind je het :j je kan niet alles op de mond smeren, voor je het weet is het slecht voor ze... In ieder geval iets natuurlijks/neutraals smeren ( vaseline, honingzalf etc) succes!!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:33

Zie het antwoord al staat wat ik ook ging geven. : levertraanzalf

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:38

Als het met rust niet weg gaat even de dierenarts bellen, die kan onder lichte sedatie met een mesje het wondje activeren zodat het mooi dicht gaat. Daarna smeren met maulbutter van efol en wachten tot die dicht gaat. Ik heb precies hetzelfde gehad maar dan omdat fay op d'r teugel ging staan..

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:55

Dat was het!! Maulbutter +:)+

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:13

Je zegt het zelf al: rust geven inderdaad. Zo te horen stelt het wondje niet veel voor, maar het moet natuurlijk wel een keertje gaan genezen haha!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:39

Arielle_ schreef:
Oke, dankje Jumpingrider. Ik neem aan dat dat gewoon verkrijgbaar is bij de kruidvat/etos e.d.?

Ik heb het gekocht bij de boerenbond. Die is speciaal voor paarden.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:39

Heb net de Effol Maul butter gehaald, bedankt voor de tips iedereen +:)+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:51

Een wondje wat nog steeds open gaat is dus nog niet geheeld en doet gewoon nog zeer.
Bedenk maar hoe het bij jezelf zou voelen, waarom zou je paard er geen last van hebben omdat hij toevallig niet protesteert?! Dit zegt veel over zijn karakter, maar het is wel aan jou als baas om je verantwoordelijkheid te nemen en genezing een kans te geven.

Je laat nu het rijden en je wedstrijd boven eerst genezing gaan, vind ik persoonlijk een slechte keuze.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:12

Gelukkig ken ik mijn paard en de situatie het beste en was dit ook niet mijn vraag in dit topic.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:59

Wauw, wat een negatieve reacties weer. TS stelt gewoon een vraag en krijgt gelijk een emmer stront over zich heen. Ik ga ervan uit dat als het een grote gapende wond is dat ze echt niet op wedstrijd gaat. En als er bloed uitloopt staan er voldoende officials bij de inrijringen om haar te diskwalificeren, en anders ziet de jury het wel.
Ze kent uiteraard zelf haar paard het beste om te beoordelen of het pijnlijk is.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:34

Wat doen we weer lekker gezellig. TS vraag voor advies. Zelfs over hoe het wondje sneller heelt en hoe ze het kan verzorgen. Misschien vind het paard van TS wedstrijden wel heel leuk.
Je hebt zo te horen als een zalfje TS, dat zal vast goed genezen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:25

Denk dat dat zalfje en rust zeker zou moeten helpen! Good luck en snel herstel! :)