'Knak' in been/kruis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

'Knak' in been/kruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:35

Hoi bokkers, vandaag viel mij iets vreemds op. Toen ik mijn paard wou longeren, en dit niet goed lukte doordat de grond te glibberig was en we enkel konden stappen, hoorde ik telkens een knak.

Een zoals je kunt horen in je voet of pols, en je het dan even moet 'terug knakken'. Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg :+

Nu, ik hoorde vroeger ook al eens een onregelmatigheid wanneer ik aan het rijden was, maar dit keer was het veel luider. Op geen enkele keer heeft hij gemankt of onregelmatig gelopen. Toen ik dus die onregelmatigheid vroeger hoorde, is er 2x een osteopaat bij geweest, maar hij gaf niets alarmerends aan.

Maar zoals ik al zei, dit is veel luider. Moet ik me hier zorgen over maken? Hij lijkt geen pijn te hebben. Het is telkens wanneer hij zijn rechterachterbeen (gezien vanuit het paard) naar achteren doet, vlak voor hij er gewicht op gaat zetten in stap. Dit lijkt uit het kruis of boven been te komen.

Misschien weten jullie raad of hebben hier ervaring mee?
Alvast bedankt!

Pauley

Re: 'Knak' in been/kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:50

Op de manege hadden we ook zo'n paard. ik hoor het wel vaker bij paarden. bij mijn paard in de kudde staat ook een paard die het heeft. en dat trekt later met draven bij alle bij weg.Verder heb ik geen advies om het op te lossen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:51

Oké dat klinkt alvast goed.
Jammer genoeg heb ik draven dus niet kunnen uittesten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:33

Ik ken 1 paard die het ook doet als hij niet juist beweegt. Als hij zijn achterbeen op de juiste manier onder de massa zet is de knak niet te horen, als hij dat niet doet heel duidelijk. Persoonlijk zou ik er een goede fysio bijhalen die kan beoordelen uit welk gebied de knak precies komt, en of training kan helpen om het paard verder te helpen en de knak weg te krijgen.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:39

Ik weet dat die krak bij mensen id elleboog bv komt doordat de meniscus niet meevolgt en door die 'krak' de meniscus weet juist komt. Weet nu niet of dat bij paarden ook zo kan zijn. :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 20:11

Is een fysio hetzelfde als een kine? Sorry, als belgje ken ik soms niet alles O:)

Hij heeft het inderdaad moeilijk aan het begin wanneer we aan het werk gaan, hij loopt altijd erg stijf achteraan en kan zijn achterbenen niet goed onderbrengen.

Xtinne, wie weet, dat zou zo maar kunnen zijn!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:44

Klinkt als een soort snapping hip. Zo heet het bij mensen iig, weet niet of paarden het kunnen hebben en hoe het dan heet.