2 erg ziekte paarden met hoge leverwaardes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

2 erg ziekte paarden met hoge leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:01

Hallo Bokkers,

Ik plaats eigenlijk bijna nooit iets, maar op dit moment zit ik echt met mijn handen in het haar.. Ik zit met 2 erg zieke paarden en een hoop onzekerheid op dit moment..

Sinds een paar weken vond ik mijn oudste Haflinger Axel (8jr), wat afvallen en niet compleet fit ogen. Toch als hij de wei op ging, zat er genoeg leven in en vorig jaar heeft hij einde van de winter/begint lente ook een beetje een dipje gehad. Ze moesten binnenkort toch ontwormd worden, het zal het weer wel zijn, verharen kost ook veel energie.. Was het achteraf gezien maar zo.. Ondertussen met zijn maatje Allegro (7jr) weinig aan de hand. Lopen samen in een grote uitloop, samen in de wei, delen dezelfde loopstal. Enige is dat zijn vacht een beetje doffer oogde, maar dit weet ik aan het verharen. Beide paarden dronken wel ontzettend veel.

Sinds afgelopen dinsdag lieten ze beiden het hooi staan en was Axel inmiddels zoveel slechter geworden dat ik een afspraak gemaakt heb met de dierenarts. Deze is gisteren geweest en heeft hem onderzocht. Tanden waren in januari nog behandeld, niks aan te zien, geen verhoging, ontwormen kon geen kwaad maar bij eerste check van oogwit, oogde dit erg gelig. Daarop besloten bloedonderzoek te doen om te lever te checken. De dierenarts vertrouwde Allegro ook niet, daar ook een buisje bloed bij afgenomen.

Gistermiddag waren de uitslagen al binnen en helaas foute boel, beiden een flink verhoogde leverwaarde.. Als je de dieren naast elkaar ziet, ziet Axel er het slechtste uit, maar qua waardes springt Allegro er bovenuit. Axel heeft een waarde van 129, Allegro een waarde van 217.

Maar nu?

In overleg met de dierenarts begonnen met een kuur prednisolon, beiden 2,5schepje per dag. 2maal daags 30ml Hippochol om de lever te ondersteunen, beiden 100ml zonnebloemolie per dag, beiden minimaal een kg basisbrok, pulp bijvoeren. En aangezien ze het gewone hooi laten staan, ben ik sinds vanmiddag rond 12u begonnen met het voeren van voordroog uit kleine gesealde pakken. Hier zijn ze eerst heel enthousiast aan begonnen, maar toen ik net was, stonden ze er helaas maar een beetje suf naar te kijken. Beide paarden zijn wel "enthousiast" als je bij de stal aankomt en als ze brokken horen. Maar verder staan ze erg suf voor zich uit te staren en legt Allegro de oren inmiddels al plat in zn nek als je hem probeert aan te halen.

We hebben (hoop ik) inmiddels de waarschijnlijke oorzaak gevonden in het voer en hier ook direct op gehandeld. Leverbot is waarschijnlijk niet aan de orde. 6 mei komt de dierenarts terug om opnieuw bloed te prikken en te kijken of de waardes gezakt zijn en of de kuur dus zijn werk doet..

Mijn vraag aan jullie is, heeft er iemand ervaring met paarden met dit soort waardes? Wat zou ik eventueel nog extra kunnen doen om ze te ondersteunen? Eventueel andere opties om ze toch beter aan het eten te krijgen?

De onzekerheid ook dat je niet weet of het aanslaat en of de waardes uberhaupt gaan zakken is ontzettend frusterend... :n

(Ontwormen is in januari gedaan, moest nu opnieuw, maar op advies van de dierenarts wacht ik hier nog mee, tot ze wat opknappen)
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 15-04-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Re: 2 erg ziekte paarden met hoge leverwaardes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:04

Ik zou toch onderzoek doen naar leverbot.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:08

En jkkruid of atypische myopathie? Weet niet of dit overeen komt met de klachten, maar omdat ze beide last hebben, moest ik daar aan denken, ook omdat de leverwaardes niet goed waren.

Sterkte.. hoop dat ze gauw een oorzaak vinden, en je paarden snel weer opknappen!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:16

Marjo89 schreef:
Ik zou toch onderzoek doen naar leverbot.

Leverbot is al zo goed als uitgesloten, paarden lopen niet samen met andere dieren die dit kunnen overbrengen. We hebben, nu de puzzelstukjes in elkaar vallen, de oorzaak waarschijnlijk al gevonden en direct aangepakt, het heeft waarschijnlijk iets met het voer te maken gehad. Dit is ook het enige wat in de laatste 6 weken eigenlijk gewijzigd is.

maessie schreef:
En jkkruid of atypische myopathie? Weet niet of dit overeen komt met de klachten, maar omdat ze beide last hebben, moest ik daar aan denken, ook omdat de leverwaardes niet goed waren.

Sterkte.. hoop dat ze gauw een oorzaak vinden, en je paarden snel weer opknappen!

We zijn inderdaad bang dat het toch JKK/andere oorzaak is wat het voer heeft gezeten, maar tot het nieuwe prikmoment op 6 mei zullen we even af moeten wachten wat de waardes doen. Atypische myopathie ga ik niet vanuit, ik heb geen esdoorns of andere giftige bomen in de buurt van mijn weide staan. Paarden zijn ook niet verhuisd, staan al bijna 7 jaar op dezelfde plek. Maar iig bedankt voor je tip! :)
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 15-04-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:18

en die oorzaak is.....?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:19

Slechte lever is doen wat je nu gedaan hebben maar vooral ze aan het eten houden, op wat voor manier ook. Door niet eten en slechte leverwaardes is een leververvetting zo opgetreden. En dat wil je echt niet hebben.

De oorzaak zeker vaststellen is het belangrijkste. Leverbot, jkk, atypische myopthie enz.

Heb je beschikking over vers gras/stukje wei oid? Gooi ze daar steeds een uur op en dan er weer even af. Probeer of ze bijvoorbeeld witlof stronkjes lusten. Of lucerne.

Oude tinker is helaas een leverpatient ivm jkk in zijn jonge jaren. Daardoor gaat hij vrij gemakkelijk van zijn eten en hooi af met alle ellende van dien. Vers gras en witlof hebben hem er meerdere keren goed overheen geholpen.

Verder heel veel sterkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:20

Wat een ellende.
Ik denk eerder aan loodvergifitiging. Oude lode pijpen waar het water doorheen loopt?

*edit ik zie dat je al een oorzaak denkt te weten.

Duim duim duim dat ze snel opknappen

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:25

karuna schreef:
Slechte lever is doen wat je nu gedaan hebben maar vooral ze aan het eten houden, op wat voor manier ook. Door niet eten en slechte leverwaardes is een leververvetting zo opgetreden. En dat wil je echt niet hebben.

De oorzaak zeker vaststellen is het belangrijkste. Leverbot, jkk, atypische myopthie enz.

Heb je beschikking over vers gras/stukje wei oid? Gooi ze daar steeds een uur op en dan er weer even af. Probeer of ze bijvoorbeeld witlof stronkjes lusten. Of lucerne.

Oude tinker is helaas een leverpatient ivm jkk in zijn jonge jaren. Daardoor gaat hij vrij gemakkelijk van zijn eten en hooi af met alle ellende van dien. Vers gras en witlof hebben hem er meerdere keren goed overheen geholpen.

Verder heel veel sterkte

Heel fijn, met deze tip kan ik zeker iets! Ik ga even aan de gang met die witlof stronkjes. Ik heb beschikking over een weide, maar hier is begin van de week pas kunstmest op gegaan. Ik hou ze uit voorzorg dan altijd even een tijdje er vanaf, zeker nu ze al wat zwakker zijn. Ik hoop dat als het weer zo door zet dat ze snel de wei in kunnen. Dierenarts gaf ook aan, als er mogelijkheid is tot grazen, DOEN! Het liefste aantal uur per dag, maar dat moet heel even wachten nu.

Dus het van het voer afgaan is eigenlijk een bekende "bijwerking" van de leververgiftiging die ze nu hebben opgelopen? Droog hooi moeten ze helemaal niks van weten. Heb geprobeerd dit te mengen met het voordroog, maar zodra ik het erbij legde, stopte de acuut met eten. Toen ik het weghaalde begonnen ze langzaam aan weer.

De oorzaak zit bijna 100% in het hooi wat er gevoerd is. Sinds een aantal weken heb ik via mijn leverancier hooi gevoerd wat hij ingekocht had, en wat niet van zijn eigen land komt. Ik haal het hier al zolang ik de paarden heb (maar dit komt altijd van zijn eigen land), nooit problemen mee gehad. Maar de laatste partij die ik daar gehaald heb (die hij had ingekocht ivm tekort aan eigen hooi), was een rommeltje. Van alles een beetje was, grof/fijn hooi. En ik heb van de week helaas ook nog een pak getroffen waar ik rotzooi zoals plastic bekers vond. Vermoeden is nu dat er een aantal pakken met bermhooi tussen hebben gezeten en dus misschien ook JKK. Al hoop ik dat we gewoon even pech hadden en er net een paar slechte plakken tussen zaten met misschien wat schimmel, maar ik ben er bang voor. Leverancier is heel erg meegaand, heb alle "rommel" pakken terug gebracht en hooi meegekregen wat hij nog van eigen land had, maar ook dat moeten ze inmiddels niet meer. Ik denk gewoon dat ze zich zo beroerd voelen, dat niks (behalve brokken) ze nog smaakt..

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:27

Leverbot komt niet alleen van besmetting met andere dieren, zoals ezels. Hooi van een schapenlandje kan ook leverbot veroorzaken. Wanneer de schapen hier niet tegen geënt zijn, kunnen zij dit achter laten op de weide... Wat vervolgens in jouw hooibaaltje belandt.

Ik zou gewoon maar de werking van de medicatie afwachten. Wij kunnen met zijn allen wat roepen, uiteindelijk zijn we geen dierenartsen...kijk eens op paardendrogist.... Mbt leverwaarden.
Andere kant is dat combinatie van verschillende behandelingen naast elkaar ook negatief kan werken.

Ik snap dat je je volledig machteloos voelt.... Zou ik ook hebben. Ik wens je sterkte...

Kijk uit met een teveel aan wilofstronken.... Zitten veel eiwitten in....
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 15-04-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:28

Ik heb twee paarden die hadden het afgelopen jaar ook hele hoge waardes. De één had een waarde van 244 en de andere 176 dacht ik uit mijn hoofd gezegd.

We hebben ze laten testen op leverbot, wat negatief was. Andere twee opties waren vergiftiging of te veel ijzer in het water. Echter krijgen de paarden bij ons op stal leidingwater, wat dus niet erg waarschijnlijk was. Voordat we het water hebben laten testen zijn we eerst op ander hooi over gegaan.
Van een andere leverancier, omdat ze bij ons ook het hooi lieten staan. Daarbij gaven we voorheen lijnzaadolie en appelazijn door elkaar, daar zijn we mee gestopt. We zijn zo min mogelijk extra supplementen gaan geven om de lever wat rust te geven.
Wel hebben we ze een detox gegeven om de lever te zuiveren.

Uiteindelijk (we denken door het andere hooi) zijn de waardes gelukkig weer gezakt, maar helaas weet je nooit precies de oorzaak.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:30

Mariadistelzaad is ook sterk leverondersteunend. Wel even met je DA overleggen of je dit nu kan geven, aangezien het de stofwisseling ook bevordert en bepaalde medicatie zo sneller uit het lichaam verwijdert.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:31

Klinkt wel als JKK dan inderdaad, was de dierenarts wel positief?

Hier een keer een stal die dat ook had, acht fjorden, uiteindelijk allemaal gestorven, ontzettend sneu! Was al wel jaren terug toen het nog niet zo bekend was ;)
Lastig met hooi van een leverancier, je weet nooit precies wat je krijgt..

Misschien ook iets van senior priores ofzo erbij geven als ze dat willen? Dat ze daardoor ook wat extra power binnen krijgen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:32

Hallo,

ja inderdaad lastig. Je doet inderdaad wat je kan. Het is belangrijk van niet te veel eiwit te voeren, dus als ze terug hooi eten, zou ik wel terug overgaan op hooi ipv voordroog en dus niet te veel krachtvoer. Maar ze moeten wel eten natuurlijk. De hippochol zou normaal de eetlust ook moeten stimuleren.

Welke waarden zijn het die je zegt? Ik veronderstel de gammaGT? Waren de andere leverwaarden ook omhoog? En de billirubine?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:37

Katharinaa schreef:
Hallo,

ja inderdaad lastig. Je doet inderdaad wat je kan. Het is belangrijk van niet te veel eiwit te voeren, dus als ze terug hooi eten, zou ik wel terug overgaan op hooi ipv voordroog en dus niet te veel krachtvoer. Maar ze moeten wel eten natuurlijk. De hippochol zou normaal de eetlust ook moeten stimuleren.

Welke waarden zijn het die je zegt? Ik veronderstel de gammaGT? Waren de andere leverwaarden ook omhoog? En de billirubine?

Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik ga direct even bellen om te vragen of ze de waardes door kunnen mailen. Het ging om een waarde die normaal max. 50 hoort te zijn.

maessie schreef:
Klinkt wel als JKK dan inderdaad, was de dierenarts wel positief?

Hier een keer een stal die dat ook had, acht fjorden, uiteindelijk allemaal gestorven, ontzettend sneu! Was al wel jaren terug toen het nog niet zo bekend was ;)
Lastig met hooi van een leverancier, je weet nooit precies wat je krijgt..

Misschien ook iets van senior priores ofzo erbij geven als ze dat willen? Dat ze daardoor ook wat extra power binnen krijgen.

Ja de dierenarts was voorzichtig positief, gaf ook wel aan dat als het blijvende schade blijkt te zijn, dat ze daar ook 20 mee kunnen worden. Maar dat het dan wel een moeilijker verhaal zou gaan worden. Maar ze gaf aan dat ze geen zekerheid kan geven tot de volgende bloeduitslagen. Maar zolang ze niet goed gaan eten, maak ik me oprecht zorgen.

Monmaster schreef:
Leverbot komt niet alleen van besmetting met andere dieren, zoals ezels. Hooi van een schapenlandje kan ook leverbot veroorzaken. Wanneer de schapen hier niet tegen geënt zijn, kunnen zij dit achter laten op de weide... Wat vervolgens in jouw hooibaaltje belandt.

Ik zou gewoon maar de werking van de medicatie afwachten. Wij kunnen met zijn allen wat roepen, uiteindelijk zijn we geen dierenartsen...kijk eens op paardendrogist.... Mbt leverwaarden.
Andere kant is dat combinatie van verschillende behandelingen naast elkaar ook negatief kan werken.

Ik snap dat je je volledig machteloos voelt.... Zou ik ook hebben. Ik wens je sterkte...

Kijk uit met een teveel aan wilofstronken.... Zitten veel eiwitten in....

Bedankt voor de tip! De leverancier waar ik mijn hooi haal (die het van eigen land haalt), heeft hier geen dieren op staan dus van zijn partij kan het niet komen. Helaas weet ik natuurlijk niet van wat voor weide de partij komt die hij ingekocht heeft en of hier eventueel schapen op gegraasd hebben. Feit blijft, dat ze na het voeren van deze pakken ziek zijn geworden.. Dierenarts gaf aan dat dit voor nu de beste behandeling was, en dat er bij verslechtering-gelijk blijven van de waardes getest kon worden op leverbot, maar voor nu was daar geen aanleiding voor... Ik ga even kijken op de paardendrogist, alle informatie is welkom. Het is allemaal nieuw voor me..

samanthaaxx schreef:
Ik heb twee paarden die hadden het afgelopen jaar ook hele hoge waardes. De één had een waarde van 244 en de andere 176 dacht ik uit mijn hoofd gezegd.

We hebben ze laten testen op leverbot, wat negatief was. Andere twee opties waren vergiftiging of te veel ijzer in het water. Echter krijgen de paarden bij ons op stal leidingwater, wat dus niet erg waarschijnlijk was. Voordat we het water hebben laten testen zijn we eerst op ander hooi over gegaan.
Van een andere leverancier, omdat ze bij ons ook het hooi lieten staan. Daarbij gaven we voorheen lijnzaadolie en appelazijn door elkaar, daar zijn we mee gestopt. We zijn zo min mogelijk extra supplementen gaan geven om de lever wat rust te geven.
Wel hebben we ze een detox gegeven om de lever te zuiveren.

Uiteindelijk (we denken door het andere hooi) zijn de waardes gelukkig weer gezakt, maar helaas weet je nooit precies de oorzaak.

Mijn dieren krijgen ook leidingwater, wel uit een IBC, maar deze vul ik thuis met kraanwater, dus water was bij ons ook zo uitgesloten. Hooi daar in tegen niet en vermoeden ze zoals bij jou paarden vergiftiging. Hoe gaat het nu met jou dieren? Zijn ze er weer helemaal 100% opgeknapt? Dat is waar ik me op het moment de meeste zorgen over maak, in hoeverre wil de lever op knappen straks..

En de detox kuur, is deze ook via de dierenarts gegaan? Ik begreep dat de Hippochol ook zuiverend werkte voor de lever, maar ik kan het altijd even noteren, dan kan ik dit bespreken als ik met de dierenarts contact heb.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:39

Te veel is nooit goed maar voordeel daarvan is door de eiwitten en een bitter stofje wordt de spijsvertering en honger gevoel gestimuleerd. Oude tinker had genoeg aan een stronkje of 6 over de dag verdeeld om iets meer eetlust te krijgen. Een van de dingen bij een slechte lever is minder aanmaak van speeksel. Dat is een van de oorzaken van niet eten en al helemaal,geen droog hooi of droge brok.

Daar heeft oudje hier dus permanent last van wat altijd een flink gepuzzel is met ruwvoer als het gras op is. Deze periode is voor hem dus ook lastig. Ik heb toevallig vanmorgen heel fijn mini schaapjes kuil opgehaald om hem aan de praat te houden.

Ga desnoods met ze aan de hand grazen in de berm. Weet niet of het samen gaat maar ik merk aan hem als hij zich ietsje minder voelt hij meteen van zijn eten afgaat. Hooi eet hij helemaal niet, nat fijn zacht kuil lukt iets beter gelukkig. En alleen gaat hangen apathisch in een hoekje. Wordt geel, krijgt jeuk ook en is echt ellendig ziek. Naar om te zien,

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:44

Oke duidelijk Karuna, ik ga er even naar kijken! Het aan de hand grazen is helemaal zo'n gek idee nog niet. Ik ga vanavond manlief even optrommelen, kan hij mooi de ander aan de hand meenemen. Stoeltje erbij, dan krijgen ze iig wat gras binnen en misschien ook meteen wat meer energie en eetlust. Ja ze zijn op dit moment ontzettend aanhankelijk, je kunt merken dat ze zich echt niet goed voelen. Helaas begint nu de ene waar niks aan te zien was sinds vanmorgen ook wat hangeriger te worden. Ogen verder wel alert, maar het blijft een akelig zicht. Mesten en plassen doen ze gelukkig nog wel goed. Ben al zoveel op stal geweest nu, dat ik dat allemaal heb kunnen checken gelukkig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:49

Als ze nog maar net van hun eten af zijn ben je er op tijd bij. Alleen leververvetting gaat zo akelig snel. In een dag of drie is het klaar eigenlijk bij een slechte lever.

Voordeel van aan de hand grazen is dat je ook met ze bezig bent. En juist als ze zich ellendig voelen halen ze er steun uit. Kost geen energie, wat frisse lucht en ze krijgen eten binnen. Oude man at dan niet heel veeel de eerste keren. Maar het er zijn bij hem deed hem al erg goed,

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:50

Ik heb bij mijn paard, die toen een erg verhoogde GGT en volgens mij ook GOT waarde had door JKK, gedroogde Mariadistel gevoerd een paar maanden lang. Twee plukjes per dag in 1 maal voeren.
Daarna weer bloedtest gedaan en leverwaarden waren weer zo goed als normaal. Dus dat werkte wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:53

Ik heb de rest niet gelezen maarhier hetzelfde gehad ook na wijziging van voordroog. Meteen van voordroog gewisseld en 2 mnd later was het onderzoek weer goed. Verkopet zegt dat er niks in kon zitten maar er zat waarschijnlijk jkk in

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:57

Leverbot zit niet in droog hooi of voordroog, dus dat kan niet van je ruwvoer komen. AM lijkt me ook niet, dat verloopt veel heftiger. JKK zou kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in 6 weken tijd al zoveel schade zou aanrichten. Voor zover ik weet gaat daar langer overheen.

Ik zou ook niet echt kunnen zeggen wat het dan wel is, ik heb geen idee welk plantje en het verkeerde hooi kan hebben gezeten dat zo snel op de lever inwerkt.

Ik vind de tip van Seniores Priores van Subli wel een goede. Je weekt het langere tijd, het is een vervanger van ruwvoer en omdat het slobber is, lusten ze het vaak wel. Je kan er altijd wat van je normale krachtvoer door doen als ze het niet lekker vinden.
Die van grazen aan de hand trouwens ook, maar dan ben je er niet met een half uur per dag...

Heel veel sterkte trouwens met ze, ik hoop dat ze weer snel opknappen.

Misschien kan je iets met dit artikel: http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... walen.html , het gaat niet alleen over leverproblemen, maar milt en nieren hebben wel veel verband met de lever, dus ook dat is wel goed om even door te lezen.

Dit is ook interessant, van de Universiteit van Gent: http://www.ugent.be/di/laim/nl/dierenkl ... lemenpaard .
Laatst bijgewerkt door Jet op 15-04-16 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:01

Kunnen ze uit de sloot drinken?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:18

Jet schreef:
Leverbot zit niet in droog hooi of voordroog, dus dat kan niet van je ruwvoer komen. AM lijkt me ook niet, dat verloopt veel heftiger. JKK zou kunnen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in 6 weken tijd al zoveel schade zou aanrichten. Voor zover ik weet gaat daar langer overheen.

Ik zou ook niet echt kunnen zeggen wat het dan wel is, ik heb geen idee welk plantje en het verkeerde hooi kan hebben gezeten dat zo snel op de lever inwerkt.

Ik vind de tip van Seniores Priores van Subli wel een goede. Je weekt het langere tijd, het is een vervanger van ruwvoer en omdat het slobber is, lusten ze het vaak wel. Je kan er altijd wat van je normale krachtvoer door doen als ze het niet lekker vinden.
Die van grazen aan de hand trouwens ook, maar dan ben je er niet met een half uur per dag...

Heel veel sterkte trouwens met ze, ik hoop dat ze weer snel opknappen.

Misschien kan je iets met dit artikel: http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... walen.html , het gaat niet alleen over leverproblemen, maar milt en nieren hebben wel veel verband met de lever, dus ook dat is wel goed om even door te lezen.

Dit is ook interessant, van de Universiteit van Gent: http://www.ugent.be/di/laim/nl/dierenkl ... lemenpaard .

Heel erg bedankt voor je reactie! Ga beiden links zometeen even bekijken!

Ik zou niet goed weten wat er zo snel inwerkt op de lever. Ik heb goede hoop dat geen JKK is, dat verloop is heel anders en hooi leverancier van de dierenarts gaf ook aan dat ze er extreem veel van hadden moeten eten om zo snel dit effect te krijgen. En dan hadden we het ook moeten ontdekken tijdens het voeren. Botulisme is ook niet geheel uitgesloten, dode dieren hebben we niet kunnen ontdekken maar is niet geheel ondenkbaar.

Mijn vader is een zak slobber en senior priores halen, en ik kreeg als tip misschien wat appels door de blender te gooien, om daarmee in ieder geval de medicatie binnen te gaan krijgen.

Bedankt voor alle tips tot zover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:51

Van JKK krijgen ze over het algemeen toch ook bultjes?
Heb 1 keer een paard meegemaakt dat dit had gegeten en onder de bulten zat, hele typische.
Hebben jouw paarden dan ook?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:03

KoudbloedKim schreef:
Van JKK krijgen ze over het algemeen toch ook bultjes?
Heb 1 keer een paard meegemaakt dat dit had gegeten en onder de bulten zat, hele typische.
Hebben jouw paarden dan ook?

Nee helemaal niet. Ik begreep dat dat inderdaad voor komt dat ze dan bulten etc krijgen. Maar die van mij hebben daar op dit moment geen last van. Geen dikke benen, geen oedeem op de buik oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:17

Hm, dan zou je dat inderdaad haast wel uit kunnen sluiten.