welk soort betadine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

welk soort betadine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:38

geen idee of het hier mag staan maar ik vroeg me wat af over Betadine!
ik weet dat het altijd handig is om in de poetskist te hebben maar nu vroeg ik me af wat de handigste vorm is!

Ik kan mijn paard vaak niet wassen doordat er op de stal waar ik sta geen was plaats is en we voor zover ik weet alleen zomers een pomp hebben voor grondwater waarmee we de paarden kunnen wassen (wel met een tuinslang er aan).
een Betadine shampoo valt voor mij dus al snel af!

nu weet ik ook dat er Betadine zalf, scrub en oplossing is! Mijn paard is ook erg gevoelig voor regenschurft en er staat een paard in het zelfde land wat lastig te behandelen is tegen de mok die ze heeft, waardoor volgens de stal eigenaar mijn paard vermoedelijk weer schurft heeft gekregen?? Nu wil ik dus graag een middel wat dus ook hier tegen werkt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:09

Voor mok gebruik ik zinkzalf, dat heeft ook een ontstekingsremmende werking.
Voor regenschurft heb ik hibiscrub staan, en zinkzalf kan ook op de regenschurft plekkem :j

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:20

ellepel schreef:
Voor regenschurft heb ik hibiscrub staan, en zinkzalf kan ook op de regenschurft plekkem :j

heb wel eens van zinkzalf gehoord maar verder om eerlijk te zijn absoluut geen kennis van. kan je dat ook gebruiken als je paard bijvoorbeeld een wondje ofzo heeft? omdat dat wel met Betadine kan (de reden waarom ik Betadine zo handig vind)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:55

Jazeker kan dat, ik heb gewoon de tube van zwitsal,kun je kopen bij de drogist :j

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:17

ellepel schreef:
Jazeker kan dat, ik heb gewoon de tube van zwitsal,kun je kopen bij de drogist :j

ow top dat is dan ook nog wel een goede voor in de poetskist!!

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:44

nickert schreef:
ellepel schreef:

heb wel eens van zinkzalf gehoord maar verder om eerlijk te zijn absoluut geen kennis van. kan je dat ook gebruiken als je paard bijvoorbeeld een wondje ofzo heeft? omdat dat wel met Betadine kan (de reden waarom ik Betadine zo handig vind)

Zinkzalf ontsmet de wond niet, het vormt een vetlaag over de wond die het afsluit van vocht en vuil. Maak dus eerst altijd het wondje schoon en laat het goed drogen en doe dan pas zinkzalf erop. Staat je paard in een schone en droge stal is het beter om er niets op te smeren na het ontsmetten.

Wanneer je geen water tot je beschikking hebt kun je het best een ontsmettende wondzalf gebruiken, of betadine oplossing maar dit knoeit nogal.

IsabelHx

Re: welk soort betadine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:47

Je hebt betadine ook in zalfvorm volgens mij. en anders kan je het gewoon 'puur' kopen en dan mixen met een zalfje of zo.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 20:15

als ik het zo hoor is de Betadine oplossing voor mij dus toch het makkelijkste!
is het daarvoor het handigste om dan inderdaad ook een zak met watjes (wattenschijfjes? ) of een sponsje (dan wel speciaal voor de Betadine in een plastikzakje om hem schoner te houden)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:22

Het punt is dat je de 3 soorten betadine op verschillende momenten gebruikt.
De scrub bij bijvoorbeeld mok, als er korstjes vanaf gehaald moeten worden.
De shampoo op stukken met veel haar (bijvoorbeeld bovenin de staart), of als er erg veel vuil in de wond zit.
De oplossing op kleine wondjes die schoon zijn maar ontsmet moeten worden, en daarna afgedekt worden (of indien je paard in een hele schone stal staat).
De zalf op grotere wondes, waarop je een laagje maakt.

Oftewel: het gaat niet zozeer om wat makkelijk is voor jou, maar om wat er werkt voor je doel.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 20:26

Vjestagirl schreef:
Het punt is dat je de 3 soorten betadine op verschillende momenten gebruikt.
De scrub bij bijvoorbeeld mok, als er korstjes vanaf gehaald moeten worden.
De shampoo op stukken met veel haar (bijvoorbeeld bovenin de staart), of als er erg veel vuil in de wond zit.
De oplossing op kleine wondjes die schoon zijn maar ontsmet moeten worden, en daarna afgedekt worden (of indien je paard in een hele schone stal staat).
De zalf op grotere wondes, waarop je een laagje maakt.

Oftewel: het gaat niet zozeer om wat makkelijk is voor jou, maar om wat er werkt voor je doel.

aah ok. maar als ik dit dus goed lees en goed begrijp dan zou nu eerst ivm de schurft de scrub het makkelijkste zijn? ik heb haar al wel behandeld hoor! maar ik heb ander spul mogen lenen van een "weide genootje" (paard staat op 24/7 weide). Maar gezien die van mij er naar mijn idee wat gevoelig voor is heb ik liever zelf ook spul.

of kan ik toch beter iets van sebiciel (sorry als het verkeerd geschreven is) kopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:32

Sebacil is om mijten te bestrijden, niet om te ontsmetten. Rainrot kan je behandelen met babyolie, al is het erg handig om even met DA te overleggen, aangezien jij aangeeft dat paard er gevoelig voor is en er dus een weerstandsprobleem onder zit en mogelijk een bijkomende bacteriële infectie onder zit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:45

tamary schreef:
Sebacil is om mijten te bestrijden, niet om te ontsmetten. Rainrot kan je behandelen met babyolie, al is het erg handig om even met DA te overleggen, aangezien jij aangeeft dat paard er gevoelig voor is en er dus een weerstandsprobleem onder zit en mogelijk een bijkomende bacteriële infectie onder zit.

Nee rainrot ís een bacteriële infectie die je moet wassen met betadine shampoo, geen scrub. Bij echt ernstige infecties kan de DA penicilline geven. Maar het belangrijkste is dat je de randvoorwaarden voor het houden van het paard optimaal hebt. Dus een hygiënische stal en de mogelijkheid voor een paard om te schuilen cq op te kunnen drogen als hij nat geworden is. Een goede regendeken kan al uitkomst bieden.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 11:40

iedereen heel erg bedankt voor de reacties! ik wacht het denk ik nog heel even af, na de behandeling van de laatste keer zijn de plekken zo goed als weggetrokken, er begint ook weer haar op te groeien, dus het gaat alweer de goede kant op. Verder is de osteopaat geweest, mijn paard heeft een behoorlijk tekort aan een paar vitamine en mineralen waardoor haar spieren ook onwijs veel pijn doen en ze waarschijnlijk ook gevoeliger is geworden voor schurft en dergelijken. Dus de voeding wordt aangepast ik ga haar bij voeren met een basisbrok met magnesium en lijnzaadolie, verder krijgt ze ook nog haar pavokoeken die ze nu ook al krijgt. Hoop dat dit al een stuk beter werkt. weet iemand trouwens waar ik iets van een volg topic ofzo kan aanmaken om de geïnteresseerde op de hoogte kan houden van alle vorderingen van mijn meisje? wil er dan iedere week een foto plaatsen en een kort verhaaltje van wat er die week gebeurd is met haar.