Hoe gewikkelde grote balen beoordelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Hoe gewikkelde grote balen beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:00

Hallo,

Ik zoek dringend hooi en het enige wat momenteel beschikbaar lijkt, zijn grote balen.

Nu heb ik ergens gevonden waar ze zeggen droog en stofvrij hooi te verkopen, maar dit is gewikkeld in grote balen van ongeveer 200kg.

Ik heb echter geen idee: hoe beoordeel je dan de kwaliteit van de grote balen? Als ze ingepakt zijn, is dat nl toch wel moeilijk en gezien de grootte kan je lijkt me ok niet even zeggen "he doe even open" want dan is toch wel een groot verlies dan voor hun, om zo'n hele baal even open te doen terwijl ze die zelf niet kunnen opvoeren vb.

Dus hoe koop je dan bij nieuwe leverancier grote balen gewikkeld hooi dan? Hoe beoordeel je de kwaliteit?

Bedankt

Selka

Re: Hoe gewikkelde grote balen beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:06

Niet..

Geloof me na 4 pakken met schimmel ben ik er een beetje klaar mee. Morgen weer eens praten met de leverancier.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:10

Mijn leverancier geeft garantie op het pak. Schimmel = gratis nieuw pak.
Ben nog maar 2x moeten teruggaan en dat was omdat ik een keer koeienkuil had (fout pak meegekregen) en omdat er een rat is zat. Ze maakten er geen problemen uit. Voor mij werkt dit prima :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:12

Ah op die manier. Ok.

Ik vreesde al dat er niet echt een goede manier was voor zo'n groot pak. Heb wel van iemand anders gehoord via ander forum dat het blijkbaar kan helpen om een gaatje te prikken en even te ruiken. En het daarna weer dicht te plakken.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:12

èlke hooibaal heeft schimmel... de vraag is of je het kan zien.

grote rondbalen hebben wel een betere afwatering can vierkante, vooral als ye toch nog een beetje nat worden e.d.

je kunt wel in het midden peuren en een beetje kijken, als je naar de lente van het gras kijkt en gewoon aan het hooi ruikt dat je uit de kern trekt heb je een heel grof idee.

vaak schimmelt de buitenkant het hardst, en dat zie je door het net wel

als er folie omheen zit... is het heulage... geen hooi.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 09:17

Ik ken veel mensen die hooi gewoon wikkelen hoor, dus het kan wel ;) En dan gaat het effectief om hooi, maar owv geen opslag wordt het gewikkeld en dan kon het gewoon buiten gestapeld worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:18

Airnt schreef:
als er folie omheen zit... is het heulage... geen hooi.

Heulage kennen we alleen in Duitsland Airnt ;) In Nederland heet dat voordroog.

en nee die kan je niet beoordelen. En er gaten in prikken leuk, maar als elke klant dat doet is binnen no time je hele plastic naar de kl**** en als je het pak dan niet neemt heeft hij er 1 met gat om te verkopen, wat geen mens wil. Waarbij zelfs al prik je er een gaatje in is het nog steeds niet te beoordelen.
De schimmel kan op een hele andere plek zitten.

Gewoon afspraken maken over slechte balen die terug kunnen, en wil hij dat niet, andere hooileverancier zoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:22

Tja dat is erg ingewikkeld! <<)

Ik zou vragen of je het terug mag brengen als het slecht is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:30

Leuke woordspeling :))

Helaas kun je niet door plastic heenkijken en is het bij elke baal weer afwachten...
Ben er ook klaar mee!
Dat gezeur en al dat afval.
En de angst dat je eens iets over het hoofd ziet...

Waar zit je ergens?
Hier is nog volop gewoon hooi te verkrijgen, hoor!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:30

Ik heb een leverancier die zelf paarden heeft, dus hij kan zó laten zien hoe het spul er uit ziet.
Wat je ook zou kunnen doen is vragen wie er in de buurt dezelfde balen van 'm heeft gekocht, en daar even vragen hoe het bevalt. En ook vragen of de afspraak of slechte balen terug kunnen ook nagekomen wordt. Ik heb er hier ooit één gehad die 'geen probleem' riep maar toen puntje bij baaltje kwam (flauwe grap) niet thuis gaf.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 10:44

Wij zitten in Antwerpen, Belgie dus. In mijn regio is iedereen uitverkocht. Als ik 20-30km verder ga kijken, dan vind ik nog wel iets (mijn oude hooileverancier nog voor ik verhuisd was van provincie, die heeft vb wel nog maar dat is 40km verder). Maar heb ze allemaal gebeld en niemand ziet het zitten om zo ver te leveren (logisch ook he). En zelf gaan halen is echt geen doen, er passen maar 4 balen in mijn auto en dat is echt een miserie achteraf om de auto proper te krijgen..

Dus helaas... Begin wat wanhopig te worden. Heb ook liever kleine botjes hooi, maar als het even met hooi of voordroog hooi moet zijn, dan is het zo. Voor die paar weken dat we nog moeten overbruggen met hooi....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:47

Kun je niet ergens een aanhanger huren? Het is inderdaad nog maar zo'n korte periode.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:48

moeilijk in te schatten, soms zie je natte plekken of donkere door de plastiek.
Het is elke keer een blije of minder blije verrassing zo'n pak open doen :')

Heb eerlijk gezegd al dikwijls gevloekt hoor :j en grote plakken moeten weggooien, soms gebruik ik slechte doenbare stukken als vloerbedekking.
Kleine botjes zijn zeldzamer aan't worden, je kan eens rondhoren bij sommige stallingen/maneges of ze een overstock hebben?