Paard alleen licht kreupel onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Paard alleen licht kreupel onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 18:48

Hallo bokkers,

Mijn paard loopt 1,5 week niet helemaal rad. Eerst dacht ik aan een verstapping, maar ik begin nu toch te twijfelen. Paard liep op het begin eerst alleen niet rad naarmate ik door reed was er niks te zien. Een paar dagen daarna van begin tot eind. Ik heb haar daarna vijf dagen volledig op rust gezet alleen even stappen op het harde aan de hand. Na de vijf dagen hebben we aan de hand gedraaft zowel op het harde als het zachte. Helemaal niks aan te zien. Ik ben een dag erna erop gegaan en dan toch liep ze weer niet rad. Vandaag even in het land gehad ze ging draven en galopperen niks aan te zien, uiteraard wel uit het land gehaald voor de zekerheid. Zadel is net aangepast, gebit is ook net gedaan. Wat zou het kunnen wezen? Het blijft een vage kreupelheid. Wel heb ik een andere bit in sinds ze kreupel loopt, maar het lijkt mij stug dat het daar aan ligt omdat ze eerst ook zonder zadel niet helemaal lekker liep. Ik heb nu wel een afspraak bij de kliniek gemaakt. Ik durf eigenlijk niet verder te testen waar het aan zou kunnen liggen. Benen zijn niet warm of dik. Rug reageert ze ook niet op als ik daar op druk. Het blijft een raadsel. Iemand die dit eerder mee heeft gemaakt?

mutsiii

Re: Paard alleen licht kreupel onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:50

klink eigenlijk als teugelkreupel als ik dit zo lees.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:53

Weet niet of je hier wat aan hebt maar toch: de pony van een vriendin van mij liep ook niet altijd zuiver. De ene keer een aantal maanden wel de andere keer aardig kreupel. De pony was al hoefbevangen geweest en hoefzweren gehad dus waarschijnlijk lag het daar aan. Toen het aanhield zijn ze naar de kliniek gegaan en daar bleek een oude en een nieuwe peesblessure te zitten. Je weet het dus maar nooit. Een ander stalgenootje haar paard heeft een overbelasting van de pees. Loopt onder het zadel ook niet zuiver maar niks aan de benen te voelen/zien..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 18:56

@bontejames: liep die pony ook aan de longe kreupel of alleen echt onder het zadel?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:02

armyhorse schreef:
@bontejames: liep die pony ook aan de longe kreupel of alleen echt onder het zadel?

Verschilde heel erg.. Ene keer wel andere keer zuiver. Heel verwarrend in iedergeval.

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:26

Dit klinkt heel bekend, mijn merrie begon namelijk een aantal weken geleden soortgelijke klachten te vertonen. Ook niet helemaal rad tijdens het rijden maar in de wei en aan de hand niets aan te zien. Na een aantal weken rust werd zij echter hard kreupel en werd haar linker voorbeen erg dik. Foto's laten maken bij de kliniek, hieruit bleek dat ze een ernstige peesbeschadiging had en dat de diepe buigpees verkalkt was. Achteraf bleek deze blessure er al geruime tijd te hebben gezeten en dat de lichte kreupelheid tijdens het rijden een van de eerste tekenen was van deze beschadiging.

uiteraard probeer ik je niet bang te maken met dit verhaal en ik suggereer ook niet dat dit bij jou paard ook het geval is. Wel denk ik dat het slim is om bij de kliniek langs te gaan voor controle.
In ieder geval heel veel sterkte gewenst. :)

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:29

@Amber_Puck: Dat is echt balen zeg, is het nog goed gekomen met je merrie?

Ik ga sowieso naar de kliniek, ik zit nu helemaal te piekeren wat het zou kunnen zijn. Vandaar dat ik nu ook wel zekerheid wil hebben. En hopen dat het mee gaat vallen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:32

Als er niks aan de benen te vinden valt, denk dan ook aan de rug, daar kan ook kreupelheid door ontstaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:36

Vriendin heeft op de kliniek alles laten onderzoeken. Vonden ook nog vanalles...
bleek toch dat het zadel gewoon te krap was geworden.
Pony is daarna niet meer kreupel geweest.

Het kan helaas echt vanalles zijn waardoor deze klachten zichtbaar zijn..
zoeken, zoeken, zoeken. ..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:06

Klopt, het blijft moeilijk. Ik zal eerst afwachten of er iets aan haar benen mankeert. Zo niet, dan gaan we kijken of het aan haar rug kan liggen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 05:36

Als ik kijk naar de titel, verwacht ik niet zo snel dat het uit de benen komt.
Hoop dat je het paard al eens röntgenologisch hebt laten leuren, zodat je daadwerkelijk afwijkingen kunt zien. Anders is het nog gissen of de pijn wel daar vandaan komt.

Iig sterkte!

Amber_Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:28

@armyhorse

helaas is voor mijn merrie de diagnose te laat gekomen, ze word nooit meer beter. Met heel veel geluk zitten er nog een paar jaartjes in als weidepaardje, mits ze over twee maanden zonder pijnstilling nog goed kan functioneren.

Ik duim voor je dat het bij jou paard allemaal goed komt en dat het probleem makkelijk verholpen kan worden :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:36

Ik zou niet rijden in elk geval. Ik heb ook een pony gehad die (aanvankelijk) alleen kreupel was onder het zadel. Bleek toen een peesblessure te zijn, die alleen opspeelde met extra belasting.

Hopelijk valt het allemaal mee en is je merrie snel weer rad!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:41

@sneeuwpop: Nee ik heb haar nooit röntgenologisch gekeurd.

@Amber_Puck: Wat jammer van je paard. Dank je, ik hoop dat je merrie ook nog wat kan genieten in de wei zonder pijn.

@Ryder: Nee ik heb haar nu alweer op rust. Gelijk toen ik het zag onder het zadel ben ik gestopt. Ik ben ook bang op een peesblessure als ik de verhalen zo lees.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:52

Ik hoop voor je dat dat het niet is en het meevalt. Slim dat je naar de kliniek gaat, dan kunnen ze gelijk alles controleren. Hopelijk is het iets onschuldigs wat met wat behandelingen van een osteopaat bijv snel weer goed zit.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:57

Dank je ik hoop het ook :). Maandag zal ik een update plaatsen over hoe het is gegaan in de kliniek.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:21

Ook gewoon een keertje laten behandelen door een professionele dierenfysiotherapeut laten bekijken. Mijn bijrijpaard liep ook een tijdje niet lekker en dit heeft echt een wereld van verschil gemaakt.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:59

@Chamion: Ja, als het niet aan haar benen ligt is dat ze volgende stap die ik ga ondernemen.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:11

Je zegt dat het bit het enige is wat is veranderd, lijkt me dat je daar de oplossing in kan vinden. Misschien eens een tijdje bitloos ........ of het bit dat ze gewend was. Sterkte in ieder geval

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 18:25

Ik ben maandag naar de kliniek geweest. Op foto's was alles goed, met echo bleek dat ze een verdikking heeft aan een bandje boven haar hoef. Volgens de kliniek mag ik wel stappen onder het zadel en een paar minuten draven. Daarnaast heeft ze nog speciaal beslag eronder gekregen en moet ik na drie weken weer terugkomen om te laten checken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:40

Hoop dat het weer snel beter is. Succes!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:49

Dank je!