Ribbels in nek; reinigen.... waarmee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Ribbels in nek; reinigen.... waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 16:24

Mijn merrie heeft ieder voorjaar wat last van opgehoopte afvalstoffen.
Dit zie ik terug aan de ribbels in haar nek.
Deze zijn namelijk niet gerelateerd aan gras/ suikers, omdat ze nu nog niet graast.

Ze is op gewicht, eet kruidenhooi + graszaadhooi, en is verder fit en helder en komt goed door de vacht... maar die ribbels :-/
Het is een type paard dat snel 'volloopt' en daarmee ook vatbaar voor klachten die daarmee samenhangen.

Maar hoe reinig ik haar nu efficient? En waarmee? De keur aan middelen op de paardendrogist, Silverlinde en Phytonics is niet aan te slepen ;-) Maar wat kies je?!

Tijd voor ervaringsdeskundigen dus ;-) Wie gebruikt wat en is daar tevreden over?

Gladijs

Re: Ribbels in nek; reinigen.... waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:13

Sedochol!!! Is een goed idee, veilig, makkelijk in gebruik en gewoon over het voer te gooien +:)+ geef het 1x per jaar aan mijn tinker en IJslander kruising. Een kuur van een week

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 17:22

Gladijs schreef:
Sedochol!!! Is een goed idee, veilig, makkelijk in gebruik en gewoon over het voer te gooien +:)+ geef het 1x per jaar aan mijn tinker en IJslander kruising. Een kuur van een week

Top! Zoek ik even op. Ik ken de naam maar weet niets van de inhoud of werking, ik ga even snorren!
Thanks! :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:54

Ninx schreef:
Mijn merrie heeft ieder voorjaar wat last van opgehoopte afvalstoffen.
Dit zie ik terug aan de ribbels in haar nek.

Kan ik daar ergens ook info over vinden? Mijn merrie heeft namelijk ook ribbels in haar nek/hals, maar eigenlijk nooit gedacht of gehoord dat dit een ophoping van afvalstoffen zou kunnen zijn.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:05

Wij geven de detox van phytonics. Soms in combinatie met clear intestine. We geven de producten op advies van onze homeopatische dierenarts.
Mijn shet had alle verschijnselen van zomerexceem. Totdat ik begon met een detox kuurtje icm een behandeling van de holistisch Da. Binnen een week kon de exceemdeken af. Sinds dien krijgt ze rond deze tijd van het jaar een flesje detox. Ze begint weer te jeuken en heeft wat eerder opgezette klieren. Meestal verdwijnen de klachten binnen een week. Kuurtje maken we wel gewoon af. De exceemdeken ligt inmiddels al twee jaar te verstoffen!

Vorig jaar een invasie van teken gehad. Vier pony's zaten helemaal onder (meer dan 30 per paard per dag!). Beesten kregen last van bultjes op de plekken waar de teken beten. Dus (wederom op advies Da) detox en clear intestine gegeven. De heftige reacties trokken weer snel weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:15

Ik twijfel nu nog even tussen drainage compositum van de groene os, of de detox van phytonics.
Ik zie heel regelmatig paarden met die ribbels, ben er altijd vanuit gegaan dat dit afvalstoffen zijn.
Ik wil haar dan toch schoonpoetsen zodat ze wat veiliger het gras op kan.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:15

De drainage van de Groene Os heb ik vorig jaar gebruikt bij mijn merrie. Eerlijk gezegd heb ik er niks van gemerkt dat het wat deed of gedaan heeft. Dit kreeg zij toen in combinatie met de Trias Omega.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 20:48

Het is puur drainage geworden. Ik ga ook brandnetels snijden. Vervelend dat ze zoveel afvalstoffen vasthoudt. Ze ziet er top uit, maar die manenkam met ribbels... Grrrr!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:16

Heeft de pony een verleden met hoefbevangenheid? Of is ze ooit echt te dik geweest en daarna veel afgevallen? Want dan zou de manenkam ook opgeslagen vet kunnen zijn (ook met ribbels). In dat geval zou ik naar iets van gluco balance kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:44

Mijn pony had vroeger vaak een dikke nek met ribbels, toen ik bloed liet testen en selenium wat te laag bleek en ik dat bij ging geven trok het weg en is nooit meer terug gekomen.
Zou dus toch even kijken of je ruwvoer genoeg mineralen en vitamines bevat zodat je dat kunt uitsluiten :j

Nog even toevoegen: ik heb goede ervaringen met drainage compositum :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:47

Hi! Dank voor jullie reacties. Ik heb kruidenhooi, van een gecertificeerde fourage-handel.
Maar dit jaar waren er geen analyses omdat het verschillende partijen betrof.
Ik voer dus de balancer van Vitalbix naast dit hooi.

Je hebt gelijk dat een tekort of onbalans dit natuurlijk ook kan veroorzaken. Ik ben iig wel op mijn hoede, ik wil dat die nek weer netjes is voordat madame mag grazen.

Lees wel net ergens dat je ook voorzichtig moet zijn met stro, qua voedingswaarde.... en dat heb ik dus in de schuilstal liggen.

Enfin.... even puzzelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:57

Wat voor stro heb je? Als je stro als ruwvoer wil gebruiken kun je beter geen tarwestro pakken maar voederstro.

Kijk ook uit met brandnetels, daar zit veel ijzer in. Net als in veel Nederlands hooi. Die van mij krijgen nooit brandnetels over het voer, altijd los. Soms pakken ze de brandnetels, soms niet. Ik vermoed vanwege de ijzer. Als je je paard wil helpen om gifstoffen kwijt te raken groeit het middel daarvoor nu overal volop: het heet paardenbloem. In de zomer paardenbloemen vervangen door distels en je bent al een heel eind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:19

Welk voederstro bedoel je Koper? Koolzaad- of gerste-stro?
Ik heb nu inderdaad tarwestro.

Met het oog op verdelgingsmiddelen ben ik er niet helemaal gerust op, maar hey... er moet toch wat in he?! ;-)

Mmm, Brandnetels durf ik redelijk zorgeloos te voeren. Ik voer het altijd vers. Maar nooit bij het ijzergehalte stilgestaan inderdaad. Bevatten paardenbloemen niet heel veel fructaan vraag ik me nu af?

Voeren van paarden...... het zal je hobby maar zijn ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:30

Fructaan is geen suiker, was je daar al van op de hoogte? Natuurlijk zit er fructaan in, anders kan de plant niet groeien. Ik vind de voordelen heel ernstig tegen wat fructaan opwegen. Bij paardenbloemen heeft je paard het meeste aan het blad en de wortels, dus ook als de bloemen zijn uitgebloeid (en het fructaan ongetwijfeld lager is) kun je het maandenlang prima voeren.

Alles behalve de verplichte vitaminebrokjes, pasta, olie en wat haver gaat hier los en is vrije keus. Paarden zijn niet achterlijk. Ik merk bij voorbeeld dat dingen als het weer al invloed hebben op of ze een bepaalde plant willen. Wel zon of geen zon maakt bij paardenbloemen onwijs veel uit, volgens mijn ruin. En heel de zomer eten ze braaf wel af en toe een paar snippers rozebottel maar vanaf oktober zo'n beetje grissen ze het uit m'n handen. Het metabolisme van een paard verandert nou eenmaal in de loop van de seizoenen. Dus ik voer vers voer volgens de seizoenen, en nooit door hun vitamineprakje.

Voederstro kun je denken aan haver- of gerstestro. Erwtenstro kan eventueel ook. Koolzaadstro kende ik nog niet, wat zou daar eventueel een voordeel van zijn?