droes op stal wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

salmiakman

droes op stal wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 08:56

Paard van een stalgenoot heeft waarschijnlijk droes.

Wat nu?

Mijn paarden staan appart. Maar ik heb helaas wel aan dit paard gezeten en vervolgens aan mijn merries vorens het bekend was.

MarjanB

Re: droes op stal wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:02

Ten eerste niet in de stress schieten! Kan zijn dat je paarden het al gehad hebben en nu nergens last van krijgen. Gewoon even afwachten tot er meer bekend is en je paarden in de gaten houden.

salmiakman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 09:05

Alledrie mijn paarden hebben het helaas nog niet gehad.
Waarvan eentje van 27. Dus ik vind het ergens best spannend.

In de stress schieten doe ik zeker niet! Maar misschien dat jullie wat tips hebben of dingen waar ik rekening mee moet houden?

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:06

hygiene doe je kleding iedere dag in de was en was je haren.. zorg dat je niet in aanraking komt met dat paard...

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:10

je kunt voor de zekerheid je eigen paarden dagelijks temperaturen zolang de droes op stal is. Temperatuur mag niet boven de 38,4 uit komen dan, maar ik neem aan dat de dierenarts die het betreffende paard behandeld op stal de maatregelen heeft uitgelegd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:37

Weet je het 100% zeker dat ze het nog niet gehad hebben?
De meeste paarden krijgen het op (zeer) jonge leeftijd in de opfok.
Vaak hebben deze ook minder last ervan en is soms moeilijker te zien dat ze droes hebben (bv alleen van sloom en een snotneusje).

salmiakman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:58

Van mijn kleine merrie weet ik het 100 procent zeker.
De andere heeft bij mij geen droes gehad. En bij haar vorige eigenaar die haar 10 jaar gehad heeft ook niet.

Hoe snel gaat een besmetting vandroes?
Tot nu toe zijn er niet meer zieke paarden. En het dier dat ziek was staat met antibiotica en toont eeg rustig!

Zoals we denken waait het over?

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:02

ALS jou paarden droes hebben zie je dat meestal pas na ongeveer 14 dagen. Ik zou ze goed in de gaten houden. En nu even geen enkel ander paard aanraken, behalve jou eigen natuurlijk. Ook zal ik even niet op andere stallen/maneges komen, uit voorzorg. Heb zelf heel het droes verhaal mee gemaakt, en bij mij is het fout afgelopen. Heel veel succes ermee!

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:04

De incubatietijd van droes is 2 tot 6 dagen, wat betekent dat paarden 2 tot 6 dagen na de besmetting ziek zullen worden.
Inderdaad je paard temperaturen en op letten of ze gaan hoesten/snotteren. Was je handen/kleren en douche zelf voordat je weer terug naar stal gaat. Raak verder alleen je eigen paarden aan, laat de paarden elkaar ook niet aanraken enz. Ik neem aan dat er maatregelen zijn genomen toen er bekend werd dat het paard droes had, als je je daar aan houd, dan is verdere besmetting goed te voorkomen!

Hier kun je ook nog wat info vinden over droes:
https://www.knhs.nl/paardrijden/verzorging-van-je-paard/gezondheid-en-ziekte/droes/

salmiakman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:08

Tot nog toe zien we enkel gezonde vrolijke dieren.

Ik raak inderdaad enkel nog mijn eigen schatten aan!

Hopelijk valt het allemaal mee.

De veearts denkt nu dat het paard enkel verkouden was. Maar kon hier geen 100 procent zekerheid van geven.
Het dier had een slechte weerstand. Was erg dun.
Hij ziet er nu onder de antibiotica weer normaal vrolijk uit

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:21

Er is geen swab genomen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:28

hier vorige winter droes gehad.

de hele kudde loopt bij elkaar,dus van veulen tot ouder paard.

mijn oude merrie heeft het gehad,maar heeft er nooit echt last van gehad,behalve een licht vuile neus en 2 weken later het typische abces die openging en over was het.

een 2 jarige is er weken doodziek van geweest,hoge,hoge koorts(dierenarts is voor hem dagen na elkaar moeten komen om het in te spuiten tegen de koorts omdat die echt veel te hoog ging).

daarnaast nog 2 paardjes gehad met enkele dagen behoorlijke koorts,enkele met lichtjes koorts en vuile neus en al de rest heeft het niet gehad.

het wil dus helemaal niets zeggen omdat ze bv oud zijn,dat ze ook een serieuse droes vangen of het een risico is.

integendeel,als ze ouder zijn,en in goeie gezondheid,hebben ze vaak een betere weerstand dan bv een 1-2-jaarse,die er veeeeel zieker van kunnen zijn.

veel kan je niet doen,als ze besmet zijn,is het zowiezo te laat en moet je afwachten wat of hoe het zich gaat uitten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:32

Onze ruin heeft in het verleden enorme droes gehad, stond samen met 4 andere 'jonge' paarden op de weide. Geen van de andere paarden heeft het gehad, ondanks dat sommige het ook niet in hun veulentijd hadden op gepikt.

Handen goed wassen, geen trailer verkeer van en naar stal ( dus geen wedstrijden en lessen) en geen onbekende en mensen die er niets hebben te zoeken op stal.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:07

Wij hebben tijdens een droes uitbraak op stal flink schoongemaakt.
Even niet met je paard het erf af. geen andere paarden aaien, of tussendoor ontsmetten. Wij hadden bij binnenkomst in de wei een een bak dettol staan. Handen en zolen van de schoenen even ontsmetten na afloop. En zoals hierboven vermeld: kleding in de was bij thuiskomst. Geen atributen delen (voerbakken, bitten).

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:32

Droes verloopt in drie stadia. Eerst lijkt het een verkoudheid, dan krijg je de abcessen (soms komen die vanzelf maar het is het beste om trekzalf te smeren op de ontstane bulten: de ontstoken lymfen) en als die openbarsten gaat de Droes weer over. Gebeurd dit niet of barsten ze naar binnen open, dan kom je in de derde fase, verslagen Droes. En dan is de prognose wel slecht.

Als je merkt dat jou paarden ook ziekjes worden is het raadzaam om ze een AB-kuur te geven. Dan kun je de Droes nog de kop indrukken voor het vat krijgt. Voor de rest is het isoleren van het zieke paard en het nemen van hygiëne maatregelen vaak voldoende.

Maak jezelf dus niet te druk, vaak lijkt het erger dan het is, maar zolang je het op de juiste manier behandeld dan is er meestal niets aan de hand en genezen de paarden gewoon weer. Je kan het vergelijken met de waterpokken. Iedereen krijgt het een keertje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:01

Omdat de TS van dit topic een ban heeft wegens schaduwaccount, komt hier een slotje.