artrose voorhoef, wat nu.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leonieMol

artrose voorhoef, wat nu.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:35

Afgelopen zomer werd mijn 12jarige Fries kreupel op zijn li voorbeen. Na een kreupelheids onderzoek en rontge bleek hij verbening van het hoefkraakbeen te hebben en artrose in het kroongewricht. En in het hoefgewricht. Na speciaal beslag, equflexion als supplement ging het maanden goed tot drie weken geleden.
Helaas weer kreupel.
Na twee weken metacam en nu drie weken rust zit er wel verbetering in. Bij opstarten nog kreupel maar uiteindelijk loopt hij beter, morgen nog siliconen tussen hoef en ijzer en kijken wat dan.
Volgende stap zou inspuiten van t gewricht worden. Maar hij laad drama dus n ritje kliniek is niet eenvoudig helaas. Maar wat moet moet.
Wie heeft ervaring met dit soort artrose. Mijn doel is nog 2/3 keer per week recreatief kunnen rijden naar bos/duin.
Wie heeft er tips, advies enz.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:40

Mijn dierenarts spuit op lokatie. Misschien een dierenarts zoeken die dat ook doet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:47

Ik heb goede ervaringen met inspuiten van het kogelgewricht met artrose, dus zeker het proberen waard.
Er zijn inderdaad steeds meer dierenartsen die op locatie spuiten als alles goed schoon is.
Misschien even rond informeren?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:33

Een paard met artose wordt nooit meer beter.
Een paard met artrose moet veel bewegen, liever 24 uur in de wei dan in de stal. Artrose gedraagt zich beter als het warm is. In de winter heeft een paard meer pijn. Als je je paard nog kunt rijden, reken er op dat je lang op moet warmen. Dit is ook de reden dat je paard na verloop van je les of rit beter gaat lopen.
Artrose is grillig. Dat een paard artrose heeft wil niet zeggen dat hij er ook last van heeft maar als hij zijn benen ergens tegen aanstoot kan het zomaar weer actief worden en gaan woekeren. Springen is dus niet meer zo heel erg handig.

De pijn kan bestreden worden met methacam, maar bedenk dan wel dat dit niks oplost en de artrose intussen alleen maar erger kan worden. Als je op de methacam gaat rijden loopt het paard wellicht nieuwe blessures op, omdat hij eigenlijk niet goed kan lopen, maar dat merkt hij niet.

Er zijn behandel methoden zoals bijvoorbeeld inspuitingen. Probleem daarmee is dat het wel de pijn weg neemt en het gewricht smeert, maar dat het niet blijvend is. Je moet steeds opnieuw in laten spuiten en de intervallen zullen langzaam kleiner worden.
Uiteindelijk (en niemand weet hoe lang dat kan duren) red je het niet.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:37

Inspuiten is echt het ritje naar de kliniek waard, ik doe het om de 3 jaar en mijn paard is al 25 jr, met al 16 jr artrose in hoefbeengewricht! Als je laat spuiten, vraag dan wel wat ze precies spuiten, het moet een spuit met hyaluronzuur zijn met een beetje corticosteroïden en niet andersom :n geloof me het is het waard, heeft mijn paard gered, geen stap kreupel meer en gewoon weer in beweging. Kan natuurlijk zijn dat het bij jou paard anders is maar bij mij zijn de resultaten al jaren boven verwachting. Heel veel succes!!

Gladijs

Re: artrose voorhoef, wat nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:43

En denk er eens over na om blootsvoets te gaan, zonder beslag. Zo kan het hoefmechanisme goed pompen tijdens het lopen, meer bloedtoevoer etc... Zou het even overleggen met je hoefsmid, de mijne was zeker voor blote voeten met artrose en de DA ook

leonieMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:39

Ze willen op de kliniek eerst uitverdoven enz om de juiste plaats te bepalen waar hij precies last heeft. Omdat er op drie plekken "haakjes" te zien zijn en de vraag is wat maakt hem nu kreupel.
Hij staat overdag in de paddock en het land op gaan zal ook niet lang meer duren.
Soms is het wel ns balen, staan vlak bij n leuke ruitervereniging, mis het wel lesjes, onderlinge wedstrijdjes. Maar vraag me af of dat nog reeele gedachten is

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:46

Komt vast goed meid :(:) even volhouden. Artrose is wel echt iets waar je mee moet leren leven, het zal de ene dag beter gaan dan de andere en zeker in de winter is de ene dag minder dan de andere. Uit verdoven is inderdaad de juiste gang van zaken, daarmee kom je er goed achter waar het zit en kan je gericht spuiten.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:39

Pfff, ik snap hoe je je voelt! Bij mijn paard is afgelopen week ook atrose gevonden in de kogel... Ze liep al 3 weken kreupel en werd maar niet beter na rust en ontstekingremmers. Zij is gisteren op 2 plaatsen ingespoten. Dit uiteraard na het verdoven van het been en kijken waar het wegkomt.
Mijn dierenarts doet dit gelukkig wel gewoon op stal.
Mijn paard heeft gelukkig wel lichte artrose, dus ik kan straks weer bijna alles weer doen, mits je luistert naar je paard, maar ik moet er rekening mee houden dat ik nooit meer zo fanatiek kan trainen als ik deed.
Succes en sterkte!

leonieMol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 05:41

Gister is er een dempende zool aangebracht. Hoopte op n wonder en dat ik direct verbetering zag, maar helaas :( Nu maar ns een weekje afwachten weer. Volgende week staat de kliniek op t programma. Als we mnr de trailer in krijgen. Ben ook 21wk zwanger dat maakt t ook nog ns lastig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 05:51

Balen meid. Overleg ook met je arts of eengoede osteo of chiropracter je kan ondersteunen.

Doordat je paard een tijd met pijn heeft gelopen, kan het zijn dat ze ergens is gaan vastzetten of overbelasten om te compenseren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 05:55

Als hij echt op de trailer moet en laden is een drama dan sedeer je hem toch !?
Wat moet dat moet ...
Inspuiten schijnt wel echt goede resultaten te geven .
Een artrose produkt met duivelsklauw werkt bij mijn paard ook prima ...
Nu nog