Mijn bijna 1 jarige paardje heeft bij 1 achterhoef losse stukjes aan zijn staal zitten, Is dit erg? Ik krab ze ong. elke dag uit en nou moet ik zeggen dat zijn hoeven best droog zijn op het moment. Hij heeft dit nog niet erg lang en ik mocht er gewoon aanzitten, wat kan dit zijn en wat moet ik eraan doen? En is het erg of gaat het vanzelf weer weg? Wil het graag even zeker weten.
Ik denk dat dit inderdaad gewone losse flapjes zijn die er op een gegeven moment vanzelf afschuren, of anders ook weer door de hoefsmid weggesneden worden. Deze flapjes zijn heel gewoon en niet iets om je druk over te maken. Wel in de gaten houden dat ze niet te groot worden en er veel rommel (mest) onder gaat zitten. Je kunt ze dan zelf wegsnijden (iets van de straal af). Voor bacterieën is het namelijk wel een fijne plek om te vertoeven.
Bij een een jarige hoef je niet zoveel te krabben. Het is gezond als er wat zand blijft zitten tussen de groeves. Dan droogt het weefsel niet zo snel uit. Eén keer in de week is echt genoeg. De straal van je paard moet nog een heel groot stuk groeien. Bij elke groeispurt zul je zulke losse flapjes zien. De achterkant van de straal heet de hoefballen deze zitten heel goed vast. Maar omdat ze niet mee groeien moet die af en toe een stukje los laten en dat zijn die flapjes. Je hoeft er niks aan te doen, de flapjes slijten vanzelf af.
wech
Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-16 19:26
Okee! Het zijn idd ''flapjes'' en bedank voor de tips! Hoef ik me geen zorgen te maken of zo