Kreupel, zwelling lies/bilnaad en warm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Kreupel, zwelling lies/bilnaad en warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 16:30

Hallo,

Ten eerste de DA is al gebeld en komt morgenvroeg langs

Maar aangezien ik mij zorgen maak om wat het kan zijn vraag ik het hier eens. Misschien dat iemand al een idee heeft.

Vandaag haalde ik mijn paard uit de weide. Hij kwam al bokkend/rennend naar me toe. Maar ik zag direct dat hij rechts achter kreupel was. Na enig onderzoek vond ik de boosdoener. Hij heeft een zwelling rechts vanachter richting de bilnaad . De zwelling heeft ongeveer de lengte van ong 5-6 cm. Ik kan de zwelling induwen dus ik vermoed dat dat vocht is.
Ook is het vanuit zijn lies naar/rondom de zwelling behoorlijk warm. Hij heeft ook overduidelijk last als ik eraan zit want dan houdt hij zijn been hoog of hij beweeg het been van zich af.
Het been is voor de rest niet warm of dik. Hij heeft ook geen koorts. Eet goed en is dus vrolijk zat.

Ik hoop dat het gewoon een verrekking is van de spier ofzo door een uitschuiver maar ik ben benieuwd naar ervaring van andere bokkers.

gr hanne

Angela

Re: Kreupel, zwelling lies/bilnaad en warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:56

Zou het ook een trap van een ander paard kunnen zijn?

Ik zou een zwelling iig koelen (het weer laat dat nu ook prima toe). Verder even rustig aan doen tot de DA er is. Als je paard er een gewoonte van maakt om lekker rond te rennen en te bokken zou ik even tijdelijk een kleiner stuk tot z'n beschikking geven zodat ie het wat rustiger aan moet doen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 17:21

Hij staat samen met maar 1 ander paard en hij is de baas. Bovendien zijn ze beste maatjes dus een trap lijkt me sterk. Koelen is idd een goede tip :) voor de rest is het een heel erg rustig paard, liever lui als moe. Was ook erg verbaasd dat hij ineens begon te rennen lol. Mijn vriend zei dat hij misschien door iets gestoken was. Weet niet of deze symptomen daarmee overeen komen? Heb iniedergeval niks gevoeld van wondjes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:09

Er zijn nog niet zo heel veel insecten, maar ze zijn er natuurlijk al wel. Een steek zou dan ook best kunnen, is de zwelling rond? Want dat is meestal wel het geval bij een steek (zover ik ze gezien heb iig). Bij een trap of iets anders kan de ontsteking ook anders van vorm zijn.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 18:30

De zwelling is ovaal vormig. Maar bij mezelf heb ik gemerkt dat als ik een zwelling heb door een insectenbeet, dat de zwelling vrij hard is. Deze zwelling was echt zacht. Daarom twijfel ik over een i sectenbeet

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:32

Hier ook een flinke zwelling bij ruin onder de buik gehad, door insectenbeet (bevestigd door DA). Zwelling was flink groot en deels zacht.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:41

Kan best een spierscheur zijn, hoor. Komt in de broekspieren wel vaker voor. Grootste risico is bij het helen, dat er littekenweefsel in de spier ontstaat (fibrose), waardoor de spier een deel van zn elasticiteit verliest. Dus als het idd een scheur is, in de gaten houden of er harde strengen ontstaan in de loop van de tijd en die losmasseren.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:06

Ik vrees dus inderdaad voor een spierscheur door een uitschuiver in de wei ofzo.

Mijn vorige shetlander heeft dat ook gehad. Alleen bij die pony was het toen niet zo warm en dik. Heeft toen 3-4 maanden geduurd maar die pony liep wel echt op 3 benen.

Ik hoop iniedergeval dat het meevalt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 11:11

De DA is geweest. Hij heeft wss een hematoom, hij heeft pijnstilling gekregen voor een week en moet die plek koelen en hem elke dag temperaturen of hij geen koorts krijgt want zo een hematoom kan een abces worden. Hij moet vndg ook op stal blijven en dan morgen en overmorgen op een klein stukje wei. De zwelling moet krimpen gedurende het weekend. Anders moet de Da terugkomen en een echo maken want dan kan het zijn dat hij ook een spierscheur heeft. Dus duimen maar!