Geblesseerde schouder & stappen aan de hand: hoe lang/vaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geblesseerde schouder & stappen aan de hand: hoe lang/vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:38

Afgelopen week kwam de osteopaat (ook dierenarts) bij [***] en zei meteen dat hij kreupel was linksvoor. Zelf zag ik dat niet, maar kon het wel horen (net iets onregelmatig) en wist ook wel de oorzaak: twee weken geleden is hij op hol geslagen door een zadel dat onder zijn buik schoof en is in beide beugels gestapt en afgelopen maandag was hij in drijfzand gezakt. -O-

De osteo zei dat hij waarschijnlijk aan de voorkant in de split is gegleden en vervolgens teveel trekkracht heeft moeten zetten om zijn been weer uit het drijfzand te trekken. Daardoor zijn de aanhechtingen tussen been/schouder en romp overbelast geraakt, net als de binnenkant van zijn bovenbeen. Haar advies: de komende 6 weken alleen nog in de wei als die glad en droog is (mag niet weer in de split gaan), 6 weken ook niet meer in de bak (te zwaar) en alleen stappen aan de hand op straat omdat het recht naar voren grijpen van het been op het harde wel goed is.

Wat ik me nu afvraag is hoe vaak & hoe lang we moeten stappen? Hij is namelijk wel iets onregelmatig en hoewel ik best wil geloven dat stappen op het harde gezond voor hem is, heeft het ook weer iets tegenstrijdigs om met een kreupel paard te gaan wandelen.
Deze vragen heb ik trouwens ook aan de osteo gemaild en stel ik vandaag ook aan de dierenarts, maar ik ben daarnaast ook heel benieuwd naar de ervaringen van anderen. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:26

Rechtuit stappen op vlakke grond kan nooit kwaad, tenzij ze echt heel zwaar kreupel zijn.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het spreiden in meerdere keren per dag, dat werkt vaak beter dan 1x per dag lang.

Anoniem

Re: Geblesseerde schouder & stappen aan de hand: hoe lang/vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:29

Bedankt voor de tip! Op zich beweegt hij de rest van de dag wel omdat hij 24/7 op een verharde paddock of in de wei staat, maar het is gewoon zo'n 'onnatuurlijk' ;) idee om met een onregelmatig paard te gaan wandelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:30

Juist door bewegen bevorder je de doorbloeding wat weer ten goede komt aan het herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:27

Ik zou nog eens de dierenarts laten komen. Ik vind namelijk niet dat een osteopaat dit soort dingen mag zeggen, maar alleen een dierenarts. Wel kan de osteo je doorverwijzen naar de da.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:45

Vind ik ook wel laten controleren door een veearts!

Mijn pony heeft een soortgelijke val gemaakt waardoor hij boeg kreupel was.
Heeft een aantal weken op de wei gelopen en toen inderdaad ook rechtuit stappen op het harde.
Mocht beginnen met 10 minuten en per week met 10 minuten er bij uitbouwen tot een half uur.
Daarna veearts weer laten komen en mocht ik er weer op.
Maar rechtuit en weer beginnen met 10 minuten.
Heeft in totaal een half jaar geduurd.
De spieren heb ik ondertussen gemasseerd met srl gelei, of ook wel spiroflor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:55

ellepel schreef:
Vind ik ook wel laten controleren door een veearts!

Mijn pony heeft een soortgelijke val gemaakt waardoor hij boeg kreupel was.
Heeft een aantal weken op de wei gelopen en toen inderdaad ook rechtuit stappen op het harde.
Mocht beginnen met 10 minuten en per week met 10 minuten er bij uitbouwen tot een half uur.
Daarna veearts weer laten komen en mocht ik er weer op.
Maar rechtuit en weer beginnen met 10 minuten.
Heeft in totaal een half jaar geduurd.
De spieren heb ik ondertussen gemasseerd met srl gelei, of ook wel spiroflor.

Hier hetzelfde, paard heeft een schuiver in de wei gemaakt waarbij het voorbeen doorgleed, schouderblessure. Uiteindelijk is hij een dikke 6 maand in de lappenmand geweest voor hij weer zuiver liep. Veearts heeft in het begin ondersteunende medicatie gegeven (onstekingsremmend geloof ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:57

Wat een akelig blessureleed allemaal... :x

@ Joolien: zoals in de openingspost al stond is de osteopaat ook dierenarts, en kwam mijn eigen dierenarts vandaag ook op visite. ;)

Ik heb mijn da vanmiddag gevraagd wat haar advies was waarna ze hem nog eens in beweging heeft gekeken, de wervelkolom heeft gecheckt (is zelf ook chiropractor) en de mobiliteit van het voorbeen met veel hangen en strekken gecontroleerd heeft en de conclusie was dat [***] blijkbaar voor de optie wonderbaarlijke genezing heeft gekozen want de ruggengraat staat weer min of meer recht (stond eerst naar rechts gebogen) en hij is niet meer kreupel of pijnlijk bij manipulatie van het linkervoorbeen, maar voor nog wel stijf/heel licht onregelmatig en achteren beweegt hij wat slap/slungelig.
Haar advies was ook om hem de komende 4 weken niet in een glibberige wei te zetten en veel op straat te wandelen, maar ook tien minuten voor het buiten wandelen juist even door de zware bak stappen als een soort bodybuilding om de spieren te trainen. Dat kunnen we dan mooi combineren met grondwerk of werken aan de lange teugel dus ik ben voorzichtig blij. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:25

als zijn schouderspier echt beschadigd is zou ik zelf alleen even harde weg stappen en geen zware bak, dat lijkt mij te belastend, of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:40

Dat vroeg ik ook, maar aangezien ze geen aanwijzingen voor beschadigde spieren meer kon vinden (pijn, warmte, zwelling, kreupelheid, verminderde beweeglijkheid enz die hij vorige week donderdag deels nog wel had) vond ze het ook niet nodig om hem 6 weken alleen op het harde te laten lopen.

Omdat hij voor wel wat stijf is en achteren slap, leek het haar nu het beste om naast het wandelen over het harde toch ook de spieren te gaan trainen zodat hij sterker wordt. Haar idee is dat hij door 10 minuten stappen in muller zand wat meer moet stuwen/afzetten waardoor hij zijn schouders en rug losrekt en de achterhand versterkt, en vervolgens die spieren weer een cooling down te geven door na de 10 minuten in de bak te wandelen over straat.
Voor op straat wandelen gaf ze ook geen limiet, zolang hij niet onregelmatiger wordt. Na 4 weken mogen er 5 minuutjes bakwerk bij en mogen we ook eens denken aan draven, want daarvoor was hij nu nog wel echt te stijf. Maar goed, ik wacht ook nog even het wandeladvies van de osteo af. Ik had me namelijk al neergelegd bij 6 weken revalidatie dus dat het nu er allemaal wat voorspoediger aan toe gaat betekent niet dat we meteen weer verder gaan waar we gebleven zijn. Zoals het er nu uitziet hebben we gewoon tot 2x toe echt verschrikkelijk veel geluk gehad met al zijn ongelukken, dus ik wil zeker niet iets gaan forceren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:53

En ik adviseer je om het zekere voor het onzekere te nemen en niet in die bak te gaan stappen.
Kans zit er in dat er wel wat met de spieren is wat zij niet kan zien en dan ben je nog langer bezig met revalideren.
Je kunt niet van buitenaf zien of er een lichte spierscheur zit, die bij een zware bak erger kan worden.

Neem gewoon de tijd, eerst rust,dan op net harde en pas na een maand of twee pak je dan nog es die mulle bak mee.
Mulle bak vind ik sowieso slecht voor de benen,maar goed.
Beter langer de tijd nemen dan dat je straks met een paard zit wat er later alsnog ergere problemen mee krijgt.

Een paard heeft soms een hoge pijngrens,
klein voorbeeld:
De mijne stond jaren geleden met een dikke bult op zijn been, geen pas kreupel,gaf geen pijn aan. Niks
dierenarts dacht ontstoken wondje.
Bult bleef, andere veearts zei van goh,laat es foto's maken, gescheurd griffelbeen!

Daarom.. rustig aan..boegkreupelheden zijn vervelende blessures :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:04

Goede tips, dank je! [***] herstelt sowieso heel snel van alles, maar hij heeft ook een hoge pijngrens. Toen de osteo vorige week zijn voorbeen onderzocht was zijn enige echte pijnreactie naast het been wegtrekken dat hij af en toe met zijn neus tegen haar een duwde.

Ik denk dat ik tussen beide adviezen in zal gaan zitten, met de eerste twee weken vooral buiten wandelen en dat vervolgens af en toe combineren met 10 minuten in de bak lopen vooraf. Wel is het zo dat de bak onderdeel is van de paddock, dus de dierenarts weet ook dat hij daar in zijn vrije tijd in rondstruint.
Ik zie zes weken wandelen buiten trouwens ook helemaal niet als verloren tijd. Juist niet, want zo kunnen we zijn pezen afharden voor als we (mocht alles goed gaan en hij niet morgen wordt aangereden door een rollater, zijn geluk kennende :x ) in de zomer weer voorzichtig gaan beginnen met inrijden. Maar goed, eerst aan de wandel. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:08

Alles werkt positief voor het op doen van ervaring, versterken van de band, sterken van pezen en banden inderdaad, niks is in die zin verloren tijd, al zou je het liever anders zien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:08

Ja verstandig hoor,

Succes en laat je nog weten hoe het blijft gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:16

Nouvel schreef:
Alles werkt positief voor het op doen van ervaring, versterken van de band, sterken van pezen en banden inderdaad, niks is in die zin verloren tijd, al zou je het liever anders zien...

Absoluut! Zo kregen we gisteren zomaar vlaggen-training toen we langs de intratuin wandelden. ;)
Dat was ook wel een signaal dat hij zeker nog niet 100% is, want zodra hij gespannen raakt en met hoge hals/strakke rug gaat lopen wordt hij onregelmatiger. Gelukkig hebben we als ontspanningsoefening graaspauzes. 8-)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:18

Als ik het goed begrijp, dan is Rio vorige week behandeld door de Da/osteo. En nu heeft je eigen Da/Chiro hem bekeken en gecontroleerd. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom de Da/Chiro de mobiliteit van het voorbeen heeft getest (en weer gemanipuleerd?). Ik heb geleerd dat er na manipulatie of een andere behandelingsvorm niet zo snel weer msnipulatie mag worden toegepast. Dit omdat de aanhechtingen en banden nog niet voldoende herstelt zijn. Paard moet weer in zijn 'nieuwe' lichaam groeien.

Daarnaast lees ik het alsof er door twee behandelaars twee verschillende diagnosen zijn gesteld met twee verschillende behandeldtrajecten. Ja, wie moet je dan volgen? Ik zou het zo veilig mogelijk houden. Liever die 6 wkn stappen over het harde als dat je 'm nu teveel belast in de bak. Het is niet niks wat je paard is overkomen.
Maar ik begrijp je omschrijving van de baktraining ook niet herhaal (het verhaal rondom het 'stuwen').

Spoiler:
(Overigens, zijn dit alleen maar gedachtengangen van mij en ben ik niet medisch onderlegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:42

@ sakvis: Mijn eigen dierenarts kwam vandaag voor de enting en heeft hem toen op mijn verzoek ook nog een keer gecontroleerd. Ik weet niet precies waar je dit gelezen heb, maar ze heeft hem niet gemanipuleerd of chiropraktisch behandeld, maar alleen als dierenarts gekeken waar de klachten die vandaag zichtbaar waren (voor bewoog hij voorzichtiger/iets stijver) vandaan kwamen. Ze heeft dus de mobiliteit van de voorbenen getest door ze naar voren en naar achteren te trekken, het onderbeen te roteren en zo te kijken of ze een verschil kon zien tussen links en rechts. Daar vond ze geen verschil in en ook geen blokkades. Omdat hij achteren juist wat slungeliger bewoon heeft ze de wervelkolom en bekken gecontroleerd op pijn of rare dingen, maar ook die waren goed.
Dat alles lijkt me niet meer dan een normaal onderzoek voor een dierenarts.

Er zijn inderdaad twee diagnoses gesteld door twee dierenartsen, maar ook op twee verschillende momenten. Vorige week werd hij behandeld voor symptomen A en vandaag gecontroleerd voor symptomen B.
Je kunt dan redeneren dat er 2 interpretaties zijn van hetzelfde probleem, of dat het probleem inmiddels al iets veranderd is dus dat het logisch is dat 2 verschillende mensen twee verschillende paarden zien. ;) Ik denk dat ik zelf halverwege tussen beide in ga zitten. [***] loopt zelf ook door de bak omdat die onderdeel is van de paddock dus ik ga nu zeker niet zelf ook nog eens elke dag 10 minuten geforceerd met hem 'bakwandelen'. Dat lijkt me voor nu echt veel te veel, we mogen al blij zijn dat alles zo voorspoedig verloopt! Bovendien is de wei hoewel nu droog ook geen biljartlaken, dus lopen op oneffen/zwaardere grond doet hij zelf voor nu ook al genoeg.
Maar als ik over een paar weken buiten al langere tijd geen onregelmatigheid meer hoor, dan is voor het wandelen buiten steeds even door de bak wandelen misschien wel een idee om zijn spieren ook op een andere manier te trainen. Maar goed, precies een week geleden stond hij nog tot over zijn knieen in het drijfzand, dus ik heb me al volledig neergelegd bij minstens 6 weken wandelen (waar dan ook) en dat gaan we ook gewoon doen. :j

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 06:45

Dan had ik het toch verkeerd geïnterpreteerd. Ik vond het al zo vreemd dat de tweede Da ook had gemanipuleerd. Maar inderdaad, gewoon grondig onderzoek zoals de tweede Da het gedaan heeft, kan nooit geen kwaad.
Lijkt me een verstandig plan, om het bakwerk voorlopig aan Rio over te laten en een beetje tussen beide trajecten in te gaan zitten. Hopen dat hij weer snel opknapt.
Dan kruip ik nu weer onder de meeleessteen