voordroog vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

voordroog vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 07:12

Normaal voer ik altijd hooi, maar nu heb ik voordroog gekocht. Ik had namelijk net te weinig hooi gekocht tot aan het weideseizoen en ik kon geen goed hooi meer krijgen. Wat me nu opvalt. Ik geef de paarden aan het einde van de middag altijd een plakje stro zodat ze wat te doen hebben. Tijdens de hooiperiode aten ze daar wat van maar ze aten nooit alles op. Nu ze voordroog krijgen eten ze al het stro op. Iemand enig idee hoe dat kan? Ik geef ze meer voordoog dan dat ze hooi kregen (de hooinetten zijn zwaarder). Herkent iemand dit of iemand enig idee?

barbar

Re: voordroog vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:16

Dat de netten zwaarder zijn is logisch, in voordroog zit meer vocht, mis geef toch nog iets te weinig? Want het droge stof percentage is lager.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:28

Je zou de netten eens met een unster (bagageweeghanger gebruik ik zelf) moeten wegen, dan weet je werkelijk wat je voert. Maar je moet ze inderdaad meer voeren.

Een paard van 600kg moet minimaal 6kg ds (droge stof) ruwvoer en het advies is minimaal 9kg ds ruwvoer (meer mag, mits het paard niet te dik wordt en geen medische contra-indicatie heeft, altijd).
6kg ds ruwvoer is 7.2kg hooi of 9kg voordroog. 9kg ds ruwvoer is 10.8kg hooi of 13.5kg voordroog.

Het scheelt dus behoorlijk. Daarnaast wil voordroog nog wel eens van jonger gras zijn, waardoor de hoeveelheid ruwe vezel lager is dan van het meeste hooi. Stro bevat juist veel van deze vezels. Het kan dus ook zijn dat je paarden daar meer behoefte aan hebben.

En waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Als de paarden geen krachtvoer blijven en nu goed op gewicht zijn, zou ik ze een plakje stro extra geven. Anders zou ik eventueel minder krachtvoer geven en eerst wat meer voordroog.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:17

Ze vallen niet af dus ik vermoed dat het met de vezels te maken heeft. Ik had al zo’n vermoeden maar wist niet of zeker of kuil minder vezels bevat. Zal ze voor de zekerheid ook wat meer geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:24

Wij komen nu van kuil af ( wat zgn voordroog was ). We hebben hooi gekocht en ze staan op stro. De eerste dagen aten ze hun hooi normaal goed, maar aten ook flink van het stro.

Nu hebben we dat eerder een keer mee gemaakt na een verhuizing van stal en hebben hier ook staan overleggen.
Paarden schijnen toch wat stro erbij te kiezen als ze op kuil staan. Paarden weten vaak dondersgoed wat wel of niet oke is en willen soms zelf iets oplossen.
Onze merrie bijv at op de vorige stal het zure kuil echt slecht en had er veel last van. Die zocht ook continu naar iets anders.

Inmiddels een week verder eten ze minder van het stro. We hebben mooi hooi en ze krijgen bijna onbeperkt, dus zijn voldaan. En het hooi doet zijn goede werk gelukkig!

Kun je niet iets anders bijvoeren wat structuur bevat? Dat deden wij ook ter compensatie.