Ik heb sinds kort gemerkt dat mijn jaarling (hij is nu 1 jaar en 1 maand oud, nog piepjong dus) kraakt. Het is hetzelfde gekraak als wat je hoort bij paarden die artrose hebben (dus bij elke stap die er gezet wordt een *krak*).
Ik heb de indruk dat het van 1 poot komt, vanachter, maar ben niet zeker. Voor alle duidelijkheid ook: het is stappen op de weide. Er wordt uiteraard nog niet gereden of ander vorm van werk gedaan met de jaarling (buiten eens meelopen aan het halster, een kleine wandeling doen, eens schriktraining, maar geen "echt" werk)
Iemand dit ooit meegemaakt?
Heb dit nog nooit meegemaakt, heb ook werkelijk geen idee of ik me hier grote zorgen in moet maken of niet.... Ik ken enkel dit geluid als een teken van artrose of gewrichtsontsteking, maar dat komt naar mijn ervaring enkel bij oudere paarden voor (alleszins ouder dan 5 jaar) en hij is er met moeite 1 geworden een maandje geleden..
Overigens voelen zijn gewrichten ok nergens warm of gezwollen aan. Hij mankt ook niet voor zover we het konden zien.
Hij staat 24/7 op de weide met andere paardjes en het stuk is groot genoeg om lekker te crossen etc. Dus een "te kort" aan beweging lijkt het me ook niet..
mijn vorige paard deed dit ook, en kwam door de da door "teveel" gewrichtsvloeistof. Je zou het eens na kunnen vragen.
amen
Geplaatst: 10-04-16 17:19
Ik heb dit wel eens meegemaakt, zon knakkend geluid als bv je eigen vingergewrichten wel eens maken, luchtbelletjes in de gewrichtsvloeisotf die knappen als t paard t gewricht gebruikt.
Komt van minder beweging, dat gewricht niet meer gewend is om veel te bewegen, en jou dier is in de groei, incl de gewrichten dus ik kan me voorstellen dat t daar van komt.
Iig kwam het bij mij paard in spronggewricht wel voor, en na elke dag weer meer dan 2/3 uren beweging, was t na 2 weken weer weg.
Zodra paard weer meedere uren per dag in beweging is, dan passen de gewrichten zich aan en maakt t meer gewrichtsvloeistof aan, of maakt de vloeistof dikker, en hoor je dat geluid niet Meer, dan zijn de luchtbellen Weg.
Dit is mijn ervaring er mee.
maximuss
Geplaatst: 10-04-16 17:22
Is waarschijnlijk het verschuiven van de knieschijf. Mijn merrie heeft het ook gehad. Is niet erg en gaat wrs wel weggaan met het groeien. Da kan dit op het zicht vaststellen dus als je zeker wil zijn gewoon eens bellen.
FjordHorse
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-16 17:22
Hmm ok. Maar hij staat nu al 24/7 op een grote weide met 2 andere pony's (andere pony's zijn ook best jong en speels) en ze zijn vaak aan het spelen en rondcrossen dus het lijkt me toch echt niet van te weinig beweging.. Nu, het kan hé ik weet het zelf niet.
Als het je gerust zou stellen zou ik zeker eens bellen en de situatie uitleggen (gewoon in de week tijdens de kantooruren ). Kan geen kwaad. Mijn DA is er indertijd voor langs geweest maar mijn paard stond zwaar aan het werk en ik wou geen risico nemen, had de diagnose na 5 min (was Easy money voor mijn DA) .
newt
Geplaatst: 10-04-16 17:41
Klinkt inderdaad vervelend maar is "normaal" Mijn jaarling heeft dit nu ook. Is nu ook weer flink in de groei. Pas 1 jaar en meet helaas al 1.60. Zijn moeder heeft dit ook een tijdje gehad als drie jarige tijdens de groei.
Mijn paard kraakt ook... en hij is bijna 8 jaar, staat 24/7 buiten. Hij heeft er verder helemaal geen last van (loopt niet kreupel of iets dergelijks). Ik vond het ook vreemd, maar ook ik heb me laten vertellen dat het niks ernstigs is!