Pony met een grasbuik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony met een grasbuik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:10

Hoi.

Mijn pony is 13 jaar en hij heeft een grasbuik. Hij word 3 - 4 keer per bereden of gelongeerd. Hij is niet te dik want de ribben zie je niet maar kan je wel voelen.

Hij krijg 2 handjes muesli per dag en veel hooi en staat nu op een kale wei, met hooi.

Qua rijden zijn we veel bezig met balkjes en de achterhand eronder te rijden. (En dus de buikspieren aan te spannen).

Hoe kan ik de grasbuik van mijn pony weg krijgen?

Groetjes

geerke

Re: Pony met een grasbuik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:16

heb je een foto van hem?Hij heeft geen wormen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:57

geerke schreef:
heb je een foto van hem?Hij heeft geen wormen?

Foto moet ik even zoeken. Heeft in oktober nog een wormenkuur gehad. Hij krijgt deze maand weer een wormenkuur. Ik kan geen wormpjes in zijn poep vinden.

Edit: recente foto heb ik niet. Maar wel een van afgelopen oktober.

Afbeelding

----------
Ik heb echt het idee dat je ziet: ribben en dan flubberbuik :+

Ik zal maandag een foto maken want morgen ben ik een dagje weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:52

7 maanden geleden voor het laatst ontwormd ...begin maar eens met ontwormen dan

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:55

Ik zat ook te denken aan wormen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 07:57

Ik denk dat je misschien het beste een mestonderzoek kan doen. Wormen zouden heel goed kunnen!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:01

Ik zie het nergens staan maar waarmee heb je haar ontwormt. Pak eens een goede wormenspuit die breed van alles mee pakt. Kijk 2 a 3 dagen daarna eens de mestballen na. Doe na 4 weken nog een keer ontwormen. Mochten er eitjes zitten dan zijn die in tussentijd ook uitgekomen en pak je die ook mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:04

Als het echt een grasbuik is (en dus geen wormen) zou ik zeggen: lekker laten zo. Die 'grasbuik' betekent dan dat de darmen van je pony goed gevuld zijn, en dat wil je juist.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 08:33

Waarmee weet ik niet meer maar komende volgende week komt de da voor het enten en dan krijgt hij meteen een kuur

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 08:34

Ik zie nooit wormpjes in zijn mest. Gister heeft hij gemest waar ik bij was en ik zag geen wormpjes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:39

Je kan even met een zakje poep naar de dierenarts. Soms zie je wormen bijna tot niet, terwijl ze er wel zijn.

Want je weet niet welke het zijn.

Sorry voor deze smakelijke mededeling op de zondagochtend

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 09:22

Ik kan volgende week wel kijken of ik een zakje mee kan geven _O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:26

Het gaat er niet om of je wormen in de mest ziet, maar of er wormeieren in de mest vind, in het onderzoek kijken ze met een microscoop..
Mestonderzoek doen dan kun je gericht ontwormen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:36

Die van mij heeft ook een grasbuik na een dag op het land. Hij is ook nog eens rondgeribt, dus dan lijkt hij helemaal ontploft.
'S ochtends is het weer weggetrokken.

Volgens mij is er niet zoveel aan te doen, ik zou me er niet direct zorgen om maken als hij 's ochtends weer goed is (tenminste, als je paard op stal staat).

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 12:00

Ik ben nog even snel naar stal kunnen fietsen.
Fijne dag.
Afbeelding
Afbeelding

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:03

Ik vind die foto's er niet raar uitzien. Gewoon een paard met ruwvoer in de buik, zoals een paard er uit hoort te zien. Even een wormspuit er in voor de zekerheid en lekker genieten van een paard dat er uitziet als een paard in plaats van een gemanipuleerde foto of een ondervoed wrak 'want dat is mooier voor de wedstrijd'.

Hier loopt ook zo'n ruin die echt niet te dik is maar er wel uitziet alsof er morgen een tweeling uit komt vallen. :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 12:04

Oke. Goed dat er niks raars aan is te zien. Maar ik vond hem er zo dik uitzien omdat veel paarden een mooie strakker buik hebben en niet zn flubber buikje

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:24

Maar een buik gevuld met ruwvoer is niet gelijk aan een buik gevuld met vet.
Als er geen vet'bulten' zitten in de hals en schouder en je ribben kan voelen door er licht over heen te voelen, zou ik me geen zorgen maken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 13:41

Ribben kan ik idd voelen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:59

Mijn shet heeft precies zo'n buik, ook ik kan zijn ribben voelen. Dus ik zou me geen zorgen maken, want die van mij staan op een hooidieet. Wel even een wormspuit erin inderdaad. :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:18

Heeft in der daad een aardige buik. Wanneer het geen wormen, andere infectie of zand is, heeft het waarschijnlijk met het voer te maken! Ik vind deze buik niet normaal! Een tekort aan droge stof en structuur kan zo'n buik veroorzaken. Er blijft dan teveel voer in het verteringsstelsel hangen omdat de darmen niet voldoende actief zijn.

Stel jouw paardje weegt 400 kg, dan heeft hij per dag minimaal 6 kg drogestof op een dag nodig! Gras bevat gemiddeld 20% drogestof, voordroog 75% en hooi 85%. Dat betekend voor een paard van 400 kg dus 30 kg gras, 8 kg voordroog of 7 kg hooi op een dag.

Dat is de minimale behoefte aan drogestof.

Daarnaast is het belangrijk voldoende structuur te voeren, ruwvoer met veel prik. Hooi bevat meestal de meeste structuur, het prikkelt de darmen het meest en daarmee activeert het de darmen hun werk goed te doen.

Dit probleem zie je vaak bij shetlanders die in een klein kaal weitje staan, een dikke buik maar geen vet aanzet. Mensen gaan paarden met dikke buiken steeds minder voeren wat juist een averechts effect heeft. Een dikke buik is heel anders dan een vet paard. Een dik paard heeft vet aanzet langs manenkam, op de ribben en bij de staartaanzet.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:56

Uit ervaring, geef ik Levita volledig gelijk :)

Mijn paard was mager (ribben duidelijk zichtbaar) maar enorme buik. Hij staat overdag op kale weide en 's nachts op stal met onbeperkt hooi of voordroog. Sinds 2 weken geef ik bietenpulp (dus ook ruwvoer). In totaal 1kg bp + 400gr luzernemix. Dus echt wel een redeljke hoeveelheid ruwvoer extra. Na 3 dagen was zijn buik veel minder dik en nu 2 weken later is hij verdikt (rug/ribben/billen) en zijn buik nog steeds minder opgeblazen.

Nu versta ik dat de jouwe niet extreem mager is, maar wil je even mijn ervaring meedelen om wat Levita uitlegt :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 18:29

Pontje krijgt 1/4 muesli 2 keer per dag. Veel hooi in de wei en 's avonds in de stal hooi in een slowfeeder.