Ik ben altijd van het 'makkelijke' geweest, in die zin dat ik mijn paarden altijd onbeperkt heb gegeven wat betreft ruwvoer. Nu is er even een verandering in gekomen, aangezien bij mijn grote een stofallergie is vastgesteld (RAO). Ik heb haar dan ook direct overgezet naar volledig voordroog - onbeperkt.
Anyway, het gaat nu vooral om mijn kleine pony. Paard en pony delen samen een paddock. De grote onbeperkt voordroog en de kleine onbeperkt graszaadhooi (en die steelt af en toe wat bij de grote weg). In principe is het hokje waar het hooi van pony hangt onbereikbaar voor de grote, ik heb het afgezet met een draad zodat pony in rust kan eten. Maar betekend wel dat er nog hooi aanwezig is in de omgeving van de grote. Omdat 2 maanden medicatie en verandering van voerbeleid weinig zode aan de dijk heeft gezet, ben ik toch wat na gaan denken en vraag ik mij af of het hooi in de buurt van de grote (ondanks dat het buiten in de paddock is) misschien ook al too much is.
Al met al: ik wil pony ook op voordroog hebben, maar dit is dus een shet. Of te wel snel dik.
Nu vroeg ik mij af, hoeveel zou zo'n pony moeten hebben? Het verhaal onbeperkt laat ik hierbij namelijk dan wel los, aangezien onbeperkt voordroog gewoon too much is....
Pony weegt onder de 200 kilo. Zou dat betekenen dat ze hooguit 2 kilo voordroog op een dag zou mogen krijgen? Is dat voldoende zonder dat ze uren zonder staat? Of zou ze meer mogen hebben?
Ik heb de mogelijkheid 2x per dag te (laten) voeren. Vaker helaas niet.
Zijn er meer mensen met een shetlander op voordroog? Of zouden jullie dat sterk afraden?