Straal helemaal weggerot door rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kunga

Straal helemaal weggerot door rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 17:21

Hallo bokkers!

Ik kwam erachter dat een shetlander bij ons op stal ( niet mijn eigen. ) rotstraal heeft.
Was ook wel te verwachten aangezien er niet veel mee gedaan word en dat hij dag en nacht op een natte plek staat. Maar de rotstraal is dus heel erg verwaarloost want volgens mij wist de eigenares het hiervoor niet. Een vriendin van mij ging dus kijken en zag dat bij 1 hoef de straal gewoon eraf viel als het ware.. Er is dus gewoon geen straal meer over.. Bij de andere hoeven is er nog wel wat straal, maar zeer weinig.
Kan dat gebeuren als rotstraal verwaarloost word of is het dan toch iets anders?
( wij hebben trouwens meteen onze hoef hardener gepakt en daarvan wat opgespoten aangezien de hoeven erg week waren en makkelijk te "buigen" )

sammie18

Re: Straal helemaal weggerot door rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:32

Verwaarloosde rotstraal kan een hele hoef wegvreten en aantasten. Dus de straal kan helemaal beschadigd zijn of weg zijn.
Schoon houden, hoefsmid erbij, droog houden en goed behandelen. Ik zou persoonlijk adviseren om te behandelen met dry feet van cavalor. Dat is heel heftig spul, maar werkt heel goed en vrij snel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:15

Rotstraal is idd in de meeste gevallen vrij goed te behandelen, als dat niet of laattijdig gebeurt dan kan dit soms blijvende schade aanrichten.
Eigenlijk is dit dus een vorm van verwaarlozing te noemen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:23

Zonder 'live'beeld is het natuurlijk lastig te zeggen, maar het kan ook nog ontaard zijn in straalkanker. Dat klinkt heftig, maar er zijn gevallen waar een goede smid in combi met een dierenarts de boel kunnen redden. Met wat 'geluk' had de pony zulke verwaarloosde stralen dat overtollig weefsel los is komen hangen. Dat ziet er dan erger uit dan het is. Raadpleeg een goede smid!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:48

Pony is niet van jullie, afblijven en niet lukraak gaan behandelen, daar kun je verschrikkelijk gedonder mee krijgen. Het is misschien zielig voor de pony, misschien kun je om hem te helpen de eigenaren benaderen en ze laten ween dat jullie denken dat er een probleem met het beest is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:12

Ik zou inderdaad even tegen de eigenaresse zeggen dat ze even een smid moet laten komen.
Een loslatende straal hoeft niet direct rotstraal te zijn, maar kan ook gewoon een oude straal zijn die zich vernieuwd. Rotstraal herken je vooral aan de stank.

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 19:58

We hebben het daarvoor overlegd met de eigenaresse uiteraard! Ze koopt binnenkort zelf ook spul en laat de hoefsmid komen, bedsnkt voor de reacties iedereen!