Na stal rust ineens modder eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Na stal rust ineens modder eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:29

Hallo allemaal,
Mijn paardje mag sinds vandaag weer op de weide na een stal rust van 8 dagen door een ongeluk.

Nu valt het me op dat ze telkens, op een wat nattere plek in de wei, modder aan het eten is. En dan echt happen nemen en vervolgens een tijdje met haar tong staan rond likken en dan weer een hap modder etc etc.

Iemand enige idee waarom ze dit doet? Ze heeft dat eerder namelijk nooit gedaan!

Magica

Re: Na stal rust ineens modder eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:16

Het komt meestal door een tekort aan vitamines of mineralen. Het is overigens wel gevaarlijk als je paard dit de hele tijd blijft doen i.v.m de (grote) hoeveelheid zand die ze zo opneemt.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:51

Magica schreef:
Het komt meestal door een tekort aan vitamines of mineralen. Het is overigens wel gevaarlijk als je paard dit de hele tijd blijft doen i.v.m de (grote) hoeveelheid zand die ze zo opneemt.

Dat dacht ik ook al maar ze heeft een liksteen en extra multivitaminen alles al!
Ja daarom maakte ik me dus ook wat zorgen, niet dat we dadelijk weer met zandkoliek oid zitten.

Ze doet het ook alleen bij de modder en niet bij het droge zand!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:57

Als het al een mineralen tekort is, dan kan je er eigenlijk alleen maar achter komen door een bloedonderzoek.
Een van mijn paarden begon opeens mest te eten -O- ondanks liksteen, voldoende hooi, water etc. maar sinds ze nu Weide-Bigs krijgen van Masterhorse is dat ook afgelopen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:57

Drinkt ze wel genoeg op de weide, misschien smaakt het water anders dan op stal?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:56

Magica schreef:
Als het al een mineralen tekort is, dan kan je er eigenlijk alleen maar achter komen door een bloedonderzoek.
Een van mijn paarden begon opeens mest te eten -O- ondanks liksteen, voldoende hooi, water etc. maar sinds ze nu Weide-Bigs krijgen van Masterhorse is dat ook afgelopen.

Denk dat ik dan maar een bloedonderzoek laat doen als we weer naar de kliniek moeten voor de operatie. Dan weet ik het in ieder geval zeker of ze geen tekort of iets heeft.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:57

JorineV schreef:
Drinkt ze wel genoeg op de weide, misschien smaakt het water anders dan op stal?

Ze drinkt op stal en op de weide veel water! Vooral nu door de medicatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:55

Ja wilde ik net vrage,heeft je paard medicatie gehad?
Modder eten kan een paard ook doen doordat er bestanddelen in zitten die de maag tot rust brengen.
Dus in jouw geval kan je paard wel at last hebben van de maag door medicijnen,
dan is een kuurtje probiotica of anders wel een idee om dat te gaan geven :j

Overleg anders even met je veearts wat het beste nu is voor de maag