Verdwalende in het grote entingsdoolhof, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verdwalende in het grote entingsdoolhof, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:34

Ik heb een pony met cushing die eigenlijk direct na de laatste enting hoefbevangen stond, maar bizar genoeg stond mijn paard na diezelfde enting met een ernstige oogontsteking waarvan in eerste instantie door DA maanblindheid werd geconstateerd.

Betreffende DA heeft na de constatering van maanblindheid eigenlijk direct zijn handen er van af getrokken, ik ben hier ruim een half jaar mee zoet geweest en ben door de stress/schok/zorgen compleet vergeten, om de enting in de paspoorten te laten vermelden.

Dus ik weet uiteindelijk alleen maar dat het de influenza / tetanus enting was, maar verder niet welk merk/vulstof etc.
Dit is 3 jaar geleden gebeurd.

Het word dus wel weer tijd voor een tetanusprik voor beide.
Ik ben er zelf helemaal over uit dat er geen influenza meer ingaat bij beide, om voorgenoemde redenen. Ook komen mijn paarden nooit op wedstrijd of whatever, ik ben hier op het neurotische af erg mee bezig, plus dat ik cushing/hoefbevangen/maanblindheid ernstigere ziektes vind dan influenza.
Ik zou het dan ook op prijs stellen als er hierover geen discussie gaat ontstaan.

Maar ik heb ook veel verhalen gelezen over de vulstoffen die dus heftige reacties kunnen oproepen.
Ik zou heel graag wat ervaringen hier horen, over verschillende vulstoffen en de eventuele reacties van paarden hierop, zodat ik wat beter beslagen te ijs kom, bij huidige DA.

En ik google mij scheel, maar ik vind eigenlijk alleen maar de standaard entingen van influenza/tetanus en al helemaal niets over zulke heftige bijwerkingen bij de da praktijken/klinieken.

Ook dacht ik jaren geleden wel eens iets gelezen te hebben over iets tegen tetanus wat gegeven kon worden zonder een injectie, wat oraal werd toegediend? Maar ik kan daar niets meer over vinden?
Bestaat zo iets eigenlijk? Of is dat wishfull thinking van mij geweest?

Wie oh wie is hier door ervaring een deskundige in geworden en kan mij hierbij helpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Verdwalende in het grote entingsdoolhof, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:36

Influenza bij paarden is niet hetzelfde als influenza bij mensen.

Ik zou dus zeker wel enten tegen influenza.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:51

Onze shet heeft ook cushing en is chronisch bevangen. Hij wordt gewoon jaarlijks geent net als onze andere 2 shetten en de tinker, en ik zie eigenlijk nooit bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:53

Dank voor jullie reacties. En wees blij Dioni, ik zou willen dat ik ook er ook zo gemakkelijk doorheen kon fietsen eigenlijk... ;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:54

Mijn cushing paard werd al jaren niet meer ge-ent. De werking van zo'n enting is echt veel langer dan dat er verteld wordt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:41

Ts, heeft die dierenarts toegegeven dat die "maanblindheid" iets te maken zou kunnen hebben met die enting? Of hoe is dat toen verder gegaan?
Wilde hij het paard niet meer behandelen?
En is een dierenarts niet verplicht om een stickertje van desbetreffende entstof in het paspoort te plakken of aan eigenaar te geven?

Zullen we eens een schatting maken hoeveel geld er verdiend wordt aan die "noodzakelijke" inentingen? :$
Ik vind het heel goed dat je hier kritisch naar kijkt, dat zouden meer paarden eigenaren mogen doen. Of op zijn minst een BIJSLUITER eisen. Het valt onder
GENEESMIDDELEN, dus heb je recht op een bijsluiter.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 07-04-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:48

De miijne worden jaarlijks geënt tegen influenza/tetanus en halfjaarlijks tegen rhinopneumonie. Laatste rhino vaccin gaf een forse zwelling bij 1 van de paarden (degene met Cushing's toevallig) die na een paar dagen smeren met hiruidoid zalf wegtrok. DA had ervoor gewaarschuwd, was ander merk van vaccin dan hij normaal gebruikt en die zwellingen kwamen erg vaak voor bij dit vaccin (ongeveer de helft van de paarden had die reactie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:51

Pocca_Locca schreef:
Ts, heeft die dierenarts toegegeven dat die "maanblindheid" iets te maken zou kunnen hebben met die enting? Of hoe is dat toen verder gegaan?

Neee! Uiteraard gaf hij niks toe wat beide betreft, maar het eigenlijk direct zijn handen er vanaf trekken, verklaarde voor mij toch wel genoeg. Ik ben toen zelf op onderzoek gegaan en toen ben ik een onderzoek van de kliniek uit Gent tegengekomen, waarin duidelijk stond vermeld , dat het uevitus? (maanblindheid/oogontsteking) virus, actief kon worden door een influenza enting. Ik weet niet meer precies hoe dat er beschreven stond, maar dat ben ik nooit meer vergeten iig...
Het is dus vooralsnog geen maanblindheid, want er is nog geen herhaling geweest van oogonsteking en dat is wat maanblindheid is, terugkerende oogontsteking. Maar ik ben dus als de dood dat een volgende influenza enting, het zou kunnen triggeren om het te laten terugkeren, dan ben ik pas ver van huis namelijk...

Dit, tesamen met de klachten die mijn kleintje met cushing krijgt van een enting, maakt dat ik alleen voor de tetanus wil gaan.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:58

Zo!!! Het verbaast me helaas niks, maar wij bevinden ons hier op zeeeer glad ijs, vergis je niet...
(Ik had mijn post nog aangevuld trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:00

Jemig, dit zou bij mijn 12-jarige ook een verklaring kunnen zijn (hij heeft PPID), waarom hij zo heftig reageert op inentingen. Sorry off-topic, maar het kwartje viel ineens....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:04

Tuurlijk had ik die sticker moeten gaan halen, maar ik was serieus opgeslokt door hoe ze er beide bijstonden op dat moment dus ik ben dat helemaal vergeten. Maar hoezo op glad ijs? Ik noem toch geen namen? :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:06

Oude tinker krijgt al een flinke tijd geen influenza enting meer, tetanus wel. Hij wordt te ziek van de enting en met zijn gezondheid en een goed geente omgeving verder vond de dierenarts het verstandiger zijn influenza prikje achterwege te laten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:20

Ik heb in het verleden ook pony's gehad met koorts stuipen (boven de 40 graden waardoor ze helemaal van de wereld waren) en die hoefbevangen raakte.
En nu je het over maanblind heb zit ik te denken, ik heb er eentje die ook het stempel maanblind gekregen heeft en volgens mij was de laatste ontsteking rond de tijd van het enten 1,5 jaar terug. Merrie heb ik als 3 jarige gekregen, nooit ergens last van gehad tot ik op haar 5e haar oog er raar uit vond zien, toen bleek ze blind (stempel staar aan 1 oog gekregen). Tot ze toen een heftige aanval kreeg, en verder ook de enige aanval sinds ze bij mij is (ze word dit jaar 15).

Ik ben fanatiek wedstrijd rijder, dus heb geen keus. Ik heb al geprobeerd tetanus en influenza apart te enten, maar heb dan de zelfde reacties dus dat voegt ook niets toe. Doe wel het ene jaar beide, andere jaar alleen influenza.
Ik heb ook iedere keer andere pony's met reacties. Het is voor mijn gevoel altijd een beetje Russisch roulette ....

Vorig jaar overlegd met mijn dierenarts om mijn cushies niet te enten, maar dat zijn ook juist de enige 2 die nooit een reactie gehad hebben (wel de enige 2 die normaal nooit mee gaan op wedstrijd). Dus toch maar wel laten doen. En vorig jaar helemaal geen reactie gehad gelukkig, maar vrees al weer voor dit jaar.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:25

Nee, ik heb het over het onderwerp in het algemeen, namelijk:
Het is een (bewust!)ondoorzichtig, schimmig gedoe, dat hele ent verhaal.
Je paard is je lief, je wilt UITERAARD het beste (waar paard staat, kun je ook kind lezen, of hond,etc..) voor je dierbare..
Maar zodra er een heftige bijwerking geconstateerd word door jou als eigenaar of ouder, die overduidelijk met de inenting in verband kan worden gebracht, dan stuit je op een vreemde inconsequentie van de zogenaamde medische wetenschap. Want dan geldt ineens niet meer de wet van oorzaak en gevolg..
Er zijn veel onderzoekers op dit gebied ACTIEF TEGENGEWERKT door handlangers van de farmaceutische industrie!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:26

Wordt het paard wel al behandeld met pergolide/Prascend?

Ik meen me te herinneren uit de wetenschappelijke literatuur dat overgevoeligheid voor bepaalde geneesmiddelen als ook entingen kan voorkomen bij PPID. Of het dan verstandig is om geheel niet of gedeeltelijk te enten zou ik eens in goed overleg doen met een DA. Aangezien paarden met PPID over het algemeen een zwakkere/slechtere weerstand hebben zou ik persoonlijk geen risico willen nemen en gewoon zo veel mogelijk beschermd willen zijn.

Hier overigens een paard met PPID welke - even afkloppen - gelukkig nog nooit een reactie heeft gehad op een enting. Ken er wel eentje met PPID die ook HB werd van wormenkuren e.d. , maar die werd dan ook niet behandeld tegen de aandoening.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:28

Een hele tijd geleden heb ik hier ook een topic over geopend. Ik heb een ouwetje staan, geen contact meer met andere paarden wegens zijn medische situatie en de laatste twee keer weken druilerig geweest na het enten. Ik ben gestopt met enten. Influenza sowieso, over tetanus heb ik nog heel lang nagedacht maar uiteindelijk ook niet gedaan na 22jaar wel enten. Later laten titeren voor tetanus en daar bleek ook uit dat hij voldoende beschermd was dus juiste beslissing gemaakt.
Paardje leeft al een jaar of 5 op reservetijd die hij niet meer had mogen hebben volgens de medici (hij heeft zijn voorhoofd verbrijzeld gehad), dus ik heb de gok geaccepteerd. Als hij influenza krijgt en het te heftig is voor een paardwaardige behandeling heb ik er vrede mee dat hij dan alsnog zal overlijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:42

Ja, het gekke is, dat inentingen zouden moeten voorkomen dat het dier een ziekte krijgt, dus vooral belangrijk voor wat zwakkere dieren. Maar juist de dieren met een zwakke gezondheid, zijn soms niet opgewassen tegen de impact van zo'n vaccin op het lichaam. En dus is het heel vaak zo dat er gezonde dieren routinematig worden ingeënt, en dat het in het gunstigste geval gewoon volkomen nutteloos is, omdat het dier genoeg weerstand heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:43

Oude man trekt het echt niet meer de influenza enting, tetanus nooit een probleem. Influ is altijd al knelpunt geweest. Een entmerk ging nog een beetje. Wel dagen koorts en ziek maar te doen, andere merken resulteerden in weken koorts, hoesten, benauwdheid. Veel medicijnen ab, prednison oid enz. En daardoor een gevaar voor zijn gezondheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:58

Pocca_Locca schreef:
Ja, het gekke is, dat inentingen zouden moeten voorkomen dat het dier een ziekte krijgt, dus vooral belangrijk voor wat zwakkere dieren. Maar juist de dieren met een zwakke gezondheid, zijn soms niet opgewassen tegen de impact van zo'n vaccin op het lichaam. En dus is het heel vaak zo dat er gezonde dieren routinematig worden ingeënt, en dat het in het gunstigste geval gewoon volkomen nutteloos is, omdat het dier genoeg weerstand heeft.

Nou nee. Juist omdat die van mij jarenlang wel geent zijn vind ik het nu niet zo'n punt om ze niet meer tegen influenza te laten enten. Ze hebben heus wel eea aan antistoffen opgebouwd. Hier dus alleen tetanus, en dan wel met een middel ter ondersteuning zodat ze geen/minder last krijgen van de enting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:35

Uiteraard krijgt pony medicatie tegen de cushing Focussed, hihihi, ging mijn profielnaam geen belletje rinkelen bij je dan? :+
Ik moet daar wel bij vermelden dat ten tijde van de enting, ik dus nog niet wist dat ze cushing had, dat is in het jaar erop geconstateerd. Wat mij doet bedenken dat de enting dus al bijna 4 jaar geleden heeft plaatsgevonden, word dus echt wel weer tijd voor de tetanus, als ik mij een beetje goed heb ingelezen.

En wat is dan het middel wat jij geeft ter ondersteuning Koper? Want alles om het risico te vermijden tenslotte?

Maar nog niemand, die verstand heeft van de verschillende vulstoffen, die bij entingen worden gebruikt? Daar ben ik nog wel het meest benieuwd naar eigenlijk en daar kan ik dus bijna niets over vinden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:07

ohjajoh6 schreef:
Uiteraard krijgt pony medicatie tegen de cushing Focussed, hihihi, ging mijn profielnaam geen belletje rinkelen bij je dan? :+
Ik moet daar wel bij vermelden dat ten tijde van de enting, ik dus nog niet wist dat ze cushing had, dat is in het jaar erop geconstateerd. Wat mij doet bedenken dat de enting dus al bijna 4 jaar geleden heeft plaatsgevonden, word dus echt wel weer tijd voor de tetanus, als ik mij een beetje goed heb ingelezen.

En wat is dan het middel wat jij geeft ter ondersteuning Koper? Want alles om het risico te vermijden tenslotte?

Maar nog niemand, die verstand heeft van de verschillende vulstoffen, die bij entingen worden gebruikt? Daar ben ik nog wel het meest benieuwd naar eigenlijk en daar kan ik dus bijna niets over vinden.

Dat is kennelijk niet de bedoeling, dat paardeneigenaren weten wat er voor vulstoffen enzovoort inzitten. Stel je voor dat we erachter komen dat er gevaarlijke of niet goed geteste troep inzit, dat mag niet aan de grote klok worden gehangen, stel je voor hoeveel geld er dan misgelopen wordt!!!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:22

Ik heb meerdere paardenmensen in mijn omgeving die hun paard aan huis hebben staan en geen wedstrijden rijden en die nooit enten voor helemaal niks, er zijn paarden bij die bij die daar geboren zijn en nu al ruim in de 20 zijn en nog nooit een enting gehad hebben.
Mijn paard wordt geent omdat ze op een pensionstal staat en het dan verplicht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:16

Maar weet jij dan meer hierover Pocca Locca? Want daar ben ik dan oprecht benieuwd naar?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:34

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:14

Mijn merrie reageert ook erg heftig op entingen , flink koorts en dagen beroerd .
Vergelijkbaar met mensen die een griep enting krijgen en toch ziek ervan worden .
Heb jaren niet ge ent maar omdat ze op mijn werk staat met sport en handels paarden en merries en veulens vondt ik de druk wel een stuk groter als voorheen en heb na goed overleg met onze dieren arts weer ge ent en dat moest natuurlijk 2 X om de basis weer kloppend te krijgen .
Heb december en januari laten enten , dus niet in een periode dat ze het al zwaarder hebben door het verharen . Niet in een periode dat ze ontwormd moesten worden .
De arts heeft eerst een ontstekings remmer gespoten en daarna ge ent .
Eerste enting geen reactie , 2e enting een paar dagen wat sloom . Maar niet zo erg als andere jaren .
Maar blijf erbij er wordt te veel ge ent en de risico s zijn vaag