Zou graag van jullie advies willen over het volgende....
Ik rijd een 4 jarig paard voor iemand anders. Rij inmiddels al 13 jaar voor deze stal dus heb de nodige ervaring vooral met jonge paarden maar over dit paard blijf ik twijfelen. Paard is als bijna 3 jarige in december 2014 voor de hengstenkeuring geweest. We hebben hem net als altijd thuis klaar gemaakt. Dat houdt in 2-3x in de week longeren met Pessoa of bijzet en 1-2x in de week vrij springen uiteraard opgebouwd. paard kwam niet door de 1ste bezichtiging. Was enorm hengst (thuis ook al) en veel spanning. Dus na thuiskomst alleen nog longeren aan het halster om af te bouwen en verder rust (wel gewoon iedere dag in de paddock). In februari is hij gecastreerd. Mei de wei op dag en nacht en in juli zadelmak gemaakt, superbraaf. Paard zat goed in z'n vel. Liep dag en nacht buiten en wordt 3x per week 20 min. Lang en laag gereden. In oktober op stal gekomen nog steeds 3x per week rijden of longeren en loopt iedere dag met andere paarden op de paddock. Tussendoor een keer een week vrij. In december wat meer aan de bak nog steeds rijden we niet lang maar moet wel wat meer aan de gang. Wat vlugger in de overgangen worden, wat meer gaan buigen en wat meer voor me komen. Paar weken later begint paard te staken. Recht overeind, achteruit lopen, teugels uit je handen trekken. Dierenarts laten komen voor gebit, scherp randje maar niks spannends (wolfstanden zijn al eerder getrokken). Paard op rust 1 week. Daarna is hij beter maar blijft makkelijk staken. Stopt, steigert, slaat met hoofd. Hij is erdoor te rijden. Doet het altijd in het begin en loopt daarna als een trein. Week of 4 geleden (inmiddels dus al 6 weken aan de gang) na overleg eigenaar naar de kliniek. Rugfoto's gemaakt en echo van de halswervels. Ziet er keurig uit!! Paard zit heel goed in de spieren en is rechts iets vaster als links, merk je met rijden ook. 10 dagen op de buut om pijn uit te sluiten. Eerste 5 dagen rust en toen weer oppakken, geen verschil. 1,5 week alleen gelongeerd, toen er weer op 1ste keer niets aan de hand maar nu een week of 2 verder wordt het steeds gekker. Weer stilstaan, steigeren, achteruit lopen. Volgende week komt de zadelmaker tot die tijd alleen longeren.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Heb al zoveel paarden opgeleid en ze sputteren allemaal wel eens maar niet 2 maanden aan een stuk. We hebben vanaf het staken weer een stapje terug gedaan door alleen lang en laag te rijden., dit helpt niet. Hij doet het altijd in het begin als hij erdoor is niks aan de hand, ben nog nooit afgestapt als hij zo doet dus hij wint niet. Ik denk pijn de eigenaar denkt ongehoorzaamheid. Wat denken jullie? Is overigens een schat van een paard al kan hij wat drammerig zijn. Maar aan de hand en de omgang geen vechter.
GeraldineVD
Geplaatst: 06-04-16 21:31
Wat een lastig probleem TS. Kan me voorstellen dat je niet precies weet wat je ermee aan moet. Er is voor beide wat te zeggen, er zijn paarden die echt stout zijn, soms kun je aan de afstamming dat al bijna voorspellen. Echter, er zijn ook paarden die op deze manier aangeven dat er iets aan de hand is. De rug is dus al gecheckt. Doet hij het alleen links- of rechtsom? Dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor iets in het beenwerk, bij staken één bepaalde kant op is het vaak het lagere gedeelte zoals kogel/hoefbeen wat kan irriteren. Het 'erdoorheen' lopen doen veel paarden. Bij stoutigheid misschien even een zeer doortastende ruiter erop laten rijden? Een niet zo duur onderzoek (paar tientjes) is bloed laten checken, misschien is daar iets uit op te maken? Sterkte en succes met het paard...!
ellepel
Geplaatst: 06-04-16 21:34
Wat ineke zegt, zou de benen inderdaad ook laten nakijken
Bedankt voor het meedenken! Benen zijn nu idd niet op de foto gezet wel in najaar 2014 maar kan veranderd zijn natuurlijk. Buigproeven en harde zachte volte wel gedaan op de kliniek en geen bijzonderheden. Paard doet het op 2 kanten, soms al met stappen, soms eerste rondje draven. Het is niet zo dat ik hem niet door durf te rijden. Wordt zelf ook sneller in m'n reactie. Heeft even niet meer gesteigerd door hem om te trekken en gister was het weer raak.
djoeka
Geplaatst: 06-04-16 21:39
Is er van zijn SI-gewricht ook een echo gemaakt?
poown
Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-16 21:41
Wordt trouwens vanaf begin af aan standaard gelongeerd 10 min met of zonder bijzet voor het rijden, staakt hier niet in. Kun je hem dubbel vouwen. Paard is wat neerwaarts gebouwd met een wat lang achterheen maar kan heel fijn lopen.
klinkt als artrose, in het begin staken en naderhand wel goed lopen. laat de benen inderdaad eens controleren.
calippo1993
Geplaatst: 08-04-16 10:58
Inderdaad de benen na laten kijken.. Mijn vorige paard heb ik zelf ingereden en bleef maar staken, liet zich zelfs omvallen. Heel de rug en hals nagekeken, alles op de foto maar niks aan de hand.
Meerdere malen osteopaat, fysio erbij, niks aan de hand, dacht ik.
Ik gooide het dus maar op ongehoorzaamheid en heb hem verkocht. Achteraf zware artrose in alle vier z'n benen..
Natuurlijk kan ik hiervoor mezelf nog steeds voor m'n kop slaan, maar omdat het paard nooit een pas kreupel/onregelmatig of ook maar enigszins gevoelig liep had ik nooit verwacht dat het probleem daar vandaan kwam.
Wat doet die als hem voor het rijden even longeert met bijzet. Dus niet zelf los rijd maar het aan de longe doet? Kan zijn dat hij snel verzuurd en daardoor gewoon last heeft met opstarten.
gohya
Geplaatst: 08-04-16 11:13
djoeka schreef:
Is er van zijn SI-gewricht ook een echo gemaakt?
Hier denk ik ook aan.Had een merrie die hetzelfde deed, haar SI gewricht zat helemaal vast.
En de castratie helemaal goed gegaan ? Stiekem komen daar namelijk veel problemen vandaan die eigenlijk onopgemerkt blijven . Maar castratie heeft een grotere impact als wat wij vaak verwachten