Moeite met slikken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SafarixLuna

Moeite met slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:42

Hoii!

Als mijn pony biks krijgt, gaat ze altijd met haar hoofd helemaal omhoog slikken.
Ze doet haar hoofd dan helemaal in de lucht. Zou er een probleem kunnen zijn met het slikken?

Gr. Thamara

L_Love_Horse

Re: Moeite met slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:49

Is ze in het afgelopen jaar naar de tandarts geweest? Misschien dat het aan het gebit ligt. Eet ze haar ruwvoer wel normaal? Knoeit ze veel met haar eten?
Misschien is het verstandig om de DA te bellen of te laten komen. Zij kunnen de situatie het beste inschatten. :)

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:52

Ze eet haar hooi wel gewoon op. Ze knoeit ook niet, lust alleen haar maïs niet, maar eet het wel op, alleen laat het eerst liggen.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:09

Doet ze dat al lang? En wat voor bewegingen maakt ze erbij met haar mond? Ik heb dit jaren geleden met mijn paard eenmaal meegemaakt dat hij dat deed. Was ook zo in het vroege voorjaar. De distels begonnen flink te groeien en die vond hij erg lekker. Het jammere alleen was dat hij er vanwege de prikkels heel raar op kauwde en er daardoor stukjes half opgerold, in elkaar gedraaid distelblad inclusief prikkels in zijn onderlip waren blijven hangen. Dat was ergens overdag gebeurd en bij zijn avond hapje brok stond hij erg raar te doen. De omslagplooi bij zijn onderlip, in die rand langs zijn onderkaak, lag helemaal open. Dat moet knap zeer gedaan hebben maar hij liet niets blijken toen ik bij hem aankwam. Pas bij zijn biks zag ik dat er iets niet klopte. Distelprikspul weggehaald, gespoeld mbv tuinslang en toen at hij weer normaal, alleen nog wat voorzichtig.
Vier dagen later was er al niets meer te zien.

Het is natuurlijk een ver schot, en hier zal allicht iets anders aan de hand zijn qua oorzaak maar die omslagplooi controleren op wondjes is misschien een idee.
Als ze dit al veel langer doet dan mag je mijn post als ongeschreven beschouwen :+

SafarixLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:12

Ze doet het al sinds we haar hebben. Ik zal het de vorige eigenaar nog eens navragen