Hooi/kuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VeraaaBalloo

Hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:12

Hallo!

wij gaan misschien verhuizen en dan kunnen de paarden aan huis. *\o/*
Maar dan is de vraag, doe je kuil of hooi? Wat is beter en wat is goedkoper?
Mijn paard is altijd gewend geweest om kuil te eten, kies ik dan voor mijn paard ook voor kuil of doe ik hooi? Als ik zelf alles wat bekijk denk ik dat het opzich nog niet eens heel veel uitmaakt of het kuil of hooi word, maar wat denken/vinden jullie of wat zijn jullie ervaringen?

Ik vind het best wel een moeilijke keuze, als het zover komt gaan ze zomers dag en nacht naar buiten. Dus dan hoeven ze niet bij gevoerd te worden. (Eventueel als het land helemaal kaal is wel natuurlijk).

Groetjeesss

khirshanta

Re: Hooi/kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:16

Goede kuil is beter dan matig hooi, goed hooi beter dan halfslachtige kuil.

Het ligt eraan wat je kunt krijgen- en misschien is afwisselen een idee? Een baal kuil, als die op is een rol hooi, etc.?

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:58

Ben ik zeker mee eens. Hooi zie je vaak wel wat voor kwaliteit het is door te ruiken en de structuur te zien. Maar kuil zit eigenlijk altijd in plastic en is het vaak pas te beoordelen als het kuil pak open gaat.
Nadeel van de grote pakken kuil is ook trouwens nog als je een voorraad wil hebben dat je eigenlijk een tracker nodig hebt om de balen te verijden. Of je moet ze niet op elkaar gestapeld hebben. (Zal er op een gegeven moment sowieso moeten komen om de bak te slepen etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:14

Ligt deels een beetje aan de kwaliteit.

Wij stonden ergens waar ze overtuigd was dat het voordroog goede kwaliteit was. Echter waren de balen wisselend van kwaliteit, dus de anaylse kan nooit voor de hele partij gelden. Daarbij zijn vitamines en mineralen niet het enige wat belangrijk is bij ruwvoer. Vrijwel elke baal rook echt zuur. Maar er werd vooral gekeken naar de kleur, droog en de zogenaamde analyse.
Gevolg; Paarden kregen minder om niet te dik te worden. Onze merrie had altijd natte billen en mn ruin is ir geworden. Wij hebben ze nl nooit een hele avond en nacht zonder willen zetten.

Zoekende naar een goede plek, kwamen we op stallen die voordroog hadden wat wel fris rook. Maakte je een baal open, leek het echt op hooi.

Nu hebben we een prachtige plek en zelf hooi en stro gekocht. Bij aankomst de merrie gewassen en zij is meteen niet meer vies geweest.
De ruin heeft nog overgewicht, maar heeft geen opgeblazen buik meer.

Alles wat je verpakt fermenteert. Als het bijna droog is bij inpakken, zal dat minder zijn en ook langzamer gaan, dan als het vochtig wordt ingepakt.

Veel mensen vinden verpakt makkelijk opslaan en minder stoffig. Hou je een pluk in een witte emmer, komt er alleen nog steeds een berg stof vanaf. Door de vochtigheid irriteert het misschien de luchtwegen minder, maar stof heb je altijd.

Bij oud hooi komt er wel veel stof vrij. Het kan echt op je neus en keel slaan. Nieuwer hooi heeft dat vaak wel minder.

Zonder analyse weet je nooit wat er echt in zit. Hooi en kuil kunnen er mooi uitzien, maar nog matig zijn qua voedingsstoffen. Omgekeerd kan wat slechter uitziend kuil en hooi toch genoeg voedingsstoffen bevatten.

Persoonlijk kies ik liever voor mooi hooi, omdat de structuur ook zo belangrijk is. Een evt tekort kun je altijd opvangen met een vit korrel of balancer.

Kuil heeft vaak minder structuur en wordt snel weggegeten. Veel paarden worden er sneller dik van, dus mensen gaan minder voeren. Paarden staan dan langer zonder. Door het honger gevoel, gaan ze juist hun eten sneller opeten.

Hooi heeft vaak mooi structuur, wat goed is voor de darmen en darmen zijn het begin van goede gezondheid.

Als je een hele partij kan opslaan en kopen, kun je vaak goede afspraken maken met de boer. Dus wanneer hij maait en inpakt etc. Je kan vaak kijken of er geen onkruid staat en over het bemesten praten.

Wij kunnen kleine baaltjes halen en grote pakken van 300-500kg. De grote pakken kunnen bezorgd, tegen kosten. Maar je kan ze ook op een aanhanger ophalen. Dan moet je wel zelf iets hebben om het eraf te tillen.
We hebben alleen al uitgerekend, dat wij niet goedkoper uit zijn bij grote pakken. De kleine plakjes uit de baaltjes voeren ook makkelijk, dus wij halen kleine pakjes voorlopig. Deze zijn hier 5 euro a 20kg.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:21

Ligt aan van alles. Kwaliteit hooi, kwaliteit kuil, hoe snel je het op kunt voeren, hoe gezond je paarden zijn etc.

Droog hooi hoef je minder snel op te maken dan een aangebroken pak kuil.

Paarden met stofallergie zijn vaak gebaat bij voordroog of kuil, omdat dat minder stoffig is dan hooi.

Paarden met maagproblemen (zoals de mijne helaas) moet je dan weer beslist geen kuil willen geven.

Dus het is haast onmogelijk om zo te zeggen wat je moet doen.

Mijn persoonlijke keuze is eigenlijk altijd grof, niet te rijk hooi.
Ik denk dat dat voor de meeste paarden de beste keus is.
Maar er zijn dus heel veel overwegingen.
Laatst bijgewerkt door F_T op 07-04-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

moeilijke keuze, echter is kuil ontworpen om koeien te voeren. hierdoor zit er vaak te veel in. hierdoor is het niet geschikt voor paarden. goed arm hooi is meestal het beste. hoog droge stof gehalte. de te korten moet je dan aanvullen met ene vitamin korrel. dit is goed op te vangen. success met je keuze.

meggiemeg

Ik voer zowel kleine baaltjes hooi van circa 25 kg en van die midibalen in folie.
Wat kan je kwijt aan opslag? Kleine baaltjes zal je droog op moeten slaan en als je voor een jaar inkoopt zoals wij doen heb je best wat ruimte nodig.
Ik haal het hooi direct van het land af, scheelt in prijs plus dat je ziet wat je koopt, wil ook altijd een eerste snee omdat deze groffer is en meer voeding bevat.
De kleine baaltjes zijn handig in de periode dat het hooi minder snel gaat, plus dat ik op stal met de boxen van Hartog het hooi voer en dan passen die plakken daar erg mooi in. De midibalen voer ik buiten als ze in de paddock staan, dat hooi is vaak langer en daardoor verwaait het minder snel.
Beide soorten weet ik van welk land het komt en wat daar mee gebeurt en dat er geen troep/zand of de verkeerde onkruiden inzitten. Ik betaal liever iets meer voor hele goede kwaliteit en spul wat ze graag eten dan dat je steeds met een baal of pakje hooi blijft zitten.
Echte kuil moet je echter niet willen voeren zoals je dat bij de boer zijn koeien ziet liggen, ze eten dat vaak wel graag maar is niet geschikt voor de paarden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:37

Echte kuil (wat niet voor niets die naam heeft, bedenk je eens wat een echte kuil ook alweer is) is koeienvoer en totaal niet geschikt voor paarden. Niet vreemd want het verteringsstelsel van een koe en van een paard verschillen nogal.

Wat wel vaak aan paarden wordt gevoerd is voordroog. Dat zijn de foliepakken waar het gras na maaien bijna droog in verpakt wordt. Dat wordt vooral gedaan omdat het op die manier beter houdbaar is, makkelijker op te slaan (kan buiten) en omdat het in Nederland vaak niet haalbaar is je gras voldoende droog te krijgen om er grote pakken van te laten persen (In grote pakken ontstaat veel sneller broei, het moet echt kurk- en kurkdroog zijn. Kleine pakjes zijn dan weer ontzettend arbeidsintensief en in verhouding duurder).

Waar zou je dus rekening mee kunnen houden:
- Sla van hooi niet meer dan ongeveer een jaarvoorraad in omdat het kwalitatief achteruit gaat na verloop van tijd.
- Neem je grote pakken droog hooi, controleer heel goed of er geen broei in ontstaat.
- Wil je foliepakken, zoek dan naar voordroog en geen kuil. Kuil is doorgaans te nat voor paarden.
- Sla je foliepakken goed op, zorg dat er een zwaar zeil overheen ligt zodat de vogels er niet doorheen pikken maar ook dat ze dik genoeg gewikkeld zijn. Plak eventuele gaatjes zsm dicht.
- Folie kan je niet onbeperkt open laten liggen, eenmaal de pak geopend is moet je het vrij vlot kunnen opvoeren. Door het uit elkaar te gooien heb je wat meer speling (maar kost wel heel veel ruimte). In de zomer geld hier ook, let op broei maar dan dus in de geopende pak. Met twee paarden is het in de zomer bijna niet te doen om foliepakken te voeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:50

0000 schreef:
. Met twee paarden is het in de zomer bijna niet te doen om foliepakken te voeren.

Daarom is het handig om voor de periodes dat het hooi niet zo hard gaat (denk aan weideseizoen) er ook kleine baaltjes bij te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:00

0000 schreef:
Echte kuil (wat niet voor niets die naam heeft, bedenk je eens wat een echte kuil ook alweer is) is koeienvoer en totaal niet geschikt voor paarden. Niet vreemd want het verteringsstelsel van een koe en van een paard verschillen nogal.

Wat wel vaak aan paarden wordt gevoerd is voordroog. Dat zijn de foliepakken waar het gras na maaien bijna droog in verpakt wordt. Dat wordt vooral gedaan omdat het op die manier beter houdbaar is, makkelijker op te slaan (kan buiten) en omdat het in Nederland vaak niet haalbaar is je gras voldoende droog te krijgen om er grote pakken van te laten persen (In grote pakken ontstaat veel sneller broei, het moet echt kurk- en kurkdroog zijn. Kleine pakjes zijn dan weer ontzettend arbeidsintensief en in verhouding duurder).

Waar zou je dus rekening mee kunnen houden:
- Sla van hooi niet meer dan ongeveer een jaarvoorraad in omdat het kwalitatief achteruit gaat na verloop van tijd.
- Neem je grote pakken droog hooi, controleer heel goed of er geen broei in ontstaat.
- Wil je foliepakken, zoek dan naar voordroog en geen kuil. Kuil is doorgaans te nat voor paarden.
- Sla je foliepakken goed op, zorg dat er een zwaar zeil overheen ligt zodat de vogels er niet doorheen pikken maar ook dat ze dik genoeg gewikkeld zijn. Plak eventuele gaatjes zsm dicht.
- Folie kan je niet onbeperkt open laten liggen, eenmaal de pak geopend is moet je het vrij vlot kunnen opvoeren. Door het uit elkaar te gooien heb je wat meer speling (maar kost wel heel veel ruimte). In de zomer geld hier ook, let op broei maar dan dus in de geopende pak. Met twee paarden is het in de zomer bijna niet te doen om foliepakken te voeren.

Ook droog voordroog kan zuur stinken. Kom net van een stal waar elke verpakte baal zuur stonk en mn paarden er flink last van hadden.
Ook kuil en voordroog bevat vaak veel stof, maar kleeft aan. Maak het nat en zie wat er vanaf komt.

Voordroog moet goed ingepakt zijn. Ik heb mooie pakken gezien, die goed strak ingepakt waren, zonder beschadigingen. Die waren nog fris toen ze open gingen.

Grote pakken hooi zijn niet per definitie goedkoper. Hier kost een pak van ong 500kg 130 euro. Dan moet je wel iets hebben om te vervoeren en af te laden.
Pakjes van 20kg kosten 5 euro.

Laat je bezorgen, bijv zo een groot pak, komen er flinke bezorgkosten bij.

Vorig jaar was de kuil zo smerig, dat we het helemaal open trokken en in een net lieten drogen voor onze eigen paarden. Dus als je het open maakt en goed open kan gooien, scheelt dat wel in de tijd dat je het kan bewaren.

Kleur, structuur etc zegt niks over de voedingsstoffen. De problemen die je krijgt komt door het fermenteren, de schimmels en gebrek aan structuur. OOk voeren mensen van kuil snel te weinig, omdat er doorgaans veel suikers in zitten en paarden er sneller dik van worden. Door weinig te voeren, krijg je weer andere problemen.

Ik kies voor voldoende ruwvoer en dan idd evt aanvullen met vitamines. Maar feitelijk moet je dan een analyse en of bloedonderzoek hebben
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-05-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar stal verwijderd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:21

Nadeel van voordroog is dat het erg wisselend is hoe je pakken zijn. Zo heb je 10 hele mooie en 1 verrotte. Als je ze ergens koopt in grote verpakking misschien handig om even te vragen of je een ander pak kan krijgen als het een slecht pak is.

Kuil(1 of 2 dagen gedroogd) zou ik mijn paard nooit voeren. Als je daarvan grote pakken hebt gaat dat erg snel schimmelen. En niet geschikt voor een paard.

Mijn voorkeur gaat uit naar voordroog. Bij ons ligt het zo'n 4 dagen op het land voor dat het in het pak gedaan wordt. Soms heb je een wat minder pak maar over het algemeen hebben we altijd mooie pakken die goed ruiken, mooi droog, wat groen van kleur.

De shetlanders krijgen wel hooi, komt van iemand anders maar dit is droger dus ik denk dat het over het algemeen 5 of 6 dagen op het land ligt. Maar voor 2 shetlander heb ik niets aan een pak van 300 of meer kilo's. Daar doen ze veel te lang mee. En ze moeten ook nog hanteerbaar zijn.

Je moet vooral kijken naar je opslag kan je binnen veel opslaan is hooi een optie maar als je binnen weinig opslag hebt dan is wellicht voordroog beter. Wel handig om te kijken of je die pakken wel kan hanteren. Je hebt ook wel kleinere pakken denk ik maar weet niet hoe zwaar de lichtste pakken van het voordroog wegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:24

superpony schreef:
Grote pakken hooi zijn niet per definitie goedkoper. Hier kost een pak van ong 500kg 130 euro. Dan moet je wel iets hebben om te vervoeren en af te laden.
Pakjes van 20kg kosten 5 euro.

Laat je bezorgen, bijv zo een groot pak, komen er flinke bezorgkosten bij.

Vorig jaar was de kuil zo smerig op onze oude stal, dat we het helemaal open trokken en in een net lieten drogen voor onze eigen paarden. Dus als je het open maakt en goed open kan gooien, scheelt dat wel in de tijd dat je het kan bewaren.

Kleur, structuur etc zegt niks over de voedingsstoffen. De problemen die je krijgt komt door het fermenteren, de schimmels en gebrek aan structuur. OOk voeren mensen van kuil snel te weinig, omdat er doorgaans veel suikers in zitten en paarden er sneller dik van worden. Door weinig te voeren, krijg je weer andere problemen.

Ik kies voor voldoende ruwvoer en dan idd evt aanvullen met vitamines. Maar feitelijk moet je dan een analyse en of bloedonderzoek hebben

8)7

Ik weet dat het in Ermelo iets duurder is als hier in Friesland.
Maar met 130E voor 500 kilo ben je zeer bedonderd.
60E is in Ermelo al dik betaald (incl thuis bezorgen).

Daarnaast bevat kuil juist minder suiker (ong 50% minder) dan hooi, omdat deze is gefermenteerd.
Als een pak bij mij "smerig" is, dan laat ik deze linea recta weer ophalen door de voerleverancier.
Ik wil alleen mooi droog spul hebben, en hoe droger hoe minder de kans dat het gaat broeien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:29

Ik ben er ook een groot voorstander van om een goede kwaliteit tarwe/gerste stro bij te voeren als ruwvoer.
Zo kun je hooi/kuil afwegen om te zien welke hoeveelheid je voert,daar kun je je namelijk enorm in vergissen.Een "arm vol" hoeft soms nog niet eens een kilo te wegen waardoor je je paard ook te weinig kan geven.

Aanvullen met stro kan een waardevolle buikvulling zijn,zit bordevol ruwe vezels maar bevat minimale voedingsstoffen.

Of je hooi of voordroog(kuil) voert hangt echt van veel factoren af zoals je al gelezen hebt.Ik denk dat het verstandig is om eens in de omgeving van de nieuwe plek te gaan kijken naar wat er wordt aangeboden.
Vaak verkopen boeren hooi en kun je de weilanden bekijken voordat er gemaaid wordt,houd wel in de gaten dat je geen hooi van "productie gras" koopt.Dit is vaak eentonig en slap van structuur,eiwitrijk en te voedzaam...uitstekend als je een lacterende merrie hebt maar verder niet optimaal om paarden te voeren.

Zelf heb ik geen voordroog,ik gebruik te weinig om het op tijd op te krijgen,heb nu heerlijk grof hooi.Ik moet het namaken ivm luchtwegproblemen maar goed...so be it.

Of kuil beter is dan hooi...ligt geheel aan het moment van maaien,bemesting en variatie van grassen.Als je echt zekerheid wilt,zil je moeten analyseren maar voor kleine hoeveelheden is dit te duur.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:26

Dankjewel allemaal voor de reacties. Best een moeilijke beslissing. Over het algemeen hebben wij op stal altijd goeie balen kuil gehad. (Zeker niet de zure kuil wat koeien krijgen maar heel wat droger en ruwer.) zo nu en dan een keer slechte plekken maar die worden er zeker uit gehaald. Zelf vind ik kwa voeren hooi makkelijk, de kleine pakjes. Er zal dan ook wel genoeg plaats voor zijn om een voorraad te hebben. Kuil zouden we ook plaats voor hebben alleen eerst geen tracker/shovel om te verijden, dus een nadeel want het is niet hanteerbaar. Maakt het eigenlijk uit of hooi eerste snede is ? Van kuil weet ik wel dat het beste is dat het eerste snede is. In hoeveel kg zijn over het algemeen hooi pakken? 15/20 kilo? Pf kun je ze ook nog een slag zwaarder krijgen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:41

Kleine pakjes hooi zijn meestal wel tussen de 15-25 kilo. Zwaarder wil je die ook niet want daar gaat je rug niet blij mee zijn. Je hebt ze al vaak in de hand gehad voor je ze voert.

Wel voor je een prijs afspreekt eerst gaan kijken trouwens. Heb hier een buurman, als die perst dan kan je ermee overgooien zo licht zijn ze, daar heb je er dan dus wel beduidend meer van nodig haha. In de grote pakken zijn wel meer mogelijkheden, ze kunnen de pers afstellen op een bepaalde lengte. Maar ook de kleinere versie daarvan is denk ik niet echt praktisch als je met de hand moet gaan verplaatsen, zo'n grote pers is veel sterker en strakker geperst = meer gewicht dus al snel niet meer zo makkelijk te hanteren.

Eerste snede zit vaak wat meer voedingswaarde in, al moet ik zeggen dat ik zelf qua voeren geen verschil merk, het is niet zo dat ik van de eerste snede minder moet voeren om te voorkomen dat ze dik worden oid. Wat wel belangrijk is om in de gaten te houden is dat voor koeien het gras vaak gesneden wordt (voor het in balen gaat) en voor paarden vind ik zelf juist het lange, stengelige vaak mooier om te voeren. Als je dus in een situatie komt waar er voor jou geperst gaat worden, geef dan eventueel even aan dat je het niet gesneden wilt hebben.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:56

0000 schreef:
Kleine pakjes hooi zijn meestal wel tussen de 15-25 kilo. Zwaarder wil je die ook niet want daar gaat je rug niet blij mee zijn. Je hebt ze al vaak in de hand gehad voor je ze voert.

Wel voor je een prijs afspreekt eerst gaan kijken trouwens. Heb hier een buurman, als die perst dan kan je ermee overgooien zo licht zijn ze, daar heb je er dan dus wel beduidend meer van nodig haha. In de grote pakken zijn wel meer mogelijkheden, ze kunnen de pers afstellen op een bepaalde lengte. Maar ook de kleinere versie daarvan is denk ik niet echt praktisch als je met de hand moet gaan verplaatsen, zo'n grote pers is veel sterker en strakker geperst = meer gewicht dus al snel niet meer zo makkelijk te hanteren.

Eerste snede zit vaak wat meer voedingswaarde in, al moet ik zeggen dat ik zelf qua voeren geen verschil merk, het is niet zo dat ik van de eerste snede minder moet voeren om te voorkomen dat ze dik worden oid. Wat wel belangrijk is om in de gaten te houden is dat voor koeien het gras vaak gesneden wordt (voor het in balen gaat) en voor paarden vind ik zelf juist het lange, stengelige vaak mooier om te voeren. Als je dus in een situatie komt waar er voor jou geperst gaat worden, geef dan eventueel even aan dat je het niet gesneden wilt hebben.

Haha, ik ben heel sterk :j nee grapje, maar daar heb je gelijk in. Maar als ik ze zou vervoeren zou ik ze toch in de kruiwagen doen.

Hele goeie tip om eerst even te kijken naar het hooi voor je het koopt. Was echt een stunt geweest om er niet naar te kijken en dat het blijkt dat het geen goeie hooi is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:29

Brainless, ik heb geen grote pakken, maar ik vind de prijs vrij normaal. 20kg is 5 euro en 500kg is 130, dus komt wel overeen. Ik heb het wel over hooi en geen kuil. Kuil is veel goedkoper hier.

Daarbij wil ik mooi hooi en er makkelijk aan kunnen komen.

Er zit in ruwvoer suikers en van kuil voeren mensen snel minder. Moet je op stallen komen die kuil voeren, die geven allemaal veel te weinig en het is zo op, dus paarden staan erg lang zonder.

Zat voer boeren die slecht hooi of kuil niet ophalen. Dus je moet kijken waar je goede afspraken kan maken.
Toch zou ik het eerder weggooien als ze het niet ophalen. Een veearts moeten laten komen is duurder.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:33

Wij hebben onze haflinger sinds sep 2011 altijd kuil gehad Kreeg toen een keer een Bon voor hooi te halen. Ik haalde 2 baaltjes gevolg mega uitslag omdat het eerste snede was
Ligt eraan hoe je paard erop reageerd
In al die jaren 1 keer baal gehad die prut was

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 06:45

Kleine pakjes variëren heel erg in gewicht heb ik wel gemerkt, waar wij ze nu halen zitten ze zo rond de 23-25 kg. Die midibalen hooi zijn heel goed met de hand te verplaatsen hoor.
De eerste snee hooi is veel groffer dan de een 2e of zelfs een 3e. Plus dat er meer voeding in zit. Groffer vind ik prettig omdat de paarden dan beter moeten kauwen op het hooi dus beter voor de maag omdat ze meer speeksel aanmaken door het betere kauwen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:20

Wat je voert heeft te maken met veel zaken zoals; verkrijgbaar, kwaliteit, gevoeligheid van de paarden, opslagcapaciteit en voersnelheid.

Zelf voer ik tweede snede hooi, gemaaid bij bloeien, van minder intensief bemest land. Eerste snede bevat hier vaak minder structuur en ik vind het rijk.

Ruwvoer uit plastic voer ik niet, of je het nou kuil of voordroog noemt. Vind dat paarden toch snel "opgeblazen" tonen op voordroog, in tegenstelling tot hooi.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:40

wel een mooie opmerking die hierboven gemaakt wordt. kuil wordt vaak minder van gevoerd terwijl dit meer zou moeten zijn. paarden hebben behoefte aan een bepaald gehalte droge stof. dat is normal 1-1.5 procent van hun eigen lichaamsgewicht. bij een paard van 600 kg komt dit neer op een 6 a 9 kg hooi van 80% droge stof. als je deze logica volgt moet je vna kuil meer voeren. kuil is vaak 40 tot 60% droge stof. dus daar moet je al snel 15kg tot 20 kg van voeren om aan de dagelijkse behoefte droge stof te voldoen. dus kortom van kuil moet je significant meer voeren wil je aan de bhoefte voldoen van een paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 07:57

Ik zeg dat stallenn dat doen. Kom net van zo een stal vandaan. Wij voerden zelf, maar veel problemen door kuil, dus wij gebruikten slowfeeders, zodat ze niet zonder kwamen. Mijn ruim bijv was erg opgeblazen en dan hoor je alleen dat je minder moet geven.
De rest van die stal kreeg te weinig, omdat het rijk was volgens hun. Hoe natter, hoe minder ze gaven. Dat is de echte problemen ontwijken en nieuwe ontstaan.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:51

khirshanta schreef:
Goede kuil is beter dan matig hooi, goed hooi beter dan halfslachtige kuil.

Dit!

0000 geeft goede tips. :j

Kijk even waar je aan kan komen in je omgeving. Wellicht in jouw geval zijn kleine baaltjes hooi het makkelijkste; makkelijk te doseren als je weinig paarden hebt. Je moet het wel goed kunnen opslaan in een geventileerde ruimte want als je hooi muf/stoffig laat worden dan is het niet zo lekker. Voor je zelf niet, maar voor je paard ook niet.

Succes ermee! En mega veel plezier met de paarden aan huis. Dat is echt een droom voor iedere paardenliefhebber. <3

Off topic;
130 euro voor een 500 kg pak hooi :roll: Dan wordt je inderdaad dubbel en dwars genaaid.
Zelfs hooi in Zuid-Holland (lees: randstad) geoogst is 120 voor een TON!!! _O-
Maar joh; als je het normale prijs vind dan is je fourageboer heel blij met je. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:17

Ik schrijf duidelijk dat IK die niet gekocht heb. Maar 25 pakjes van 20kg a 5 euro pst is 125 euro. Dat scheelt dus niks met 1 baal van 500kg voor 130. Wij halen de kleine pakjes nu tot er een grote partij voor ons allen komt.
Waar wij, en onze stal halen is een heel groot en keurig bedrijf met alleen kwaliteit ruwvoer en bodembedekkers. Zo hebben wij ook mooi stro van hun.

Er zit geen schimmel in het stro of hooi en ook geen ongewenste plantjes.

Wat een ander betaald zal me worst zijn, maar als mensen alleen maar goedkoop willen en daarom slechte kwaliteit accepteren, heb ik daar geen boodschap aan.

Ik weet ook mensen die ergens kopen en als er slechte balen of pakken tussen zitten, deze niet terug kunnen. Dan heb je een strop van x honderd euro vaak. Of je voert het op en kan de veearts betalen. Wij kunnen bij dit bedrijf iets terug brengen zonder gedoe en dat is ook wat waard. Daarbij zou ik na het slechte kuil wat we hadden ook nog meer betalen om zulk mooi hooi te kunnen voeren. Paarden kunnen niet liegen, maar de verschillen zijn erg duidelijk.

Er is echt wel mooi voordroog te vinden. Ik kom op andere stallen waar het voordroog echt mooi droog is, fris ruikt en ook goed eruit ziet. Dan moet je goed zoeken en goede afspraken maken als een pak open gaat en deze niet goed is.

Als particulier betaal je soms iets meer, maar dat is het echt waard als het om de gezondheid van je paard gaat. Ik voer liever armer, maar genoeg en een goede vitamine korrel erbij, dan te weinig en rotzooi. Dat geeft zoveel problemen. Ook problemen die in iets anders gezocht worden.

Sta je in pension, wordt je vaak belazerd waar je bij staat. Of je betaald veel geld en krijgt goed spul. Of je betaald weinig en wordt er op kwaliteit bezuinigd. Op ons vorige adres wordt keihard gelogen, ook over de analyse en nog meer. Wij hebben meerdere mensen naar het kuil laten kijken en een analyse laten doen, wat echt slecht was. Gelukkig krijgen de meeste paarden te weinig ( wat weer andere problemen geeft ) dus valt het niet snel op. Maar ik kan inmiddels een boek schrijven over wat stallen doen na 36 jaar paardrijden.