ziekte van Lyme

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onawydouw

ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:22

Zijn er hier eigenaren van paarden met de ziekte van Lyme ?
Hebben ze dit kunne behandelen ?
Heb je veranderingen gemerkt zowel voor als na de behandeling ?
Heeft het paard hier last van gehad ?
Kon het nadien weer zwaar werk aan ?
etc...
Ik stel deze vragen omdat ik een paardje heb die dit nu heeft. Geen idee of hij dit al lang heeft of niet.
Hij loopt enorm stijf en loopt zelf niet op de linkerzijde.
Nu vraag ik mij af of er verbetering gaat komen of niet, dit doordat ik mijn ingangsexamens met dit paard zou moeten rijden.

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:27

Ik weet niet hoe het zit bij paarden, maar wel bij mensen. Ik heb zelf deze ziekte en het gaat ongeveer een jaar kosten om ervan af te komen. Dit terwijl ik het nog niet eens in heel extreme mate heb. Dus ik weet niet wanneer jouw inganngsexamen is, maar het duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje voordat je paard weer helemaal fit is..

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:33

Bij mensen weet ik ook wat het inhoud. Blijkbaar is het niet te vergelijken. ingangsexamen is al in juni of de maand erop.
Billy_Jean schreef:
Ik weet niet hoe het zit bij paarden, maar wel bij mensen. Ik heb zelf deze ziekte en het gaat ongeveer een jaar kosten om ervan af te komen. Dit terwijl ik het nog niet eens in heel extreme mate heb. Dus ik weet niet wanneer jouw inganngsexamen is, maar het duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje voordat je paard weer helemaal fit is..

Rasima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:57

onawydouw schreef:
Zijn er hier eigenaren van paarden met de ziekte van Lyme ?
Hebben ze dit kunne behandelen ?
Heb je veranderingen gemerkt zowel voor als na de behandeling ?
Heeft het paard hier last van gehad ?
Kon het nadien weer zwaar werk aan ?
etc...
Ik stel deze vragen omdat ik een paardje heb die dit nu heeft. Geen idee of hij dit al lang heeft of niet.
Hij loopt enorm stijf en loopt zelf niet op de linkerzijde.
Nu vraag ik mij af of er verbetering gaat komen of niet, dit doordat ik mijn ingangsexamens met dit paard zou moeten rijden.

Mijn paard heeft Lyme gehad, pas na heel veel onderzoek kwam Erik van de Laarakker erachter, mede omdat het Selenium gehalte in het bloed heel laag was. Hij is van http://www.holistischdierenarts.nl - Na behandeling en Selenium supplement is ze enorm vooruit gegaan. Ben nu weer voorzichtig de draad met rijden aan het oppakken en het gaat super.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:06

Eén van mijn paarden heeft Lyme. Wij hebben het vrij laat ontdekt en daardoor is het bij haar chronisch.
Zij is wel verbeterd na (langdurige!) behandeling, maar heeft daarna weer een enorme terugval gehad. Vervolgens weer gaan behandelen en momenteel doet ze het weer goed.
In het geval van mijn merrie denk ik niet dat zij 100% belastbaar wordt, iig niet voor stressvolle dingen, want stress triggert bij haar de Lymesymptomen. Ipv het wedstrijdpaard dat ik gehoopt had dat ze zou worden, is het nu wel een heel fijn buitenrijpaard.
Hoe dat voor jouw paard is zal de tijd moeten leren. Lyme uit zich bij elk paard (en mens) anders dus het ziekte- en herstelverloop zal ook wel anders zijn.

Whisperke

Re: ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:55

Mijn paard heeft ook Lyme..
Momenteel onder behandeling met Antibiotica..
Ze is ontzettend ziek geweest, lijkt nu iets de betere kant op te gaan al blijft haar temperatuur nog boven de 38.
Wat hebben jullie paarden voor behandeling gehad en hoe lang?
Hoe is het met de temperatuur bij jullie paarden?

Ik weet wel dat wanneer ze Lyme hebben en het niet snel behandeld is, net als bij de mens binnen 24-48u na de tekenbeet dat je Lyme altijd blijft behouden. Je kan wel door behandeling zorgen dat de Lyme tot rust komt en in principe, afhankelijk van de schade wat de Lyme heeft toegebracht. Het paard zou kunnen functioneren zoals van te voren. Maar vaak wordt het pas laat opgemerkt en is er al schade opgetreden. Verder weet ik wel dat je antistoffen tegen borelia kunt hebben echter dat je paard geen lyme heeft dan is die wel in aanmerking gekomen en is er een reden dat een paard erop reageerd. Ik weet enkel dat je 2 waardes moet prikken en dat die beide positief moeten zijn en je alle andere mogelijke oorzaken hebt moeten uitgesloten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:26

Mijn merrie heeft 9 weken antibiotica gehad, daarna 9 weken Chinese kruiden (mix laten maken door officiële Chinese kruidenkundige), daarna maandenlang Samento & Banderol, vervolgens kaardebol. Gestopt toen paard het goed deed en ik denk dat ik dat niet had moeten doen. Ze is een tijd daarna weer helemaal ingestort. Haar temperatuur is normaal, behalve 1 heftige koortspiek die de aanleiding is geweest om te testn op Lyme. Symptomen zijn voornamelijk vreselijke stijfheid, exreme gevoeligheid op haar lijf en als ze heel symptomatisch is ontzettend veel liggen/slapen. Uren achter elkaar. Na de eerste behandeling is de gevoeligheid op haar lijf bijna weg en dat is weg gebleven. Het vele liggen/slapen is ook weg gebleven. Het is nu voornamelijk stijfheid als ze last heeft.

Overigens hebben wij vorig jaar, na haar terugval, een spierbiopt laten doen. Daar kwam aanzienlijke spierschade uit met de opmerking van het lab dat dat Lymegerelateerd kan zijn (zonder dat zij wisten dat ze Lyme heeft).

Na de terugval weer antibiotica geprobeerd, maar dat kreeg ik er echt niét meer in. Dus weer verder gegaan met de Chinese kruiden. Daarmee verbeterde ze aanzienlijk, maar was ze niet "goed" (kon geen werk aan). Het een tijdje aangezien maar ze bleef op dat niveau. Bioresonantie gedaan en dat sloeg aan! Nu weer terug op de Samento & Banderol en momenteel loopt ze dus weer buitenritten van zo'n anderhalf a 2 uur en doet ze licht bakwerk. Weet niet hoe veel meer er nog in zit, maar hier ben ik al heel blij mij gezien hoe slecht ze is geweest :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:34

Mijn paardje had de ziekte van Lyme. Ze was heel erg ziek en ik dacht dat het nooit zou goed komen. De dierenarts had bloed mee genomen voor onderzoek. Ik heb toen onze natuurgeneeskundige gevraagd om haar door te meten. Dit heeft ze gedaan middels de lecher antenne. Daar kwam een heel ziek paard uit. We zijn gelijk gaan behandelen natuur geneeskundig. De dierenarts gaf groen licht, want de Lyme uitslag laat altijd even op zich wachten en zij wist dus ook niet wat er aan de hand was.
Omdat ik er om gevraagd had, had ze ook op Lyme laten testen (paardje kwam uit Frankrijk vandaar dat ik dit had gevraagd, want hier komt dat meer voor).
Dus zonder dat we wisten wat paardje had hebben we, drie weken zeer intensief natuur geneeskundig behandeld. Na nog paar weken kwam dierenarts terug met de uitslag, dat paardje Lyme had. Die dag was paardje juist genezen verklaard dus ik schrok me rot en vertelde dat haar. Gelijk weer het dure Lyme onderzoek laten doen, want dan kon ze kijken hoe de waarden waren.
Wederom weken later (ik reed inmiddels alweer), kwam uitslag dat Lyme waarden enorm gedaald waren.
Dit is inmiddels 5 jaar geleden gebeurd. Paardje is als een zonnetje en gaat als een speer. Is gewoon heel gezond.
Maar ze was dus echt heel erg ziek. Ik wens je veel sterkte toe, want Lyme is wel echt wat! :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:23

Kwam jouw natuurgeneeskundige ook tot de conclusie Lyme pien_2010? Of tot de afzonderlijke symptomen?

Welke Lymewaardes waren gedaald?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:12

Mijn natuurgeneeskundige had helemaal geen ziekte conclusie. Zij zat meer in de richting van lever niet goed, darmen niet goed, lymfklieren zwak etc en kwam met allerlei waarden die uit balans waren. Er was eigenlijk niets meer goed. Ik heb echt gedacht dat ik het beestje af zou moeten geven, zo slecht was ze. Dus dat verbaasde me niets dat alles zo slecht was. Zij komt trouwens nooit met diagnose, want dat vindt ze een zaak van de dierenartsen, waar ze vaak ook mee samenwerkt.
Ik heb niet de uitslag van de dierenarts gezien. Ik weet alleen dat ze had over het feit dat de eerste keer de "lyme waarden" rond de 380 aanzaten en paar weken later tegen de 80. Het paardje vond ze zag er zo verschrikkelijk goed uit, dat het voor haar overduidelijk was dat ze weer OK was gezien ook de flink dalende waarden.
Dus het tweede deel van je vragen kan ik niet beantwoorden, want weet ik gewoon niet. De dierenarts verklaarde het paardje beter.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:29

Mac schreef:
Mijn merrie heeft 9 weken antibiotica gehad, daarna 9 weken Chinese kruiden (mix laten maken door officiële Chinese kruidenkundige), daarna maandenlang Samento & Banderol, vervolgens kaardebol. Gestopt toen paard het goed deed en ik denk dat ik dat niet had moeten doen. Ze is een tijd daarna weer helemaal ingestort. Haar temperatuur is normaal, behalve 1 heftige koortspiek die de aanleiding is geweest om te testn op Lyme. Symptomen zijn voornamelijk vreselijke stijfheid, exreme gevoeligheid op haar lijf en als ze heel symptomatisch is ontzettend veel liggen/slapen. Uren achter elkaar. Na de eerste behandeling is de gevoeligheid op haar lijf bijna weg en dat is weg gebleven. Het vele liggen/slapen is ook weg gebleven. Het is nu voornamelijk stijfheid als ze last heeft.

Overigens hebben wij vorig jaar, na haar terugval, een spierbiopt laten doen. Daar kwam aanzienlijke spierschade uit met de opmerking van het lab dat dat Lymegerelateerd kan zijn (zonder dat zij wisten dat ze Lyme heeft).

Na de terugval weer antibiotica geprobeerd, maar dat kreeg ik er echt niét meer in. Dus weer verder gegaan met de Chinese kruiden. Daarmee verbeterde ze aanzienlijk, maar was ze niet "goed" (kon geen werk aan). Het een tijdje aangezien maar ze bleef op dat niveau. Bioresonantie gedaan en dat sloeg aan! Nu weer terug op de Samento & Banderol en momenteel loopt ze dus weer buitenritten van zo'n anderhalf a 2 uur en doet ze licht bakwerk. Weet niet hoe veel meer er nog in zit, maar hier ben ik al heel blij mij gezien hoe slecht ze is geweest :-)

Whisperke schreef:
Mijn paard heeft ook Lyme..
Momenteel onder behandeling met Antibiotica..
Ze is ontzettend ziek geweest, lijkt nu iets de betere kant op te gaan al blijft haar temperatuur nog boven de 38.
Wat hebben jullie paarden voor behandeling gehad en hoe lang?
Hoe is het met de temperatuur bij jullie paarden?

Ik weet wel dat wanneer ze Lyme hebben en het niet snel behandeld is, net als bij de mens binnen 24-48u na de tekenbeet dat je Lyme altijd blijft behouden. Je kan wel door behandeling zorgen dat de Lyme tot rust komt en in principe, afhankelijk van de schade wat de Lyme heeft toegebracht. Het paard zou kunnen functioneren zoals van te voren. Maar vaak wordt het pas laat opgemerkt en is er al schade opgetreden. Verder weet ik wel dat je antistoffen tegen borelia kunt hebben echter dat je paard geen lyme heeft dan is die wel in aanmerking gekomen en is er een reden dat een paard erop reageerd. Ik weet enkel dat je 2 waardes moet prikken en dat die beide positief moeten zijn en je alle andere mogelijke oorzaken hebt moeten uitgesloten.

Mac schreef:
Eén van mijn paarden heeft Lyme. Wij hebben het vrij laat ontdekt en daardoor is het bij haar chronisch.
Zij is wel verbeterd na (langdurige!) behandeling, maar heeft daarna weer een enorme terugval gehad. Vervolgens weer gaan behandelen en momenteel doet ze het weer goed.
In het geval van mijn merrie denk ik niet dat zij 100% belastbaar wordt, iig niet voor stressvolle dingen, want stress triggert bij haar de Lymesymptomen. Ipv het wedstrijdpaard dat ik gehoopt had dat ze zou worden, is het nu wel een heel fijn buitenrijpaard.
Hoe dat voor jouw paard is zal de tijd moeten leren. Lyme uit zich bij elk paard (en mens) anders dus het ziekte- en herstelverloop zal ook wel anders zijn.

Hier was het niet al te erg ze moet 10 dagen antibiotica nemen en nadien moesten we bellen, wss voor opnieuw te testen. De lyme was bij haar enkel te testen in het bloed, had geen koorts liep wel niet meer langs links liep zo de kanten op. Dit was nu totaal niet, ze ziet er ook een pak beter uit ze komt echt knuffelen en kijkt terug uit haar doppen. Ze heeft na 5 dagen nu terug een mooie gevulde buik, en ze is vollop aan het ruiven wat ze totaal niet meer deed. Hoe lang ze het heeft is niet duidelijk want zo lang is ze nog niet bij ons. Ik weet ook dat het nooit zal verdwijnen dat ze het enkel kunnen "in slaap doen" . Wij zijn allemaal opgelucht dat het ineens wel terug de goede kant op gaat. Ze vliegt na de antibiotica de wei op, dus dat zal voor haar zeker niet slecht zijn. En ze kan zeker het werk aan wat er gevraagd word, mijn lessen zijn nooit langer dan 25 min waarvan enorm veel stap werk is (spieropbouw) ze werkt ook veel te graag, dat heeft ze blijkbaar altijd gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:25

Ze kunnen idd heel snel opknappen van behandeling :j . Fijn om te horen.
Hou je paard wel in de gaten, want ze kunnen ook weer een terugslag krijgen. Hoe sneller je er dan bij bent, hoe beter de kansen van je paard zijn om er weer bovenop te komen.
Succes met je examens!

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 07:45

Gelukkig heeft mijn paardje geen lyme maar mijn hond heeft het helaas wel. In het laatste jaar was er een complete gedrags verandering en begon mijn lieve ventje met grommen en uit te halen. Hij werd ook steeds angstiger. We hadden het al meerdere keren bij de dierenarts aangegeven maar die zocht er niks achter.

We zijn van de hondenschool naar een hondenuitlaatservice/ gedrags kundige gegaan maar hij bleef maar angstig.

Na meerdere mensen gebeten te hebben , alleen als men hem aanhaalde waren we de wanhoop nabij. Hoe nu verder. ik wilde graag nog een medisch onderzoek dus belde naar de dierenarts voor een afspraak. Deze wuifde het geheel af als dominantie problemen. Ik moest maar naar een gedragsdeskundige. Dus zo gezegd zo gedaan, zij wees mij er toch weer op dat zijn gedrag waarschijnlijk door pijn werd veroorzaakt.

Op dit punt ben ik bij BioResonantie terecht gekomen. Hier werd mij verteld dat mijn hond lyme heeft en zijn we een behandeling gestart.

Op dit moment zitten we er nog midden in maar ik kan zeggen dat hij al heel erg is opgeknapt. Hij is minder angstig, heeft meer geduld en is minder alert. Alsof hij alles wat meer op een rijtje heeft.

De gedragsdeskundige had ons ook aangeraden om naar een osteopaat te gaan. Zij vond diverse blokkades veroorzaakt door lyme (ze wist niet van de BioResonantie). Deze blokkades kunnen we nog niet verhelpen zolang de lyme aanwezig is.

We blijven voor en met ons ventje knokken.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 13:17

Mac schreef:
Ze kunnen idd heel snel opknappen van behandeling :j . Fijn om te horen.
Hou je paard wel in de gaten, want ze kunnen ook weer een terugslag krijgen. Hoe sneller je er dan bij bent, hoe beter de kansen van je paard zijn om er weer bovenop te komen.
Succes met je examens!

Gaan we zeker doen ! geregeld bloedcontrole staat op de planning :)

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 13:18

Peppel01 schreef:
Gelukkig heeft mijn paardje geen lyme maar mijn hond heeft het helaas wel. In het laatste jaar was er een complete gedrags verandering en begon mijn lieve ventje met grommen en uit te halen. Hij werd ook steeds angstiger. We hadden het al meerdere keren bij de dierenarts aangegeven maar die zocht er niks achter.

We zijn van de hondenschool naar een hondenuitlaatservice/ gedrags kundige gegaan maar hij bleef maar angstig.

Na meerdere mensen gebeten te hebben , alleen als men hem aanhaalde waren we de wanhoop nabij. Hoe nu verder. ik wilde graag nog een medisch onderzoek dus belde naar de dierenarts voor een afspraak. Deze wuifde het geheel af als dominantie problemen. Ik moest maar naar een gedragsdeskundige. Dus zo gezegd zo gedaan, zij wees mij er toch weer op dat zijn gedrag waarschijnlijk door pijn werd veroorzaakt.

Op dit punt ben ik bij BioResonantie terecht gekomen. Hier werd mij verteld dat mijn hond lyme heeft en zijn we een behandeling gestart.

Op dit moment zitten we er nog midden in maar ik kan zeggen dat hij al heel erg is opgeknapt. Hij is minder angstig, heeft meer geduld en is minder alert. Alsof hij alles wat meer op een rijtje heeft.

De gedragsdeskundige had ons ook aangeraden om naar een osteopaat te gaan. Zij vond diverse blokkades veroorzaakt door lyme (ze wist niet van de BioResonantie). Deze blokkades kunnen we nog niet verhelpen zolang de lyme aanwezig is.

Zij had ook spierspanningen en liep kreupel na een kreupelheidsonderzoek (verwakte spier) Dit gaat precies ook weer de goede kant op.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:57

onawydouw schreef:
Peppel01 schreef:

Op dit punt ben ik bij BioResonantie terecht gekomen. Hier werd mij verteld dat mijn hond lyme heeft en zijn we een behandeling gestart. paard lief is al 25 kilo bijgekomen in nog geen week tijd, dankzij de antibiotica we gaan de goede kant op !

Zij had ook spierspanningen en liep kreupel na een kreupelheidsonderzoek (verwakte spier) Dit gaat precies ook weer de goede kant op.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:24

onawydouw schreef:
Peppel01 schreef:

Gelukkig maar. Lyme is echt een hardnekkig iets :(

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 18:57

Heb het inderdaad mogen ondervinden :( . Op de moment gaat het er super mee, over een maandje komt de DA nog eens voor een check up dus hopen op goed nieuws. Mijn lesgever was ook aardig verast hoe vol haar buikje nu wel niet zit, ook haar karakter is totaal veranderd. Ik heb net een nieuw paard.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:35

Ben benieuwd. Hou je me op de hoogte van de uitslag?

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:19

Peppel01 schreef:

zal ik doen ;)

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 17:58

Peppel01 schreef:

Ter update die ik beloofd had. Ze doet het GEWELDIG goed. Haar gewicht is helemaal in orden, bespiering is ook terug aan het komen. Ze loopt geweldig goed, er valt terug mee te werken. Over een 2 tal weken komt de DA nog eens bloed trekken, maar het ziet er goed uit op de moment.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 19:58

onawydouw schreef:
Peppel01 schreef:

zal ik doen ;)

update : aaaagh ziekte is terug, mijn gevoel zat juist ze zat weer niet goed in haar vel. nu 3 weken medicatie en dan weer testen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:56

Blijven die van jullie ook kreupel??

Die van mij is verder goed opgeknapt maar blijft kreupel.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 14:03

Whisperke schreef:
Blijven die van jullie ook kreupel??

Die van mij is verder goed opgeknapt maar blijft kreupel.

neen, nog niet kreupel geweest.
de eerste keer viel ze niet meer te rijden, een hoop getrek zodat ik bijna een koprol deed of ze liep boven op de kanten van de piste. En nu ben ik er achter gekomen omdat ze met het minste wilde gaan stijgeren terwijl ze niet nog nooit gedaan had. Ook stond ze vlak voor mijn les ineens super warm met een plakende huid. Dus gevoel zat weer goed.
wat wel wat met keupel zijn temaken heeft. is dat ze snel door haar achterbeen door zakt, dit is wss door te weinig bespiering, voor de rest loopt ze gewoon verder in de springsport, heeft hier geen last van.

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:50

Ah nee, dat is balen zeg!

Ik heb de bloeduitslagen van George binnen en hij is lyme vrij!