Injectie tegen jeuk bij haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Injectie tegen jeuk bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:12

Mijn haflinger van 26 heeft zomereczeem. Niet supererg maar wel vervelend. Het is met deken redelijk goed onder controle te houden, en zonder deken en veel smeren gaat het ook wel redelijk. Ze staat 's zomers trouwens 24/7 op een wei.
Nu sta ik sinds februari op een nieuwe stal, en hier zijn een aantal paarden meer die last hebben van jeuk / eczeem. Deze paarden krijgen een injectie tegen de jeuk (hormonen).

Nu was ik hier altijd best kritisch over, helemaal omdat ik een haflinger heb en de kans op hoefbevangenheid bij sobere rassen groter is na zo'n injectie. Nu heeft ze nog nooit tekenen van bevangenheid gehad, dus vermoed dat ze er niet heel gevoelig voor is. De staleigenaar doet heel relaxt over die injectie, bevriende DA spuit dit al jaren ook bij z'n eigen paarden en er is nog nooit iemand ziek geworden. Als de injectie overigens niet werkt, wordt er overgegaan op 1 - 3 keer daags pillen.
Nu ben ik toch aan het twijfelen.. Een zomer zonder jeuk / zalfjes / deken lijkt me voor haar (en voor mij :7 ) best wel heel relaxt. Hoe denken jullie over deze injectie? Ervaringen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:20

SV -> MD

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:24

Die van mij heeft het 1 malig gehad om de cirkel te doorbreken maar ik zou er nooit voor kiezen om dit standaard te geven!

Lekker dekentje erom ipv die zooi steeds in je paard spuiten.. (maar dat is mijn mening natuurlijk ;) )

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:25

Ik lees mee! Ik zit er ook over na te denken mijn pony te laten spuiten maar ik knijp hem echt voor die hoefbevangenheid. Van de week meerdere klinieken aanschrijven voor meer informatie.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Injectie tegen jeuk bij haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:28

Cortison, neem ik aan? Mijn eerste pony met z.e. (IJslander) werd daardoor bevangen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:28

Verdiep je eens in de werking van cortico's en beslis dan voor jezelf of je dat in je paard wil spuiten op regelmatige basis.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:34

Cortison is gewoon echt troep, dat is een feit. Maarja, pony zal misschien ook meet happy zijn zonder jeuk.
Er zijn drie dingen waar ik mee zit :')

1-hoe groot is de kans dat het werkt?
2-hoe gaat dat met de hoefbevangenheid
3-als het de zomereczeem kan onderdrukken, wat dan nog meer? Ik ben bang dat als hij een keer echt wat gaat mankeren je het te laat ziet omdat de eerste zet alles wordt onderdrukt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:36

Ooit in verleden is mijn pony gespoten eigenlijk zonder enig benul van mezelf (was toen 15 ofz)
Maar het hielp niet (daar kwamen we al heel gauw achter) En alsnog stond ze de hele zomer onder een deken. Enige mijn bankrekening had eronder te lijden..

Zomer eczeem is niet te genezen met een spuitje.. (helaas)

Wat hier werkt is geen gras. Wel bewegen. In een paddock paradise bijvoorbeeld.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:40

XxDiandraxX schreef:
Verdiep je eens in de werking van cortico's en beslis dan voor jezelf of je dat in je paard wil spuiten op regelmatige basis.

Ik heb me er inderdaad in verdiept, vandaar ook de twijfel. Daarbij is ze al wat ouder, afweer wordt onderdrukt.. Is dat niet het domste wat je kan doen met een oude pony? Andere kant weer.. Die jeuk is gewoon super sneu. Hoe vaak ik haar met haar uiers over de grond zie schrapen, tot bloedens toe :( Word je ook niet vrolijk van.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:41

Koekeroekus schreef:
Cortison is gewoon echt troep, dat is een feit. Maarja, pony zal misschien ook meet happy zijn zonder jeuk.
Er zijn drie dingen waar ik mee zit :')

1-hoe groot is de kans dat het werkt?
2-hoe gaat dat met de hoefbevangenheid
3-als het de zomereczeem kan onderdrukken, wat dan nog meer? Ik ben bang dat als hij een keer echt wat gaat mankeren je het te laat ziet omdat de eerste zet alles wordt onderdrukt.

Yes, deze vragen stel ik mezelf dus ook. Afweging maken dus. Hoe erg is de jeuk? Hoe erg kunnen de gevolgen van de injectie zijn? Lastig. Hoopte op ervaringsverhalen, en hier lees ik dus al dat er een pony bevangen is geraakt. Niet fijn :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:43

Met een goed voerbeleid en weide beleid ga je meer winst behalen dan met een injectie..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:44

Corticosteroïden zijn 'van nature' bedoeld om stress situaties te reguleren.

In deze situaties is het belangrijk om snel te kunnen rennen --> daarvoor heb je energie (=suikers) voor je spieren nodig en zuurstof (hart moet sneller pompen).
Daar moet al je energie dan ook naartoe, dus 'overige' systemen zoals het immuunsysteem gaan op een lager pitje (want het maakt niet uit of je een griepje krijgt als je toch binnen 5 minuten wordt opgegeten).
Van dat onderdrukken van immuunrespons maak je dus gebruik als je deze injectie gebruikt.

Maar je geeft dus wel een signaal in het lichaam dat het zich in een gevaarlijke/stress omgeving bevindt.
In mensen kan langdurige blootstelling aan cortisol (menselijke vorm van corticosteroïden) voor nare dingen zorgen zoals: hartproblemen, myopathie, maagzweren, verzwakt immuunsysteem en geheugenverlies. Dit is wel bij chronische stress en ik heb hier geen link naar dieren, maar misschien iets om even over na te denken.

Verder alleen ervaring met een IJslander die ik zo af en toe zie, daar hielp het wel redelijk bij (en de zomer lang, dat is niet altijd). Die is ook niet hoefbevangen geworden. Maar ik heb wel het idee dat die er lichamelijk toch best een klap van heeft gehad, want algemeen oogt ze minder fit dan ervoor.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:48

@mooney, duidelijk verhaal! Zo wordt het al een stukje duidelijker. Ik neig ook om het niet te doen, puur omdat de risico's te hoog zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:54

Ideaal is het niet nee vanwege de bijwerkingen. Maar niets zo erg als een leven met jeuk, dus als andere middelen het niet onder controle kunnen houden (lees: paard heeft nog steeds jeuk) zou ik het wel proberen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:14

Mooney: duidelijk verhaal! Thanks. Wel naar ook wat je zegt, over de ijslander dit minder fit oogt. Ik ben juist zo trots op mijn bejaarde die er nog fantastisch uit ziet..

@Marjo89: qua voerbeleid al vanalles geprobeerd, zelfs heel extreem a la Gerrit Smit (hoefschoenen / voeding). Groenten, kruiden, knoflook, hooi van niet bemest land, blabla-bicarbonaat, natriumchloride, enzovoorts. Helaas geen effect op de eczeem, pony begon wel erg te stinken haha! Zit nu redelijk ok volgens mij qua voer, zit helaas (gelukkig, mooi buitenrijgebied :-D) bij de Maarsseveense plassen en dat is niet ideaal natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:16

mysa schreef:
Cortison, neem ik aan? Mijn eerste pony met z.e. (IJslander) werd daardoor bevangen.

die van mij ook....24 jaar ellende mee gehad.Medisch bedoel ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:20

Ik ga deze zomer bij de eerste tekenen van jeuk prednison spuiten.. Niet leuk, niet fijn, grote risico's.. Ik weet het.. Maar paardlief heeft het zo extreem, dat hij zich op alle plekken tot bloedens toe open haalt..

Onderkant kaak
Afbeelding

Benen
Afbeelding

Dus ja, ik ga het wel doen.. Maar biet omdat ik t een geweldig plan vind.. :n
T is alleen helaas t enige plan..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:22

Oei ja ziet er niet fijn uit! Ik zie het ook maar als laatste redmiddel, bij mijn pony is het op zich wel te handelen met zalfjes en dekens. Het is gelukkig ook altijd gelijk gebleven alle jaren, of zelfs ietsje beter met alle smeerseltjes van tegenwoordig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:22

Mloes, lopen die paarden daar dan zonder eczeemdeken rond???

Tegen zomereczeem werkt een injectie met corticosteroiden helemaal niet, is inderdaad enkel tegen de jeuk.
Als het al werkt..
Maar met een goede eczeemdeken en goed voerbeleid zou een zomereczemer eigenlijk helemaal geen jeuk meer moeten hebben.
Is dst toch zo dan zou ik nog es verder gaan kijken wat daar dan de oorzaak van is.

Ik zou zeker bij een dier op leeftijd dit niet gaan doen om er zo een spuit in te zetten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:26

ellepel schreef:
Mloes, lopen die paarden daar dan zonder eczeemdeken rond???

Tegen zomereczeem werkt een injectie met corticosteroiden helemaal niet, is inderdaad enkel tegen de jeuk.
Als het al werkt..
Maar met een goede eczeemdeken en goed voerbeleid zou een zomereczemer eigenlijk helemaal geen jeuk meer moeten hebben.
Is dst toch zo dan zou ik nog es verder gaan kijken wat daar dan de oorzaak van is.

Ik zou zeker bij een dier op leeftijd dit niet gaan doen om er zo een spuit in te zetten

De ene wel zonder, ander met deken begreep ik. Die met deken zou zichzelf ook echt helemaal kapot schuren.
En klopt, alles wat je bedekt gaat redelijk. Maar merk aan haar dat ze zonder deken gewoon meer rent, rolt, vrolijk is. En helaas schuurt ze bij haar uiers, net daar waar Boett en Rambo niet helemaal komen. Heb al vanalles geknutseld en genaaid maar nog niks zaligmakends gevonden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:30

Je moet deze dieren gewoon niet op de wei zetten, dan is de meeste jeuk al weg.

Snap eerlijk gezegd niet dat je wel kiest voor zulke smerige medicatie maar niet voor een simpele oplossing om het dier jaar rond op natuurhooi te zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:33

He bah vervelend is het ook he.
Tja kan je 100 adviezen geven,maar het is echt uitproberen, wat bij de een werkt hoeft bij de ander niks te doen.

Enige tip die ik je geef, mocht je wel voor die prik kiezen, kijk alstjeblieft uit met gras.
want een oudere pony die toch bevangen staat dat is echt gevaarlijk.
Als ze ouder worden is de hele stofwisseling vaak anders, dus de reactie op,zo een spuit ook wel

Spatter, hoeft niet te helpen hoor.
Die van mij heeft op natuurhooi gestaan, zonder gras en toch jeuk, :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:37

spatter schreef:

Snap eerlijk gezegd niet dat je wel kiest voor zulke smerige medicatie maar niet voor een simpele oplossing om het dier jaar rond op natuurhooi te zetten.

Ik ga hier niet voor kiezen, wilde alleen kijken hoe men er hier over denkt. Mijn keuze is gemaakt dus, geen injectie.
Van het gras halen.. daar wordt ze ook ongelukkig van (blijft een haflinger he ;-)). Het best is dan misschien ophokken 24/7, kan er geen enkel mugje bij.. Beetje kiezen tussen de minst vervelende oplossing dan, en dan kies ik voor deken en lekker buiten op een niet te volle wei.
Ze krijgt trouwens goed hooi, 24/7 onbeperkt in slowfeeders.
Helaas red je het daar niet mee weet ik na 15 jr :-(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:38

spatter schreef:

Omdat dat niet altijd helpt, zoals in mijn geval..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:49

Voeding is bij echte zomer eczeem toch waar de oplossing gezocht moet worden.

En dan niet pas in het voorjaar beginnen met oplossingen maar het hele jaar rond.

Heb een merrietje van veulen tot 24 jaar gehad en heeft altijd zonder deken kunnen lopen vanaf dat ze van het gras af ging.
Welsh cob merrie van 9 jaar nu, die bij de vorige eigenaar tot bloedens toe schuurde, loopt ook het hele jaar zonder deken maar wordt wel ingesmeerd vanaf dat de jeuk begint.
Ze schuurt dan nog alleen wat manen en staart korter maar geen wondjes.

Gras is gewoon een grote boosdoener en misschien ook wel de muggen die bij grasland rondhangen.