Spierbevangen door stress/spanningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoannevZ

Spierbevangen door stress/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:34

1 van merries is in 1 jaar al 2x spierbevangen geweest. De eerste keer kreeg ze ook te veel krachtvoer. Laatst was het weer raak na een dressuurles. Onderweg stond ze al strak van de spanning. Ik zat er net een half rondje op en werd al bijna gelanceerd! Dit doe ze normaal absoluut niet! Daarna is ze flink aan het sjouwen gegaan. Na de les verkrampte ze ineens. Meteen de dierenarts gebeld en hij heeft bloed afgenomen. De spierenzymen waren flink verhoogt! Na 2 weken weer bloed afgenomen en de enzymwaarden waren al goed gedaald en ik kreeg groen licht om weer rustig de training weer op te pakken. Er is in het bloed ook gekeken of ze een oorzaak konden vinden voor de bevangenheid, omdat mevrouw al suiker/zetmeel arm dieet had. Ze hebben niets kunnen vinden. Omdat mijn dametje nogal een hysterische heethoofd is, werd mij gezegt dat de spierbevangenheid waarschijnlijk komt door haar opvliegend en stressige karakter.
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-04-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout uit titel gehaald.

Sim

Re: spierbevangen door stess/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:11

Magnesium bijvoeren om de scherpe kantjes er van af te halen en tevens de afvalstoffen goed af te laten voeren.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:00

Lijkt mij niet. Maar helpen zal het ook niet.
Zou geen krachtvoer mee geven. Zulk soort heethoofden hebben dat niet nodig.

Magnesium kan helpen. Maar hoeft niet.
Goed hooi. Veel bewegen in vrijheid en zo min mogelijk op stal. Eenmaal spierbevangen. Blijven ze gevoelig. Wat kan helpen. Na een intensieve training vit e & selenium bij voeren. Enkele dagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:06

Och, sneu en vreselijk pijnlijk voor het dier. Bij sommige rassen is het een genetische afwijking en is er niet veel aan te doen dan een goed voer management en supplementen en dan nog is dat erg moeilijk. Bij Amerikaanse rassen komt bijv pssm voor wat er ook voor zorgt het paard vaak spier bevangen kan zijn.
Je kan je paard laten testen door de arts.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:05

Ze krijgt buiten ruwvoer om nu dagelijks 0,5 kg subli ponybrok, klein beetje subli omega en marstall piano. Mijn merrie is een kwpn-er. Roelofs gefokt.

Marjo89

Re: Spierbevangen door stress/spanningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:56

Ik zou echt geen subli pony brok voeren. Bergen aan zetmeel. Zeer ongezond.
Zou opzoek gaan naar een goede vitamine brok. Bv van marstall (force) of Hoveler (reformin plus)

En hooi ipv kuil.. Want ook in kuil/voordroog zitten vaak meer suikers..

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 15:50

Subli ponybrok in combinatie met subli omega geef ik op aanbeveling van een goede kennis. Haar bevangen paard deed het juist daar super op. Mijn merrie kreeg eerst care4life van pavo. Dat is suiker en zetmeel arm en toch bevangen. Probeer nu dit. Weet het anders ook niet meer. Via dierenarts krijg je ook weinig antwoorden over ransoen en groothandels willen alleen maar melden hoe geweldig hun product is. Vandaar deze stap naar subli ;)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:00

JoannevZ schreef:
Subli ponybrok in combinatie met subli omega geef ik op aanbeveling van een goede kennis. Haar bevangen paard deed het juist daar super op. Mijn merrie kreeg eerst care4life van pavo. Dat is suiker en zetmeel arm en toch bevangen. Probeer nu dit. Weet het anders ook niet meer. Via dierenarts krijg je ook weinig antwoorden over ransoen en groothandels willen alleen maar melden hoe geweldig hun product is. Vandaar deze stap naar subli ;)

Heb je gekeken hoeveel zetmeel erin zit ?
Ik net wel even, 15,5% dat is echt veel te veel.
Voor de vitamines hoef je zoiets niet te geven, er zit amper wat in waar paarden *serieus* iets aan hebben.
Ook care 4 life zit nog bij elkaar 10% in.

Dierenartsen weten vrij weinig van spierbevangen paarden(zonde)
Helaas is mijn merrie heel ernstig spierbevangen geweest. En heb alles in detail uitgeplozen.
Later is het nog eens gebeurd.. Intussen is ze al 2 jaar vrij van klachten.
Enige wat ik altijd vast hou, goed opwarmen, alles opbouwen, daardoor soms eerder stoppen dan je zelf wil.
En onder deken. Spieren blijven kwetsbaar.

Zij eet alleen hooi, met hoveler reformin plus (80 gr), en een handje hoveler pur itan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:05

spierbevangenheid heette vroeger maandagziekte, werkpaarden kregen dat op maandag omdat ze op zondag niets moesten doen.
Wat is je rij-schema ? want 9/10 x gebeurt het na 1 dag of meer stilstaan of bv alleen stapwerk bij goedgetrainde paarden.
Vind dat je nog steeds veel voert, de eerste tijd blijven ze nog extra gevoelig om het terug te krijgen

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:15

Rijd 4x per week. Bouw rustig op qua warming up en cooling down. Bij koudere temperaturen altijd een nierendeken bij stapwerk.
Ben ondertussen al flink aan het uitpluizen qua ransoen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zo frustrerend. De een zegt dit, de ander zegt dat...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:32

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard ?

Ik zou het niet zoeken in krachtvoer. Als je paard van zichzelf al heet is.
Heeft ze dat echt niet nodig.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:44

Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk :x

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:47

JoannevZ schreef:
Hier krijgen de paarden kuil wat het jongvee ook krijgen. Vrij schraal dus. Heb ze ook een poosje op hooi gehad, maar dat vond de portemonnee niet leuk :x

Jou portemonnee vind hooi niet leuk. Maar jou paard vind kuil niet leuk..
Als je daarmee doorgaat, geheid dat jou paard nog vaker spierbevangen gaat worden.
In kuilvoer vind een bepaald fermentatieproces plaats, en hierin zitten heel veel suikers.

Even ea opgezocht hierover

http://www.voervergelijk.nl/informatie/116/hooi-en-kuilgras-vergelijken

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:54

Pardon?! Waarom val je zo aan? Ik verdien in de winter nu eenmaal minder als in de zomer. Het is nu even niet anders. Ik heb ook een huishouden wat geld kost. Niet iedereen heeft altijd de mogelijkheden om alles perfect voor elkaar te hebben. Als ik van tevoren had geweten dat mevrouw deze klachten zou ontwikkelen, had ik haar nooit gekocht. Maar moet dit dan maar een reden zijn om haar naar de slager te brengen? Want wie wil er nu een paard met dit verleden? Denk dat ze heel blij moet zijn dat ze bij mij is. Menig ander had haar al lang de deur uit geschopt. Deels door haar karakter en deels door haar bevangenheid.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:06

Ik val niemand aan, dat maak jij ervan. Alles is gevolg van..

Maar succes met je paardje !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:00

Ik zou toch eens beginnen met haar van het kuil af halen en terug op (arm) hooi te zetten. Echte kuil is geen paardenvoer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:04

je kunt haar bloed eens laten nakijken op tekorten.Ik heb vaker meegemaakt dat de mineraalbalans niet o.k was en dat een paard daarom spierbevangen werd

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:13

Heb haar bloed al laten checken op tekorten. Hier is niets bijzonders uitgekomen. Nu wordt er gekeken op erfelijkheid.

De kuil die de paarden krijgen is lang gedroogd en stengelig. Het is niet te vergelijken met kuilvoer wat normaal gesproken aan melkvee gevoerd wordt. Dat is niet alleen voor paard too mutch, maar ook voor jongvee. Die moeten ook schraal voer hebben ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:33

Mijn paard krijgt ook kuil, heb je idd niet altijd voor het zeggen. Je doet iedergeval al genoeg voor je paard nu je er in verdiept. Schrap iedergeval de brok. Zit naast vele suikers en zetmelen ook troep in waar je paard niets aan heeft.

Mijn paard heeft ook snel last van der spieren dan wel niet spierbevangen maar korte spieren die snel stram worden. Ben van brok af gestapt en voer nu fiberforce van cavalor met suplement vitamine e + selenium. Nog nooit was ze zo soepen! En staat ernaast op kuil.

Als de bak vitamine e met selenium op is ga ik over op magnesium dit omdat selenium niet goed schijnt te zijn als het te veel wordt gegeven.

Je probleem zit het waarschijnlijk in de brok, maar wie ben ik :) het is vooral proberen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:48

Marstall piano zit zowel magnesium als selenium + vit. E in. Wat vinden jullie van subli omega? De ponybrok heeft ze nu sinds anderhalve week. Ben daar na ruim een week na bevangenheid mee begonnen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:10

Waarom geef je krachtvoer als ze al zo'n heethoofd is? Is alleen een vitaminebrokje geen idee? Dan krijgt ze wel alles wat ze nodig heeft qua vitamines/mineralen maar geen extra energie (wat ze toch al niet nodig lijkt te hebben als ik het zo lees)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:16

Ik geef dit omdat een paar ervaring paardenhouders mij dat aanbevolen hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:30

JoannevZ schreef:
Ik geef dit omdat een paar ervaring paardenhouders mij dat aanbevolen hebben.

Je moet kijken naar jouw paard en daar het rantsoen op afstemmen.

Ik ben echt geen fan van kuil wat jongvee ook krijgt. De voedingsbehoefte van jongvee is echt heel anders dan van een paard. Ik zou je paard op gewoon hooi zetten. En dan misschien een handje doodordinaire basisbrok bijvoeren. Dan hou je geld over voor hooi ;)

Maar even terugkomend hierop, als je het hooi al niet kunt bekostigen voor een paard en daarom iets voert wat eigenlijk minder geschikt is...zou je dan wel een paard nemen? Ik deed de mijne direct weg als ik in zo'n situatie zou zitten. Het betekent ook dat als jouw paard een keer koliek krijgt, jij geen geld hebt voor de rekening...

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:56

Voor de zoveelste keer. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua ransoen. Dierenarten kunnen me hier niets over zeggen. Voerleveranciers kijken enkel naar zichzelf en ik heb hier te weinig ervaring mee. Ik kan nu niet veel anders dan uitproberen wat anderen met ervaring met spierbevangenheid mij vertellen. Of zie ik dit nu helemaal fout? Ik weet dat suiker en zetmeel niet goed zijn, maar te sober voer is ook niet goed. Iedereen roept weer iets anders. Ik weet het gewoon niet meer en kan ondertussen best boos en gefrustreerd worden van deze reacties. Er wordt blijkbaar niet gelezen. Ik ben dit topic niet begonnen over voer, maar of het uberhaupt mogelijk is dat een paard zich bevangen kan stressen. Dit is wat mij door een dierenarts is gezegt en waar ik nog nooit van heb gehoord. Misschien ben ik daar niet duidelijk genoeg over geweest. Bij deze. Daar wil ik meer info over.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:03

JoannevZ schreef:

kuil wat jongvee is bedoelt, mag dan wel minder zijn dan de kuil die een melkkoe krijgt, maar ook de jongvee kuil is echt niet geschrikt voor je paard.
Nu moet je steeds de DA betalen, en kans dat je paard straks helemaal niets meer kan door de bevangenheid.
Ik zou de kosten van ander voer dan voor lief nemen en een gezond en heel paard overhouden.
( of hem verkopen en een verzorg paard gaan zoeken.)