Oogzalf aanbrengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Oogzalf aanbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:01

Afgelopen week heb ik mijn lieve paardje met een oogtrauma op stal aan getroffen. Er hing van alles uit haar oog, natuurlijk dierenarts er gelijk bij gehaald. Die wees ons door naar de kliniek en daar bleek dat ze zich echt mega hard gestoten moest hebben op stal. Echo van het oog gemaakt en haar oogbol blijkt een gat in te zitten waar alles uit komt en ze is er blind aan geworden. Heb haar voor minimaal 5 dagen daar achter moeten laten en heb haar vandaag op kunnen halen om de eerste 14 dagen thuis te herstellen. Na die 2 weken moet duidelijk gaan worden welke operatie ze nog nodig heeft.

Nu heb ik pijnstilling en oogzalf mee gekregen, alleen is het aanbrengen van de oogzalf een ramp.

Ze kan me natuurlijk niet zien aan die kant en het is super gevoelig en pijnlijk nog, waardoor ze het al naar vindt als je aan die kant bij haar oog komt.
Zodra er ook maar iets van een aanraking bij het oog in de buurt is gooit ze haar hoofd hoog in de lucht en is het uit paniek ineens hard weg draaien.

Hulp van een ander erbij is op dit moment ook erg lastig, omdat ze mij eigenlijk alleen vertrouwd op dit moment en bij een ander al gelijk wegdraait en weg wilt.

Heeft er iemand tips of manieren hoe ik bij haar het beste de oogzalf toe kan dienen zonder dat ik ook maar het oog aan raak of iets? En het voor haar zo 'fijn' mogelijk kan maken?

Mijn hand boven haar oog plaatsen om zo haar beweging te kunnen volgen is al niet mogelijk door de pijn en kneuzingen rondom haar oog.

Utixo

Re: Oogzalf aanbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 06:43

Al geprobeerd met een praam om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:29

Oei dit klinkt als een heel erg vervelend probleem. Is het uberhaupt mogelijk om de zalf aan te brengen zonder het aan te raken? Hoe brachten ze de zalf op de kliniek aan?

Ikzelf zou niet zo snel kiezen voor een praam. Het paard lijkt te schrikken van de nieuwe situatie waarbij ze niks ziet, en wel pijn ervaart, dus ik zou proberen daar op in te spelen.

Kan je dr bijvoorbeeld wel aan de blinde kant over dr hoofd/ wang/ oren aaien als ze met dr hoofd in een emmer met slobber zit? Probeer dit anders eerst vertrouwd te maken en daarna uit te breiden richting dr oog.

Vooral blijven praten als je aan de blinde kant bent, ze kan je niet zien maar wel horen en voelen.

Probeer ook alles aan de blinde kant met constant contact te doen. Ga bijvoorbeeld via dr rug kroelend naar dr hals en oren en hoofd, zonder dat je haar loslaat. Misschien werkt het omdat er dan niet een beweging/ aanraking onverwacht uit het niks komt, maar enkel verplaatst.

Ook zou je kunnen proberen aan de zichtkant te blijven, en met je arm onder de kaak langs (zoals je ook een hoofdstel omdoet) naar dr oog aan de andere kant te komen?

Heel veel sterkte in elk geval! Het wennen kan best een tijd in beslag nemen.. Welk oog is beschadigd?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 09:33

Utixo schreef:
Al geprobeerd met een praam om?

Ze gaat daarmee helemaal door het lint, omdat alles aan de aangedane zijde haar heel erg pijn doet!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 09:41

Shanna schreef:
Oei dit klinkt als een heel erg vervelend probleem. Is het uberhaupt mogelijk om de zalf aan te brengen zonder het aan te raken? Hoe brachten ze de zalf op de kliniek aan?

Ikzelf zou niet zo snel kiezen voor een praam. Het paard lijkt te schrikken van de nieuwe situatie waarbij ze niks ziet, en wel pijn ervaart, dus ik zou proberen daar op in te spelen.

Kan je dr bijvoorbeeld wel aan de blinde kant over dr hoofd/ wang/ oren aaien als ze met dr hoofd in een emmer met slobber zit? Probeer dit anders eerst vertrouwd te maken en daarna uit te breiden richting dr oog.

Vooral blijven praten als je aan de blinde kant bent, ze kan je niet zien maar wel horen en voelen.

Probeer ook alles aan de blinde kant met constant contact te doen. Ga bijvoorbeeld via dr rug kroelend naar dr hals en oren en hoofd, zonder dat je haar loslaat. Misschien werkt het omdat er dan niet een beweging/ aanraking onverwacht uit het niks komt, maar enkel verplaatst.

Ook zou je kunnen proberen aan de zichtkant te blijven, en met je arm onder de kaak langs (zoals je ook een hoofdstel omdoet) naar dr oog aan de andere kant te komen?

Heel veel sterkte in elk geval! Het wennen kan best een tijd in beslag nemen.. Welk oog is beschadigd?

Zoals jij het omschrijft heb ik het gisteren avond geprobeerd. Dan staat ze wel rustig alleen op het moment dat de druppel met zalf haar oog raakt gooit ze haar hoofd omhoog, waardoor ze dus tegen de zalftube weer aan stootte. Het vervelende is dat ik mijn hand niet kan laten rusten op haar hoofd om de bewegingen van haar te volgen.

Ze staat het wel toe als ik haar over haar hoofd aai en kriebel aan de 'gezonde' kant, totdat ik te dicht aan de kant kom waar ze pijn alles heeft.

Doe alles nu inderdaad ook echt op gevoel bij haar, continu aanraken en praten. Ze pakt het eigenlijk wel boven verwachting op. Het is afgelopen donderdag gebeurt en kan al sinds zaterdag met haar wandelen en poetsen alles! Ik heb er denk ik meer moeite mee om het te accepteren dan zij zelf lijkt het wel!
Met wandelen heeft ze een flink tempo, niks geen onzekerheid in haar passen.

Haar rechteroog is beschadigd, dus opzich wel de gunstige kant aangezien je bijna alles aan de linkerkant doet.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:31

Inmiddels zijn de zwellingen rondom het oog weg alleen is de oogzalf toedienen een nog groter probleem geworden. Met 2 man en een praam om en het lukt nog niet. Laatste 2 dagen niet meer kunnen zalven, want zodra ze ook maar iets het idee heeft dat ik wat met haar oog wil gaan doen gaat ze keihard met haar hoofd in de lucht schudden. Heb dus inmiddels al 2 dagen niet meer kunnen zalven.
Ze begint zelfs saggerijnig te doen als ik in de stal kom met de bedoeling haar oog te zalven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:44

Kun je wel aan haar onderste ooglid komen of mag je helemaal niet in de buurt van het oog komen?

1 van m'n jonge merries was gehecht aan haar ooglid, de eerste dagen was het even tobben.
Daarna heb ik er een waar feestje van gemaakt waardoor ze helemaal geconcentreerd bleef staan als ik de zalf in haar oog deed.
En daarna apetrots op zichzelf.

Toen het oog genezen was kwam ze nog steeds om zalf vragen.

Maar nu is ze wel schaapmak en was de schade wel een stuk minder dat bij die van jou.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 09:50

LBLGypsyCobs schreef:
Kun je wel aan haar onderste ooglid komen of mag je helemaal niet in de buurt van het oog komen?

1 van m'n jonge merries was gehecht aan haar ooglid, de eerste dagen was het even tobben.
Daarna heb ik er een waar feestje van gemaakt waardoor ze helemaal geconcentreerd bleef staan als ik de zalf in haar oog deed.
En daarna apetrots op zichzelf.

Toen het oog genezen was kwam ze nog steeds om zalf vragen.

Maar nu is ze wel schaapmak en was de schade wel een stuk minder dat bij die van jou.

Op dit moment mag ik helemaal niks bij haar hoofd als ik die oogzalf bij haar wil gaan doen!

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:57

Ai wat vervelend zeg, arm paardje!! Misschien proberen tijdens het eten? Dan heeft ze wat te doen terwijl jij de zalf erop smeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:16

Hoe gaat het nu met je paardje? Lukt het zalven al wat beter?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:03

Shanna schreef:
Hoe gaat het nu met je paardje? Lukt het zalven al wat beter?

Ik heb helaas maar 4 dagen kunnen zalven en toen was het klaar.. een groot drama! Paard wat zich zelfs op stal niet meer liet aanraken.

Afgelopen dinsdag weer naar de kliniek geweest en ze hebben een soort infuus door haar ooglid heen geprikt waar we nu alles door kunnen toedienen! Ging 4 dagen goed en nu is het alweer vechten met haar helaas, maar krijg in ieder geval nog wel alles toegediend!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:53

Hoe vloeibaar is die zalf? Ik heb wel eens met een oude injectiespuit druppels van een afstandje in het oog gespoten. Niet ideaal maar er kwam tenminste wat druppels aan op de plek waar het de bedoeling was.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:20

mrie schreef:
Hoe vloeibaar is die zalf? Ik heb wel eens met een oude injectiespuit druppels van een afstandje in het oog gespoten. Niet ideaal maar er kwam tenminste wat druppels aan op de plek waar het de bedoeling was.

Heb nu inmiddels een soort infuus in haar oog zelf waar ik nu met spuiten in moet spuiten. Hebben een antibiotica gekregen om die erin te spuiten en die is echt net als water! Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:02

Klinkt inderdaad als de juiste oplossing voor jullie. Hoe vordert het herstel?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 12:55

Shanna schreef:
Klinkt inderdaad als de juiste oplossing voor jullie. Hoe vordert het herstel?

Gaat eigenlijk heel goed nu! Zijn er alleen nog lang niet helaas. De erge pus vorming en zwelling is nu weg, maar het oog is nog niet rustig. Ze blijft er zelf in ieder geval heel vrolijk onder en galoppeerd over de weide alles dus we gaan door zolang zij zich goed blijft voelen!