Teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obris

Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:13

Kunnen paarden/pony's teken (Je weet wel teken, vieze beesten die bloed zuigen... :x) krijgen? Zoja; kan het dan op de benen? Kan een pony teken krijgen als'e op kort gras staat?

Lous

Re: Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:14

Teken zitten voornamelijk in bomen en kreupelhout. Dus buiten op het gras is de kans vrij klein.

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:15

Maar het kan dus..? Een kans is één kans..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:16

Ja, paarden kunnen teken krijgen. De teken kruipen naar een warme plek op het paard waar de huid niet te dik is. Ze kruipen dan omhoog langs de benen of ze gaan, als het paard op de grond ligt, bij de liezen, uier/koker of bij voorbeeld in de bilnaad zitten. Paarden kunnen zowel op kort als lang gras teken krijgen. De omgeving (bos, water, aanwezigheid van gastheren voor de teek in zijn tussenfase) is een betere indicator voor teken dan de lengte van het gras.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-04-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:16

Tsja er is een kans voor alles in het leven, maar ja laten we die kans alles bepalen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:17

Dat is niet waar Lous, teken leven juist vooral op de grond. In gras, blaadjes, struiken etc. Eigenlijk overal, ze kunnen zelfs in je eigen achtertuintje zitten. Kans is er dus zeker.

Paarden kunnen inderdaad teken krijgen, waar je ze vind ligt er maar net aan waar ze heen lopen. Ze houden van warme plekjes maar ik heb ze ook al op de neus gezien.

Paarden kunnen ook de ziekte van Lyme krijgen maar dat komt niet heel vaak voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:18

Je kunt je paard gewoon insmeren tegen teken. Dan hoef je niet eens het hele paard te doen. Gewoon de kroonranden, het gezicht (zodat het paard geen teken oploopt wanneer hij graast) en ik doe ook altijd de liezen, onderbuik en rondom de koker of uier.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:20

Wat ik vorig jaar heb meegekregen is dat ze voornamelijk in bomen zitten en zich zo op hun gastheer/vrouw laten vallen.
Gisteren was er een item over een tekentelling op TV en dat ze dus ook voornamelijk in kreupelhout zitten.
Maar ja kennelijk zijn er dus aardig wat plekken.

Maar goed duidelijk is dat er nu al een hoop aanwezig zijn, dus gewoon goed je dieren in de gaten houden. En een tekentang op stal en thuis is dan dus een goed ideee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:21

Dat is achterhaald Lous, het klopt wat melody7 zegt. Teken zitten vooral in het gras, maar dan wel vaak in de buurt van bos en/of water.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:22

ik heb toevallig gister nog een teek uit onze pony gevist dus ja het kan :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:23

Koper schreef:
Dat is achterhaald Lous, het klopt wat melody7 zegt. Teken zitten vooral in het gras, maar dan wel vaak in de buurt van bos en/of water.

Geen idee dat zou dus best kunnen. :)
Ik heb ook eerder anders gehoord hoor dat ze juist in gras zaten. Dan is niet iedereen daarover uit.

Obris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:24

Bedankt! Ik heb heb heernet even mijn paard gecontroleerd omdat ik zo'n vermoeden had van een diertje bij d'r oor. En ja hoor! Ik heb een teek gevonden bij de achterkant an d'r oor. Ik heb gegoogeld hoe te behandelen en dat is met'n tangetje..Uhh..Help?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:25

Een pincet kan ook hoor, ik weet niet of je die bij de hand hebt. En misschien iemand in de buurt die handig is met het verwijderen van teken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:26

Obris schreef:
Bedankt! Ik heb heb heernet even mijn paard gecontroleerd omdat ik zo'n vermoeden had van een diertje bij d'r oor. En ja hoor! Ik heb een teek gevonden bij de achterkant an d'r oor. Ik heb gegoogeld hoe te behandelen en dat is met'n tangetje..Uhh..Help?

Ik doe dat gewoon met een pincet. Het lukt mij nooit om zo'n teek te draaien dus ik trek ze er altijd recht uit :o NIET het achterlijf van de teek pakken, zet de pincet zo dicht mogelijk op de huid van je paard. Zo dicht mogelijk bij de kop van de teek. Ik check wel altijd even of ik de steeksnuit ook mee heb. En daarna de teek goed vernietigen, ik wikkel 'm in plakband voordat ik 'm weggooi maar verbranden kan ook. Zorg er in elk geval voor dat hij nooit meer ergens rond kan lopen.

Nadat je de teek verwijderd hebt zal je paard een paar dagen een bultje op die plek blijven houden, dat is normaal.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:26

Lous schreef:
Wat ik vorig jaar heb meegekregen is dat ze voornamelijk in bomen zitten en zich zo op hun gastheer/vrouw laten vallen.
Gisteren was er een item over een tekentelling op TV en dat ze dus ook voornamelijk in kreupelhout zitten.
Maar ja kennelijk zijn er dus aardig wat plekken.

Maar goed duidelijk is dat er nu al een hoop aanwezig zijn, dus gewoon goed je dieren in de gaten houden. En een tekentang op stal en thuis is dan dus een goed ideee.

Helaas is het meer regel dat uitzondering om foutieve informatie te vertellen/uitzenden/schrijven over teken/ziekte van Lyme en co infecties. Op tv en in artikelen klopt vaak maar de helft, helaas..
Teken zitten eigenlijk overal.. Uit bomen laten vallen doen ze dan weer niet.

Ik had het liever niet willen weten, maar ik heb zelf chronische Lyme dus ik heb me noodgedwongen flink verdiept.

Als je een teek vind haal hem er dan voorzichtig uit, niet met zeep/alcohol etc. maar met een tekenpas, tekentang of puntig pincet. Niet draaien maar recht eruit trekken, dan is er het minst kans dat de kop loslaat. Inderdaad zo dicht mogelijk bij de huid vastpakken.

Teken kun je weggooien/verbranden maar je kunt hem ook bewaren en opsturen naar ProHealth om te kijken of hij besmet is.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 04-04-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:27

Over het eruit vissen... Als de teek al langer dan 24 uur zit, heeft die het dier al besmet.. Dus als je elke dag heel goed controleert, dan kan je hem prima verwijderen, maar anders zou je hem bijna net zo goed kunnen laten zitten, want het "kwaad" is dan al geschiet...

Wel kan je als je wilt weten of de betreffende teek een ziekte meedraagt, deze teek daarop laten testen! :))

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:28

Teken zitten zowel op gras als in struiken. Lyme komt ook steeds meer voor evenals andere tekenziektes. Teken worden een steeds groter gevaar.

Met een tekentang draai je de teek eruit daarna het plekje goed desinfecteren. Ik smeer daarna een antibiotische zalf zodat er geen reactie komt op de beet. Vaak zie je dat bij paarden.

Nooit met de handen doen. De kans op zelfbesemetting is groot.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:29

Die 24-uurs regel klopt ook niet, ze kunnen in een paar minuten ziektes over brengen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:29

Daarom is voorkomen ook beter dan uittrekken. Smeer gewoon je paard in. Met twee minuten per dag ben je klaar.

TS als je die teek eruit gaat trekken: flink trekken. Ze zitten stevig vast. Teken trekken is iets waar je even handigheid in moet krijgen. Heb je een stalgenoot oid die het even voor kan doen?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:30

kan een paard dan ook de ziekte van lyme krijgen??

Koper

Maxime_Dokus schreef:
kan een paard dan ook de ziekte van lyme krijgen??

Ja.

LiindseyV

Mijn paarden hebben elke lente/zomer teken en die kunnen over heel het lijf zitten ... Mijn paarden staan wel 7/7 buiten , ik controleer ze vanaf de lente dus ook elke dag op teken...
Mijn jongste paard heeft bijna de ziekte van Lyme gehad voor een teek , maar waren er op tijd bij

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:31

Ze gaan pas ziektes overbrengen op het moment dat ze daadwerkelijk aangehecht (en dus echt vast vast) zitten. Over het algemeen genomen is dat na die 24 uur. Maargoed, er zijn altijd snelle jongens bij, dat is zeker waar. Niet voor niets dat voorkomen van teken altijd beter is dan eraf halen :))
Ik zou bij mijn paard gewoon een band willen zoals bij de hond :+ (Trouwens, bij mijzelf ook wel.... )

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:32

ik wacht meestal tot dat ze groot genoeg zijn dat ik ze er tussen duim en wijsvinger uit kan halen. heb ook wel eens gelezen dat mensen afwasmiddel op een watje doen en dat er op duwen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:33

Precies koper! Je kunt echt een hele hoop ellende voorkomen zowel bij paarden als bij mensen (Deet als je gaat lopen, lange broek ín sokken etc.)
Heel zonde dat daar zo weinig voorlichting over is want de ziektes die ze overbrengen zijn echt ellende.

Wendy, de kans dat ze in contact zijn met je bloed wordt in die 24 uur inderdaad steeds groter, maar die 'regel' wordt eigenlijk vooral aangehouden om mensen rustig te houden.. Maar wachten tot ze groot genoeg zijn zou ik dus niet doe, het liefst zo snel mogelijk eruit halen.

Afwasmiddel erop doen moet je NOOIT doen. Dan zorg je dat de teek zijn maaginhoud uitspuugt in het bloed.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 04-04-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt